3 روش عالی برای خشک کردن آلبالو (آلبالو خشکه) در خانه

به گزارش مجله کارنیکان، آلبالو یکی از جذاب ترین میوه های فصل تابستان بوده و یکی از تنقلات بسیار خوشمزه نیز آلبالو خشک است که معمولا آن را از مغازه ها و بازارها به صورت کیلویی یا بسته بندی تهیه می کنیم. اما خشک کردن آلبالو در خانه بسیار ساده و مقرون به صرفه بوده و شما با این کار از سلامت آن نیز مطمئن خواهید بود.

3 روش عالی برای خشک کردن آلبالو (آلبالو خشکه) در خانه

جهت دریافت خدمات پتینه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

در این بخش شیوه خشک کردن آلبالو را آموزش می دهیم که مقدار نمک آن توسط خودتان قابل تنظیم خواهد بود.

روش های خشک کردن آلبالو

1. طرز تهیه آلبالو خشکه آبدار با رب انار در آفتاب

برای درست کردن آلبالو خشکه در آفتاب مثل آلبالو خشک های خوشمزه بازاری ابتدا باید آلبالو ها را بشویید و در آبکش بریزید تا کاملا آب شان گرفته و خشک شوند. سپس آلبالو ها را در یک سینی بریزید. آلبالو ها را طوری بچینید که روی هم انباشته نشوند، چون در این صورت آلبالو ها کپک می زنند.

سینی را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید تا آلبالو ها نیمه خشک شوند. در واقع مدت زمان لازم برای نیمه خشک شدن آلبالو ها بستگی به میزان و شدت آفتاب شما دارد. به نظر می رسد 2 یا سه روز کافی باشد (البته اگر در شهر های گرم با نور زیاد خورشید زندگی می کنید یک روز کافی است). بعد از یک یا دو روز آلبالو ها را در یک ظرف بریزید و با مقداری نمک و رب انار مزه دار کنید. دوباره آلبالو ها را در سینی بچینید و یک روز دیگر در آفتاب بگذارید. آلبالو خشک ها باید کمی نرم شوند و لازم نیست پوست به هسته بچسبد.

نکته: روش نگهداری از آلبالو خشک در کوتاه مدت در دمای اتاق و سپس در یخچال در یک ظرف درب دار است، اما برای طولانی مدت بهتر است آلبالو خشکه ها را فریز کنید که کپک نزنند. اگر هم به آفتاب دسترسی ندارید سینی آلبالو ها را جلوی باد پنکه بگذارید. همچنین اگر دوست ندارید به آلبالو خشکه ها رب انار اضافه کنید ایرادی ندارد؛ کافی است فقط مقداری نمک بزنید و در آفتاب خشک کنید.

2. خشک کردن آلبالو با مایکروفر سولاردم

اگر برای خشک کردن انواع میوه می خواهید از مایکروفر سولاردم بهره ببرید به این شیوه عمل کنید و در تمام مدت خشک کردن مراقب باشید که میوه ها نسوزند. آلبالو ها را بشویید و اجازه دهید آب شان خشک گردد. حالا در ظرف مخصوص مایکروفر یا ظرف پیرکس آلبالو ها را بچینید به طوری که روی هم انباشته نشوند.

سه پایه کوتاه را در سولاردم بگذارید و ابتدا با ماکروی 900 وات 5 دقیقه زمان بدهید تا آلبالو ها با حرارت نرم شوند. در اثر نرم شدن و حرارت دیدن آلبالو ها در ظرف محتوی آلبالو ها آب جمع می گردد که باید آن را خالی کنید (مراقب داغی ظرف باشید). ظرف را بشویید و خشک کنید و سپس دوباره آلبالو ها را در آن بچینید. حالا کمی نمک روی آلبالو ها بپاشید و با ماکروی 360 وات به مدت 15 دقیقه یک بار دیگر آلبالو ها گرم کنید.

بعد از 7 دقیقه آلبالو ها را چک کنید و زیر و رو کنید تا هر دو طرف آلبالو حرارت ببیند و خشک گردد. در این مرحله 10 دقیقه زمان برای آماده شدن یک آلبالو خشکه آبدار کافی است. بعد از 10 دقیقه آلبالو ها را از مایکروفر بیرون بیاورید و در یک سینی بچینید تا کمی هوا بخورند و رطوبت اضافی را از دست بدهند.

نکته: در مایکروفر سولاردم هر میوه ای را با همین روش می توانید به همین طریقه خشک کنید. نحوه خشک کردن انواع میوه از میوه های تابستانی مثل توت فرنگی، انبه، گیلاس، هلو، شلیل و آلو گرفته تا موز و میوه های زمستانی مثل کیوی، پرتقال و سیب و … به همین ترتیب است. البته خشک کردن میوه روی شوفاژ هم مرسوم است.

3. خشک کردن آلبالو در فر یا توستر

برای درست کردن آلبالو خشکه آبدار و بازاری در فر یا توستر ابتدا آلبالو ها را بشویید و آبکش کنید تا خشک شوند. سپس یک فویل روی سینی توستر بکشید، آلبالو ها را روی فویل بریزید و در فر به مدت 10 دقیقه در درجه 125 سانتی گراد قرار دهید.

در این مدت باید مرتب آلبالو ها را زیر و رو کنید که هر دو طرف به یک اندازه خشک شوند. با درجه 125، 10 دقیقه زمان بدهید حرارت ببینند و زیر رو نکنید. سپس به صورت مداوم زیر و رو کنید و با نمکدان و روی آلبالو ها نمک بپاشید. درست شدن آلبالو خشکه آبدار در فر حدود 2 ساعت زمان می برد.

نکات کلیدی در خصوص خشک کردن آلبالو

  • پس از خشک کردن آلبالوها، آن ها را برای یک ساعت در دمای اتاق بگذارید و سپس در بسته بندی های بدون هوا ذخیره کنید.
  • پس از بسته بندی، تا یک هفته حواستان به آلبالو ها باشد، اگر در بسته بندی ها نشانه ای از رطوبت دیدید به این معنی است که آلبالو ها به خوبی خشک نشده اند و به همین خاطر باید آن ها را کمی بیشتر در فر بگذارید.
  • آلبالو های خشک شده را می توانید همینجوری میل کنید؛ اما آن ها را می توانید برای تزیین و استفاده در کیک ها و بستنی های مختلف هم بهره ببرید.
  • برخی از افراد خشک کردن آلبالو بدون هسته را ترجیح می دهند؛ علت در آوردن هسته های آلبالو تنها این نیست که خوردن آن ها در آینده بهتر باشد، بلکه در آوردن یا نیاوردن این هسته ها بر روی طعم آلبالو خشک شده شما هم تاثیر زیادی می گذارد.

سخن آخر

شاید بخشی از خاطرات کودکی شما با خوردن آلبالو خشکه گذشته است. پس دیگر وقت آن شده که دست به کار شده و با این روش های خشک کردن آلبالو سری به حال و هوای کودکی خود بزنید و غرق در لذت شوید.

همچنین اگر به تهیه خشکبار خانگی علاقه دارید، روش خشک کردن موز، روش خشک کردن توت و روش خشک کردن کیوی را نیز در انگیزه آموزش ببینید. شما با تهیه این تنقلات میوه ای، می توانید یک آجیل خوشمزه و مقوی برای میان وعده های خود درست کنید و از خواص و طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 7 مهر 1399 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1065

به "3 روش عالی برای خشک کردن آلبالو (آلبالو خشکه) در خانه" امتیاز دهید

5 کاربر به "3 روش عالی برای خشک کردن آلبالو (آلبالو خشکه) در خانه" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 روش عالی برای خشک کردن آلبالو (آلبالو خشکه) در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید