ورم لوزالمعده: علل، نشانه ها و درمان های طبیعی

به گزارش مجله کارنیکان، بیماری ورم لوزالمعده یا همان پانکراتیت در واقع التهاب لوزالمعده است. این بیماری زمانی رخ می دهد که جلوی جریان یافتن آنزیم های گوارشی گرفته و بسته گردد و این آنزیم ها به خود لوزالمعده حمله نمایند.

ورم لوزالمعده: علل، نشانه ها و درمان های طبیعی

فردی که به این بیماری مبتلا است در ناحیه شکم احساس درد خواهد نمود. ابتلای طولانی مدت به بیماری پانکراتیت باعث کاهش عملکرد پانکراس خواهد شد و باعث می گردد توانایی پانکراس در فراوری آنزیم های گوارشی و هورمون کم گردد.

این بیماری دو نوع مختلف دارد که شامل پانکراتیت حاد و پانکراتیت مزمن است. نشانه های پانکراتیت حاد شامل: حالت تهوع، استفراغ، باد کردن و حساس شدن شکم که بعد از خوردن غذا بدتر هم می گردد، درد در قسمت بالای شکم، درد شکمی که تا ناحیه کمرتان هم پخش می گردد، تب و ضربان قلب سریع. علائم پانکراتیت مزمن شامل: درد مرتب یا حتی متناوب در ناحیه شکم که ممکن است شدید باشد، کاهش وزن مداوم و غیر عمدی که در نتیجه عدم دسترسی بدن به مواد مغذی مورد احتیاجش پیش آمده، مدفوع چرب و بسیار بدبود و دیابت که در نتیجه کاهش عملکرد سلول های پانکراس در فراوری انسولین است.

به دکتر مراجعه کنید

پانکراتیت علائم زیادی دارد که با بیماری های دیگر مشابه است، پس برای تشخیص درست باید به دکتر مراجعه کنید. بعد از تشخیص بیماری تان به سرعت درصدد رفع مشکل برآیید و درمان را به تعویق نیاندازید چرا که می تواند منجر به بروز مسائل دیگری در سلامتی تان گردد.

درمان های طبیعی خانگی

بیماری پانکراتیت احتیاج فوری به رسیدگی پزشکی و مصرف دارو دارد. معمولا داروهای تزریق وریدی، آنتی بیوتیک و مسکن برای این بیماری تجویز می گردد. اما می توانید همراه با درمان دارویی از درمان های طبیعی خانگی هم بهره ببرید تا درد و ناراحتی که دارید از بین برود.

از این درمان های خانگی برای درمان پانکراتیت تان بهره ببرید:

1- کمپرس آب گرم

کمپرس آب گرم درمانی سریع و طبیعی برای از بین بردن درد بالای شکم است که در نتیجه ابتلا به بیماری پانکراتیت به وقوع می پیوندد. گرم باعث ریلکس شدن ماهیچه های این قسمت و رهایی از درد می گردد. این کار برای کاهش التهابات هم موثر است.

  • یک بطری یا یک کیسه آب گرم را پر از آب گرم کنید. آن را در یک حوله نازک بپیچید و برای 5 تا 10 دقیقه روی ناحیه ای که درد می نماید قرار دهید. از این درمان هر چند بار که احتیاج بود بهره ببرید.
  • روزانه دو بار و هر بار به مدت 15 تا 20 دقیقه دوش یا حمام آب گرم بگیرید. با این روش درد معده تان هم کم می گردد.

احتیاط: مراقب باشید گرمای بیش از حد پوست تان را نسوزاند.

2- سرکه سیب بنوشید

سرکه سیب سرشار از ترکیبات ضد التهاب است. این ماده غذایی مفید به کاهش دردهای شکمی ناشی از پانکراتیت یاری می نماید. اسید موجود در آن از غلیظ شدن زرد آب جلوگیری می نماید و از تشکیل سنگ در مثانه جلوگیری می نماید.

  • یک قاشق غذاخوری سرکه سیب طبیعی را در 1 فنجان آب گرم حل کنید.
  • 1 قاشق چایخوری عسل و 1 قاشق چایخوری آب لیمو را هم در آن مخلوط کنید.
  • این محلول را دوبار در روز بنوشید.

3- امگا3 بخورید

امگا3 اسید چربی است که بدن انسان به آن نساز دارد اما نمی تواند آن را بسازد. این اسید چرب در خیلی از واکنش های متابولیسمی بدن نقش دارد. این ماده حاوی ترکیبات ضد التهابی است که التهاب و درد ناشی از بیماری پانکراتیت را کاهش می دهد.

برای آنکه امگا3 را در رژیم غذایی تان بگنجانید از غذاهایی مانند دانه سویا، دانه کتان، گردو، دانه کانولا، اسفناج، میگو، صدف و ماهی های چرب مثلا ماهی سالمون یا ماهی تن بهره ببرید. بعلاوه می توانید با مشورت پزشک از مکمل های امگا3 بهره ببرید.

4- چای زنجبیل بنوشید

زنجبیل با ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدان هایی که دارد، التهاب پانکراس و درد آن را کاهش می دهد.

  • برای رهایی از درد و التهاب چای زنجبیل بنوشید. برای درست کردن آن چند تکه زنجبیل اسلایس شده را در یک فنجان آب داغ قرار دهید. روی فنجان را بپوشانید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. سپس چای را از صافی رد کنید و درون آن مقداری عسل بریزید و تا گرم است آن را بنوشید. حتی می توانید قطعات زنجبیل را هم بجوید.

5- طب سوزنی را امتحان کنید

طب سوزنی روشی ایمن و موثر برای رهایی از درد و ناراحتی است. این روش درمانی هزاران سال است که برای رهایی از دردهای جسمی و ذهنی مورد استفاده است و می تواند برای رهایی از درد بیماری پانکراتیت هم مورد استفاده قرار گیرد.

قبل از انجام هر کاری پزشک تان را در جریان بگذارید و از او مشورت بخواهید حتی می توانید از او بپرسید که برای طب سوزنی نزد چه کسی بروید.

6- زرد چوبه مصرف کنید

زردچوبه ترکیباتی دارد که با انواع سرطان، بعلاوه سرطان پانکراس، مبارزه می نماید. این ادویه پر هوادار ترکیباتی ضد التهابی دارد. تحقیقات اجرا شده حاکی از آن است که شاید بتوان از زردچوبه برای کاهش دردهای مربوط به بیماری پانکراتیت یاری گرفت. البته باید تحقیقات بیشتری راجع به ایمن بودن استفاده دراز مدت از زرد چوبه به عمل آید. اما هر از گاهی استفاده از آن مسئله ای ندارد.

  • 1 قاشق چایخوری زرد چوبه را در 1 لیوان شیر یا 2 لیوان آب مخلوط کنید. در روز دو بار از این محلول بنوشید.
  • از مکمل های 400 تا 600 میلی گرمی کورکومین (ترکیب اصلی موجود در زرد چوبه) تا 3 روز در هفته بهره ببرید. همواره قبل از استفاده از مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

احتیاط! از مصرف دوزهای بالای زرد چوبه در طول حاملگی پرهیز کنید چرا که ممکن است برای تان مشکل ساز گردد. اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید، سنگ کلیه دارید و یا خونریزی و … دارید، زردچوبه را با احتیاط مصرف کنید.

7- بلوبری را در رژیم غذایی روزانه تان بگنجانید

ترکیبات ضد التهابی موجود در بلوبری از برترین درمان ها برای مبارزه با دردهای مربوط به بیماری پانکراتیت است. این میوه خوشمزه از آسیب هایی که در نتیجه ابتلا به بیماری دیابت به عروق پانکراس وارد می گردد هم جلوگیری می نماید. بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان است و از حمله رادیکال های آزاد به پانکراس جلوگیری می نماید. این میوه معجزه آسا از خیلی از بیماری ها و مسائل، مثلا ابتلا به سرطان پانکراس، جلوگیری می نماید.

  • برای آنکه پانکراسی سالم داشته باشید روزانه 1 فنجان بلوبری تازه مصرف کنید.

این میوه را می توان در فروشگاه های بزرگ و هایپر مارکت ها پیدا کرد.

8- قارچ ریشی (گانودرما لوسیدوم)

این قارچ حاوی مواد ضد التهابی قوی است که التهاب پانکراس را رفع می نمایند. استفاده طولانی مدت از این قارچ باعث جلوگیری از بروز بیماری پانکراتیت می گردد. این قارچ حاوی ترکیباتی است که از آسیب رساندن رادیکال های آزاد به بدن جلوگیری می نماید و از ابتلای بدن به انواع سرطان ها، مثلا سرطان پانکراس، جلوگیری می نماید.

برای استفاده از خواص دارویی این قارچ آن را خشک شده مصرف کنید و یا عصاره آن را بهره ببرید. این قارچ را در بازار به صورت مایع، پودر و کپسول می توان پیدا کرد.

روزانه دو کپسول 150 تا 300 میلی گرمی از این قارچ را مصرف کنید تا هم التهابات بدن تان کاهش یابد و هم سیستم ایمنی تان قوی گردد.

منبع: فوت و فن / top10homeremedies.com
انتشار: 21 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2208

به "ورم لوزالمعده: علل، نشانه ها و درمان های طبیعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورم لوزالمعده: علل، نشانه ها و درمان های طبیعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید