درمان بیماریهای لاعلاج ارتقای فناوری کریسسپر

به گزارش مجله کارنیکان، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، فناوری اصلاح ژنتیک کریسپر با هزینه ای اندک به تغییر ژن های مخرب منجر می گردد و موفقیت آن باعث از بین رفتن بیماری ها و مسائل مختلف در گیاهان، حیوانات و انسان ها می گردد. این روش برای مقابله با بیماری هایی مانند سرطان کاربرد دارد.

درمان بیماریهای لاعلاج ارتقای فناوری کریسسپر

محققان دانشگاه استنفورد ابزار اصلاح ژنتیک کریسپر را با پروتئینی تازه به نام CasMINI به روز نموده اند که مبتنی بر استفاده از پروتئینی کوچک تر است که با سادگی بیشتری وارد بدن انسان ها می گردد.

تا به حال در این روش از آنزیمی به نام Cas9 استفاده می شد، اما آنزیم های دیگری هم برای پیشبرد آن به کار گرفته شده بودند که از جمله آنها می توان به Cas12a، Cas12b، Cas3 و CasX اشاره نمود. بزرگی این آنزیم ها اندازه موفقیت آنها را محدود می نماید. اما سیستم تازه مینیاتوری است، زیرا CasMINI تنها از 529 آمینواسید تشکیل شده که باعث می گردد ابعاد آن کمتر از نصف آنزیم های دیگر باشد. انواع آنزیم های Cas بین 1000 تا 1500 آمینواسید در خود دارند.

کارکرد CasMINI در زمینه حذف، فعال سازی و اصلاح دی ان ای ها و دیگر آنزیم های Cas هم چشمگیر بوده و ورود آن به سلول ها به راحتی اجرا شده است. این روش حتی به فراوری واکسن های mRNA تازه برای مقابله با ویروس کرونا هم یاری خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 شهریور 1400 بروزرسانی: 17 شهریور 1400 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1874

به "درمان بیماریهای لاعلاج ارتقای فناوری کریسسپر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان بیماریهای لاعلاج ارتقای فناوری کریسسپر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید