گاردین: آمریکا تصمیم دارد از معاهده آسمان های باز خارج گردد

به گزارش مجله کارنیکان، یک روزنامه انگلیسی به نقل از دو مقام مطلع نوشت، دولت آمریکا تصمیم دارد از معاهده آسمان های باز که از تنش میان غرب و روسیه جلوگیری می نماید خارج گردد.

گاردین: آمریکا تصمیم دارد از معاهده آسمان های باز خارج گردد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دولت آمریکا تصمیم گرفته است از معاهده آسمانهای باز که خطر وقوع جنگ تصادفی بین کشورهای غربی و روسیه را کاهش می دهد، خارج گردد.

روزنامه گاردین روز یکشنبه به نقل از دو مقام مطلع نوشت، مارک اسپر وزیر دفاع و مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه شورای امنیت ملی بر سر خروج از این معاهده به توافق رسیدند.

دولت آمریکا در بیانیه ای که قرار است طی روزهای آینده اعلام گردد، خروج رسمی این کشور از معاهده آسمان باز را علنی خواهد نمود. با این حال آمریکا تا چند ماه بعد از این تاریخ همچنان عضو این معاهده خواهد ماند تا اگر رئیس جمهور دیگری به غیر از دونالد ترامپ در انتخابات سال جاری روی کار آمد بتواند این تصمیم را لغو کند.

در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا، پروازهای تحت این معاهده تا 26 آوریل به حال تعلیق درآمده اند. آمریکا مدعی است روسیه بارها این معاهده را نقض نموده است.

به گفته گاردین، یکی از دلایل اسپر برای موافقت با خروج از این معاهده، ذخیره کردن پولی است که باید برای جایگزین کردن دو هواپیمای بوئینگ آمریکایی جهت استفاده در پروازهای شناسایی تحت این معاهده، هزینه گردد.

کنگره آمریکا مبلغ 41.5 میلیون دلار برای جایگزین کردن این هواپیماها تصویب کرد اما پنتاگون اعلام نمود بودجه ای برای انجام آن ندارد. اسپر در این خصوص گفت منتظر تصمیم ترامپ است.

از سوی دیگر سه سناتور جمهوری خواه آمریکا در نامه ای به دولت، خواهان خروج از این معاهده به دلایل امنیتی و اقتصادی شدند.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 850

به "گاردین: آمریکا تصمیم دارد از معاهده آسمان های باز خارج گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گاردین: آمریکا تصمیم دارد از معاهده آسمان های باز خارج گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید