چین در موقعیتی نیست که نظم مالی دنیا را رهبری کند

به گزارش مجله کارنیکان، خبرنگاران، گروه بین الملل - فاطمه محمدی پور: علت پیروزی غیر قابل پیش بینی دونالد ترامپ نماینده افراطی و جنجالی حزب جمهوریخواه در کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا در زمینه های مختلفی مورد آنالیز قرار گرفته است که در این میان رویکرد مالی وی به عنوان یکی از مهمترین دلایل پیروزی او به شمار رفته است.

چین در موقعیتی نیست که نظم مالی دنیا را رهبری کند

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

ترامپ نامزد حزبی به شمار می آید که به پشتیبانی از نظام بازار آزاد و سیستم سرمایه داری مشهور است.ترامپ که خود یک سرمایه دار محسوب می گردد، به همان گونه ای از دنیای شدن انتقاد می نماید که برنی سندرزنماینده جناح چپ حزب دموکرات به درهای باز تجاری حمله می کرد. یک نمونه قابل تأمل در مخالفت ترامپ با تجارت آزاد، انتقاد او به پیمان نفتا(NAFTA) است که قرارداد تجارت آزاد بین کانادا، آمریکا و مکزیک محسوب می گردد. انتقاد ترامپ به سازمان تجارت دنیای(WTO) هم که سمبل دنیای سازی اقتصاد محسوب می گردد نمونه دیگری از مخالفت او با تجارت آزاد است.

موضوعات مطرح شده مواردی بودند که در گفتگوی خبرنگاران با پروفسور جفری فریدن استاد دانشگاه هاروارد ایالات متحده امریکا مورد آنالیز نهاده شد.

فریدن مشاور بعضی بانکهای معروف آمریکا و سازمانهای مالی در سراسر دنیاست. وی رئیس بخش اقتصاد سیاسی انجمن علوم سیاسی آمریکاست.

مشروح این مصاحبه به توضیح زیر است:

*با توجه به اینکه ترامپ از پیمان ترانس پاسیفیک خارج شد، آینده نظم تجاری آسیا را چگونه ارزیابی می کنید؟

هنوز خیلی زود است در خصوص آنچه احتمالا در دوره ترامپ در ارتباط با نظم مالی بین المللی یا آسیا رخ می دهد، صحبت کرد. ما هنوز درک روشنی از آنچه ترامپ واقعا انجام خواهد داد نداریم. لفاظی سیاست نیست و تاکنون دولت ترامپ سیاست چندانی نداشته است. با این وجود، ترامپ سیاست تجاری امریکا با شرکای پاسیفیک را کاهش داده است و این واقعیت احتمالا باعث افزایش نفوذ چین در منطقه خواهد شد.

*اوباما زمانی که پیمان ترانس پاسیفیک را امضاء می کرد، در خصوص اهمیت این پیمان گفت: اجازه نمی دهیم نظم تجاری آسیا در قرن 21 توسط رقبا مانند چین تنظیم گردد. از سوی دیگر رئیس جمهور چین خاطرنشان کرد رهبری نظم دنیای را بر عهده می گیرد. آینده نظم تجاری نظام بین الملل را چگونه ارزیابی می کنید؟

در این مورد نیز باید گفت که هنوز خیلی زود است بتوان صحبت کرد. دور دوحه قطعا مرده است. اما من فکر می کنم که WTO هنوز به عنوان مرکز نظم تجاری بین الملل وجود دارد و وجود خواهد داشت. به نفع آمریکاست که حتی در دوره ترامپ ساختار نهادی نظام بین الملل را حفظ کند. من فکر می کنم که ایالات متحده بر ارائه راه چاره هایی بر اساس WTO تاکید دارد و سیاست های یک جانبه ای را اتخاذ خواهد نمود که چندجانبه گرایی WTO را تهدید می نماید.

*آیا اقدامات امریکا به رهبری ترامپ به نظم تجاری دنیای آسیب می زند؟

تاکنون هیچ اقدامی در این ارتباط انجام نشده است. اگر دولت ترامپ موانع تجاری یک جانبه تحمیل کند به طور قطع بر نظم تجاری دنیای صدمه خواهد زد. اما هنوز معین نیست که آیا ترامپ نظم تجاری بین المللی ا تهدید خواهد نمود یا نه؟

*آیا در نبود آمریکا امکان رهبری نظم دنیا توسط قدرتهایی چون چین وجود دارد؟

چین از لحاظ مالی و سیاسی در موقعیتی نیست که نظم اقتصاد دنیای را رهبری کند. قطعا چین در غیاب امریکا نقش مهمی را بازی خواهد نمود، اما اتحادیه اروپا و ژاپن با همکاری چین در غیاب امریکا سیستم دنیای را رهبری خواهند کرد.

*ترامپ چه جایگزین احتمالی برای پیمانهای تجاری چون ترانس پاسیفیک و نفتا خواهد داشت؟ ایا اساسا او اعتقادی به رژیم های تجاری بین المللی که باعث گسترش نفوذ هژمونی امریکا می گردد، دارد؟

به نظر می رسد که ترامپ می خواهد در خصوص پیمان نفتا مذکرات مجدد را شروع کند تا بتواند از صنایع داخلی امریکا حمایت کند. وی تاکنون نگفته است اعتقادی به تجارت بین الملل ندارد اما بارها تاکید نموده است که می خواهد واردات امریکا را کاهش داده و صادرات آن را افزایش دهد. برنامه های دولت ترامپ برای رژیم ها تجاری بین المللی هنوز نامعین است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 304

به "چین در موقعیتی نیست که نظم مالی دنیا را رهبری کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین در موقعیتی نیست که نظم مالی دنیا را رهبری کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید