ماجرای پرواز حاشیه ساز آبادان-مشهد
به گزارش مجله کارنیکان، شرق نوشت: در ماه های ابتدایی همه گیری ویروس کرونا اگرچه تمام مناسبات حمل و نقل با تغییر و تحولاتی همراه شد و تعداد مسافران تاکسی، قطار و حتی اتوبوس ها کاهش پیدا کرد، اما شرکت های هوایی به شکل پیش تر به کار خود ادامه دادند و برخلاف بعضی اخبار تعداد مسافران هر پرواز را کاهش ندادند.
بعدتر اعلام شد که دلیل این موضوع، آسیب و زیان وارده به شرکت های هواپیمایی است و اگر تعداد مسافر کاهش یابد، این آسیب بیشتر خواهد شد و در نهایت راهکار به افزایش نرخ هم زمان با کاهش مسافر و اجرای فاصله گذاری اجتماعی منتهی شد. این راهکار اگرچه در ابتدا با استقبال روبه رو شد، اما کم کم نارضایی برخی شرکت های هوایی را به همراه داشت که باز هم به تخلفاتی در زمینه فاصله گذاری اجتماعی منجر شد؛ در این بین صدای اعتراض برخی مسافران هم بلند شد و چندین بار فیلم های اعتراضی از این مسافران در شبکه های اجتماعی منتشر شد که تازه ترین مورد به ماجرای پرخبر پرواز آبادان به مشهد برمی گردد.
خلاصه داستان به این صورت است که مسافران می گفتند بیش از ظرفیت هواپیما بلیت فروخته شده، اما در سمت دیگر شرکت فروشنده و همچنین شرکت هوایی شرحات دیگری ارائه کردند.
از عصر دو روز پیش هم ویدئویی در فضای مجازی در حال چرخیدن است که در آن، یکی از مسافران خانم با اشاره به اینکه این پرواز مربوط به آبادان به مشهد است، می گوید ایرلاین مربوطه نه تنها مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر مسافرگیری با 60 درصد ظرفیت را رعایت ننموده بلکه 40 نفر بیش از ظرفیت کامل هواپیما، اقدام به مسافرگیری نموده است.
در این ویدئو مشاهده می گردد برخی مسافران در راهروی هواپیما ایستاده و مترصد جایابی جهت نشستن روی جایگاه هستند. این خانم مسافر در این ویدئو اظهار می نماید تمام جایگاه های هواپیما پر هستند و تعداد مسافران معطل در راهرو هواپیما که فاقد جایگاه هستند را هم 30 تا 40 مسافر برآورد می نماید.
البته با توجه به محدودبودن زاویه دید در این ویدئو، امکان اثبات این اظهارات به وسیله ویدئو وجود ندارد. محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به مهر درباره این ویدئو گفت: به شرکت هوایی (قشم ایر) اعلام شده تا هرچه سریع تر گزارشی از اتفاقات این پرواز به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه کند.
او اضافه کرد: امروز گزارش مذکور تهیه و به سازمان ارائه خواهد شد. ضمن اینکه شرکت هواپیمایی مذکور باید اطلاعیه ای هم در این خصوص منتشر کند و به مردم شرح بدهد.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره تصمیم نهایی این سازمان درخصوص برخورد با تخلف احتمالی این ایرلاین توضیح داد: باید ابتدا گزارش اتفاق برای ما ارسال گردد و اگر تخلف شرکت هواپیمایی مذکور برای ما محرز شد، قطعا برخورد و جریمه خواهیم کرد.
مهر همچنین از حسن قاسمی، مدیرعامل ایرلاین مذکور پیگیر موضوع شد؛ قاسمی گفت: هواپیمایی که برای این پرواز در نظر گرفته شده و بر اساس آن اقدام به فروش بلیت نموده بودیم، یک فروند ایرباس 320 بود که 60 درصد ظرفیت آن (طبق مصوبه ستاد ملی کرونا) تقریبا کمی بیش از 80 نفر می گردد و به همان تعداد هم بلیت به فروش رفته بود.
او اضافه کرد: برای این تایپ هواپیما، مشکل فنی ایجاد شد و ناچار شدیم یک فروند هواپیمای RJ (از خانواده هواپیما های BAE) جایگزین کنیم که 60 درصد ظرفیت آن (طبق مصوبه ستاد ملی کرونا)، حدود 70 نفر است؛ از همین رو به مسافران مازاد پیشنهاد دادیم بلیت خود را لغو نمایند و وجه بلیت را پس بگیرند که تعدادی از مسافران به این کار رضایت دادند، اما متأسفانه مابقی مسافرانی که بلیت خریداری نموده بودند، حاضر به لغو بلیت خود نشدند و اصرار داشتند که سوار هواپیما شوند.
به آن ها هم شرح دادیم که اگر این تعداد بخواهید سوار هواپیما شوید، ظرفیت پرواز از قانون 60 درصد، اُوِر می گردد. وی توضیح داد: پس از آنکه مسافران سوار می شوند، این خانمی که ویدئوی مذکور را تهیه نموده، به دروغ می گوید 40 نفر بیش از ظرفیت سوار شده اند؛ مگر چنین چیزی امکان دارد؟ برای هر جایگاه یک ماسک اکسیژن در نظر گرفته شده است من خودم خلبان هستم، اگر برای هر پروازی اتفاق Emergency رخ دهد یا برای مسافران مشکل کمبود اکسیژن پیش بیاید، خلبان باید پاسخ گو باشد که چرا برای مسافران، ماسک اکسیژن به تعداد کافی در پرواز نبوده است.
کاپیتان قاسمی با بیان اینکه قبول داریم که در این پرواز بیشتر از 60 درصد مسافر سوار شده است، گفت:، اما اینکه بیش از ظرفیت هواپیما، بلیت به فروش رفته، کذب است. اصلا امکان آن وجود ندارد که مسافری بیش از ظرفیت هواپیما سوار گردد.
عضو انجمن شرکت های هواپیمایی توضیح داد: به نظر می رسد برخی مسافران با انتشار چنین ویدئو هایی قصد دارند تا در مقصد یا پول بلیت را بگیرند یا بلیت مابازا دریافت نمایند. البته با این حال ما در مشهد، به تعدادی از مسافران، بلیت پرواز مشابه داده ایم.
قاسمی اضافه کرد: همین اتفاق هم برای پرواز برگشت (مشهد-آبادان) هم رخ داد، اما چون دیدیم به این شرایط مجددا دچار می شویم، اجازه سوارشدن بیش از 60 درصد ظرفیت را ندادیم.
وی ادامه داد: قصد داریم با شکایت از این خانم مسافر در پلیس فتا، اعاده حیثیت کنیم. به گفته مدیرعامل قشم ایر، مدرک پرواز (Load Sheet) موجود است که چه تعداد مسافر در پرواز حضور داشته اند و چه تعداد جایگاه خالی مانده بود. در کنار این شرحات سخنگوی سازمان هواپیمایی از تذکر به قشم ایر بابت تخلف کرونایی در پرواز آبادان-مشهد اطلاع داد.
محمدحسن ذیبخش که با ایرنا سخن می گفت درباره پرواز آبادان- مشهد هواپیمایی قشم ایر که در آن مسافرانی ایستاده در راهرو هواپیما را نشان می دهد، اضافه کرد: این اتفاق به دلیل تغییر زمان پرواز هواپیما از A 320 به RJ 100 اتفاق افتاده است با این حال هیچ مسافری در راهرو هواپیما پذیرش نشده است و اصلا امکان حمل مسافر ایستاده در هیچ پروازی وجود ندارد.
او ادامه داد: در پی نقص فنی هواپیمای ایرباس، قشم ایر هواپیمای جایگزین، اما با ظرفیت کمتر را در نظر گرفته و از مسافران رضایت گرفته شده که هواپیما با ظرفیت کامل پرواز می نماید و مسافرانی که پرواز خود را کنسل ننموده اند و اصرار به مسافرت با همین پرواز داشتند از ظرفیت گیری کامل در این پرواز آگاه بودند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: از آنجایی که مبدأ این پرواز از خوزستان بوده است همه مسافران تست منفی کرونا داشتند، با این حال عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در این پرواز مورد تذکر جدی قرار خواهد گرفت.
قشم ایر نیز در اطلاعیه ای شرح داد: هواپیمایی که برای این پرواز در نظر گرفته شد یک فروند ایرباس 320 بود که 60 درصد ظرفیت آن (طبق مصوبه ستاد ملی کرونا) تقریبا کمی بیش از 80 نفر می گردد و به همان تعداد هم بلیت به فروش رفته بود.
برای این نوع هواپیما، مشکل فنی ایجاد شد و یک فروند هواپیمای RJ (از خانواده هواپیما های BAE) جایگزین شد که 60 درصد ظرفیت آن (طبق مصوبه ستاد ملی کرونا)، حدود 70 نفر است؛ از همین رو به مسافران مازاد پیشنهاد دادیم بلیت خود را لغو نمایند و وجه بلیت را پس بگیرند که تعدادی از مسافران به این کار رضایت دادند، اما بقیه مسافرانی که بلیت خریداری نموده بودند، حاضر به لغو بلیت خود نشدند و اصرار داشتند که سوار هواپیما شوند. به آن ها هم شرح داده شد که اگر این تعداد سوار هواپیما شوند ظرفیت پرواز از قانون 60 درصد، بالاتر می رود، اما آن ها رضایت کامل داشتند.
قرارداد های خرید هواپیما های بویینگ چه شد؟
در کنار برخی کم کاری های مسئولان و ضعف در سیستم مشتری مداری برخی شرکت های هواپیمایی، به نظر می آید بخشی از مسائل در این زمینه به کمبود هواپیما هم برمی گردد؛ موضوعی که البته قرار بود با قرارداد های پس از برجام جبران گردد و کوشش هایی برای خرید هواپیما های تازه هم انجام شد، اما به نتیجه نرسید.
در تازه ترین خبر وزیر راه و شهرسازی گفت که شرکت های ایرانی حق پیگیری قرارداد خود با بویینگ را دارند. محمد اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت های هواپیمایی ایرانی در امسال میلادی قرارداد خرید هواپیما با بویینگ را پیگیری نموده اند، گفت: ایران ایر و شرکت هایی که قرارداد داشته اند، به طور طبیعی حقوقی دارند که طرف قرارداد باید نسبت به آن پاسخ گو باشد. وی ادامه داد: اگر این شرکت ها قرارداد خود را پیگیری نموده باشند، به لحاظ حقوقی کار درستی انجام داده اند.
لازم به ذکر است پس از امضای برجام و اجرائی شدن این قرارداد بین المللی، ایران ایر اقدام به سفارش 80 فروند هواپیما از نوع B 737 مکس و B 777 از شرکت هواپیماسازی بویینگ کرد و پیروز شد مجوز اوفک، دفتر کنترل سرمایه های خارجی که زیر نظر وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا فعالیت می نماید را برای خرید این هواپیما ها به دست آورد.
همچنین دو شرکت هواپیمایی آسمان و قشم ایر به ترتیب برای خرید 30 و 10 هواپیما با بویینگ قرارداد هایی امضا نموده بودند. اما با خروج آمریکا از برجام در دوره ترامپ و لغو مجوز های اوفک، این قرارداد ها به حالت تعلیق درآمد و عملا بویینگ هیچ هواپیمایی را به شرکت های ایرانی تحویل نداد. اکنون گزارش هایی در برخی رسانه های خارجی منتشر شده است که شرکت های هواپیمایی ایرانی از ابتدای امسال میلادی مذاکرات خود را با بویینگ برای پیگیری شرایط این قرارداد ها شروع نموده اند.
منبع: فرارو