چه کنیم تا پر حرف نباشیم؟!

به گزارش مجله کارنیکان، آیا عادت دارید همیشه حرف بزنید و خودتان هم از دست خود کلافه شده اید چه برسد به بقیه؟! شما تنها نیستید، خیلی از افراد با این مشکل روبرو هستند، نکته مثبت اینجاست که شما مشکل خود را می دانید. این اولین قدم در راه بهبود است!

چه کنیم تا پر حرف نباشیم؟!

به نظر می رسد افراد از دست حرف زدن زیاد شما کلافه شده اند و علاقه به صحبت کردن با شما را از دست داده اند؟ اگر می خواهید خود را درست کنید، ابتدا قبل از حرف زدن فکر کنید و این را هم در نظر داشته باشید که ساکت بودن بد نیست. از صحبت کردن همیشگی درباره خودتان دست بردارید و یاد بگیرید مخاطب خوبی باشید و از دیگران راجع به خودشان بپرسید. از دوستان و آشنایان تان کمک بخواهید و به علاوه روش های زیر را انجام دهید تا مکالمه ای دلچسب با دیگران داشته باشید و علاوه بر اینکه کسی را کلافه نمی کنید، افراد را به خودتان جذب کنید.

خود آگاهی تان را افزایش دهید

1- دلایل پرحرفی تان را شناسایی کنید. شاید شما دوست دارید تمام مدت راجع به خودتان صحبت کنید و اصلا متوجه نباشید که این کارتان دیگران را آزار می دهد. شاید همیشه احساس می کنید باید سکوت بین مکالمات را پر کنید چون به نظرتان سکوت کردن خوب نیست. ممکن است به این علت دوست دارید همیشه صحبت کنید که از درون عصبی هستید و دلهره دارید و فکر می کنید حتما باید همه چیزی که درون فکر تان هست را به زبان بیاورید.

دلایلی که شما را واردار به حرف زدن مداوم می کنند شناسایی کنید. شناخت دلایل اولین قدم در راه تغییر است.

2- حواستان باشد که آیا مردم از دست حرف زدن تان کلافه شده اند و یا می خواهند فضا را ترک کنند. تا به حال به خودتان آمده اید و متوجه شده اید که دارید حرف می زنید و حرف می زنید و حرف می زنید؟! شاید حتی بعد از این کارتان از دیگران بابت آن عذرخواهی کرده اید. به زمان هایی فکر کنید که پرحرفی تان باعث آزار بقیه شده است. برای چند وقت حواس تان به رفتارهای خودتان باشد و هر وقت وارد یک مصاحبه شدید، منتظر نشانه های کلافه شدن در دیگران باشید. رفته رفته به طور طبیعی متوجه این نشانه ها می شوید. در این زمان باید صحبت کردن را تمام کنید (یا حداقل موضوع صحبت را عوض کنید).

3- حواستان باشد مصاحبه را فقط راجع به خودتان انجام ندهید. در حالی که صحبت کردن درباره خودتان برای شما بسیار جالب و هیجان انگیز است، این موضوع همیشه برای دیگران مجذوب کننده نیست. از صحبت کردن مداوم راجع به خودتان و زندگی تان بپرهیزید و راهی پیدا کنید که موضوع صحبت را به طرف دیگر مکالمه هم مربوط کنید.

مکالمه یک جاده دو طرفه است، پس به شخص دیگر هم فضا و زمان بدهید تا درمورد خودش صحبت کند. به آخرین باری که خیلی پرحرفی کردید فکر کنید، موضوع مکالمه درباره چه چیزی بود؟

4- قبل از اینکه شروع به حرف زدن کنید، فکر کنید. ممکن است دوست داشته باشید هر چیزی که به فکر تان میآید را همان لحظه بیان کنید. اما نه، اندکی صبر کنید و به خودتان اجازه دهید تا راجع به چیزی که می خواهید بگویید فکر کنید. عجله نکنید. گاهی از اوقات وقتی که ابتدا حرف می زنید و بعد فکر می کنید، به نظرتان می رسد اصلا نباید چیزی که گفتید را بیان می کردید.

5- بپذیرید که برقراری سکوت هم بد نیست. سکوت می تواند چیز زیبایی باشد. سکوت می تواند کمک کند افکارتان را جمع کنید و به درستی فکر کنید. سکوت کردن همیشه بد نیست و نشانه بدی نیست. پس به خودتان و به کسی که دارید با او صحبت می کنید یک استراحت دهید. ممکن است به نظرتان بیاید یک صحبت بدون فکر و تند تند، فقط برای پر کردن سکوت کار آسان تری است اما در حقیقت این گونه حرف زدن فرد مقابل را آزار می دهد.

مخاطب خوبی شوید

1- سوال بپرسید و نسبت به صحبت های دیگران علاقه نشان دهید. به جای اینکه مکالمه را به سمتی سوق دهید که فقط راجع به خودتان صحبت کنید، صبر کنید و به بقیه اجازه دید راجع به خودشان صحبت کنند و سپس از آنها سوال بپرسید تا نشان دهید به چیزی که می گویند علاقه مندید. برای اجتناب از پرحرفی، مهم است که که مهارت گوش دادن را تمرین کنید. قرار نیست مکالمه فقط درمورد شما باشد، مصاحبه باید راجع به تمام کسانی باشد که در آن شرکت می کنند.

اگر درحال صحبت کردن راجع به روزتان هستید، از دیگران هم راجع به روزی که گذرانده اند سوال بپرسید و به آنها هم فرصت حرف زدن دهید.

راجع به چیزی که بقیه دارند درمورد آن حرف می زنند کنجکاوی و علاقه نشان دهید. اینکه حواستان پرت شود بی ادبانه است. خودتان را جای شخص بگذارید، اگر هنگامی که مشغول صحبت با کسی هستید او به افراد دیگر توجه کند و یا با موبایلش بازی کند، چه احساسی به شما دست می دهد؟

2- بقیه را تشویق به حرف زدن کنید، نه اینکه فقط فضای خالی بین صحبت های شما را پر کنند. اگر شما پرحرف ترین فرد جمع باشید و بقیه جمع افراد آرامی باشند، احتمالا شما می خواهید بیشتر و بیشتر حرف بزنید. در این موقعیت به جای اینکه بقیه بخواهند تنها فضای خالی بین صحبت های شما را پر کنند، بهتر است خودشان هم حرف بزنند. این کار شما است که آنها را تشویق به حرف زدن کنید.

متوجه باشید که ممکن است فردی خجالتی باشد و یا در کل کم حرف باشد، این حالت طبیعی است.

3- به جای اینکه وسط حرف بقیه بپرید، گوش دهید. پریدن وسط حرف علت معمول دیگری است که چرا مردم از دست افراد پر حرف اذیت هستند! به بقیه افراد هم زمان صحبت کردن بدهید. ممکن است بعضی از افراد آرام تر از شما صحبت کنند، صبر کردن رکن اساسی یک مخاطب خوب بودن است. بعد از اینکه صحبت فرد تمام شد 3 تا 5 ثانیه صبر کنید و سپس وارد مکالمه شوید و حرف بزنید. این زمان برای این است که مطمئن شوید فرد حرفش تمام شده. اگر وسط صحبت فرد چیزی به خاطرتان رسید، آن را برای بعد نگه دارید و اگر وسط صحبت کسی پریدید از او عذرخواهی کنید و اجازه دهید حرفش را تمام کند.

4- یاد بگیرید صحبت های افراد را با زبانی دیگر به خودشان برگردانید و در واقع انعکاس گفته آنها را بگویید. یکی از مواردی که نشان می دهد شما یک مخاطب خوب هستید، نشان دادن این است که شما نه تنها به حرف دیگران توجه کرده اید، بلکه کاملا فهمیده اید آنها چه گفته اند. می توانید این کار را به وسیله تکرار کردن صحبت های فرد با واژگان خودتان انجام دهید. این کار به فرد نشان می دهد که شما واقعا گوش می داده اید.

کمک بگیرید

1- درمورد مشکل تان از دوستان نزدیک و اعضای خانواده کمک بگیرید. نظرات دیگران را جع به پرحرفی تان را با آغوش باز بپذیرید. ممکن است آنها برای رفع این مشکل شما راهکار هایی خوب داشته باشند. از آنها بخواهید اگر شما را درحال پرحرفی یا قطع کردن حرف دیگران دیدند، سریعا به شما علامت دهند. کمک گرفتن از دیگران باعث می شود مشکل تان سریع تر حل شود.

2- برای عوض کردن سبک گفت و گو کردن خود آماده باشید. در حالی که ممکن است در ابتدا عوض کدن سبک گفت و گو تان سخت به نظر برسد، بعد از مدتی به طور ناخودآگاه این کارها را انجام می دهید و دست از پرحرفی برمی دارید. بسیار مهم است که بر اساس نوع مخاطب تان، روش مناسب مصاحبه با او را انتخاب کنید.

مخاطب هاتان را بشناسید. با گروهی از افرد صحبت می کنید؟ مخاطب شما تنها یک نفر است؟ این فرد پرحرف است یا ساکت؟

3- دلایل مختلف پرحرفی تان را بشناسید. بعضی پرحرفی ها به خاطر شخصیت فرد است، مثلا فرد خیلی برونگرا است. در بعضی مواقع این پرحرفی در نتیجه شرایط خاص فکری یا مصرف دارو است. اما در بیشتر موارد این پرحرفی ها به علت عصبی بودن و استرس درونی فرد است که می توان با استفاده از روش های کنترل استرس با آن مقابله کرد.

4- اگر این عادت تان زندگی اجتماعی یا کاری تان را به خطر انداخته است از یک مشاور برای بر طرف کردن آن کمک بگیرید. اگر احساس می کنید رفتار مردم با شما تغییر کرده و یا به خاطر حرف زدن بیش از مقدار تان نمی خواهند با شما وقت بگذرانند و از شما فراری هستند، بهتر است راجع به مشکل تان با یک مشارو مشورت کنید.

منبع: فوت و فن / wikihow.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2206

به "چه کنیم تا پر حرف نباشیم؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کنیم تا پر حرف نباشیم؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید