پس از 5 سال سردی روابط؛ وزیر خارجه آمریکا وارد چین شد

به گزارش مجله کارنیکان، ایسنا نوشت: در بحبوحه روابط سرد آمریکا-چین و چشم اندازی مبهم برای هرگونه حل اختلاف، آنتونی بن وزیر امور خارجه آمریکا امروز (یکشنبه) با هواپیمای نیروی هوایی وارد پکن شد؛ طی پنج سال اخیر این اولین سفر یک وزیر خارجه آمریکایی به چین می باشد

پس از 5 سال سردی روابط؛ وزیر خارجه آمریکا وارد چین شد

به نقل از آر تی، بن با این سفر که به وسیله آن در پی حل و فصل چندین بحران بین دو کشور است، به بزرگترین مقام دولت آمریکا تبدیل شده که از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه 2021 به چین سفر نموده است.

پس از آنکه سفر آنتونی بن به پکن در ماه فوریه به علت پرواز بالون های جاسوسی چینی بر فراز آمریکا به تعویق افتاد، اکنون او بالاترین مقام دولت آمریکا است که از زمان آغاز ریاست جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده به چین سفر می نماید.

انتظار می رود که بن طی این سفر با مقامات ارشد چینی نظیر کین گانگ همتای چینی اش، وانگ یی دیپلمات ارشد سیاست خارجی چین و احتمالا شی جینپینگ رئیس جمهوری چین ملاقات کند. وزیر خارجه آمریکا طی این سفر در پی ایجاد کانال های ارتباطی باز و بادوام است تا اطمینان حاصل کند که رقابت استراتژیک میان این دو کشور وارد یک درگیری نمی گردد.

بعلاوه انتظار دیگری از سفر بن به چین و ملاقات با مقامات این کشور وجود دارد؛ به عبارتی احتمالا این سفر ملاقاتهای دوجانبه دیگری را در ماه های آینده به وسیله جنت یلن، وزیر خزانه داری و جینا رایموندو، وزیر بازرگانی آمریکا هموار سازد. این ملاقات بن بعلاوه می تواند زمینه را برای ملاقات میان شی و بایدن در نشست های چندجانبه سال جاری فراهم کند.

جو بایدن روز شنبه گفت که امیدوار است طی ماه های آینده با رئیس جمهور شی ملاقات کند.

ملاقات ماه نوامبر این دو رئیس جمهور در بالی اندونزی به طور مختصری ترس های ناشی از یک جنگ سرد تازه را کاهش داد اما در پی پرواز بالون های جاسوسی چینی بر فراز آمریکا، ارتباطات سطح بالا میان این دو کشور کاهش یافت.

یک مقام ارشد وزارت خارجه امور آمریکا طی توقف سوخت گیری هواپیما در توکیو به مسیر پکن به خبرنگاران گفت: شناختی میان هر دو طرف وجود دارد و ما باید کانال های ارتباطی سطح بالا را داشته باشیم. ما در روابط خود در نقطه مهمی هستیم؛ جایی که فکر می کنم کاهش خطرات اشتباه محاسباتی مسئله مهمی است.

سفر بن به چین در بحبوحه سردی روابط دوجانبه و امید اندک به پیشرفت در لیست طولانی اختلافات بین دو اقتصاد بزرگ دنیا انجام می گردد.

روابط دو کشور در زمینه های مختلف رو به وخامت گذاشته و این نگرانی را ایجاد کرد که ممکن است روزی با یکدیگر به بر سر جزیره تایوان که چین می گوید به آن تعلق دارد، درگیر شوند.

دو کشور بعلاوه در چندین موضوع از جمله تجارت، کوشش های آمریکا برای مهار صنعت نیمه هادی چین و سابقه حقوق بشر پکن با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

عدم تمایل چین به شرکت در مذاکرات منظم بین ارتشش و ارتش ایالات متحده علیرغم کوشش های مکرر واشنگتن برای انجام این کار مایه نگرانی خاصی برای همسایگان چین شده است.

بن قبل از ترک کشورش به مقصد چین گفت که این سفر سه هدف اصلی دارد: ایجاد مکانیسم های مدیریت بحران، ارتقای منافع آمریکا و متحدانش و صحبت مستقیم در خصوص نگرانی های مرتبط و آنالیز زمینه های همکاری بالقوه.

اما مقامات آمریکایی که چند روز پیش طی نشستی این رویداد را آنالیز کردند، انتظارات درباره پیشرفت در مذاکرات دو کشور را کم اهمیت جلوه دادند.

در حالی که هدف اصلی بن گفت وگوهای صریح، مستقیم و سازنده خواهد بود، مقامات گفتند که دستیابی به موفقیت در هر یک از موضوعات کلیدی بعید است.

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 29 خرداد 1402 بروزرسانی: 29 خرداد 1402 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2349

به "پس از 5 سال سردی روابط؛ وزیر خارجه آمریکا وارد چین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پس از 5 سال سردی روابط؛ وزیر خارجه آمریکا وارد چین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید