ویروس کرونا و پیشگیری از ابتلا به آن در سفر

به گزارش مجله کارنیکان، کرونا، نامی هراس انگیز که امروزه دنیای انسانی را با خود گلاویز نموده و با شدت تمام صنعت های دنیا از جمله صنعت گردشگری و سفر را متأثر نموده است. در ابتدا خبر شیوع آن و سپس حضور آن در نقاط مختلف کره خاکی نگرانی ابتلا به آن را برای افراد به خصوص مسافران صد چندان نموده است. در حالی که تنها چند هفته به آغاز تعطیلات و سفرهای نوروزی باقی مانده است، شیوع کرونا باعث ایجاد تردیدها و اما و اگرهای بسیاری در ذهن مسافران شده است. مهم ترین دغدغه های ذهنی مسافران این است که با این شرایط بهتر است سفر خود را لغو کنیم؟ یا در صورت رفتن به سفر چه نکاتی را رعایت کنیم تا به بیماری کرونا مبتلا نشویم؟ و چگونه پیشگیری لازم را انجام دهیم. مجله گردشگری سفر دات کام در این مقاله به موارد مورد احتیاج شما در مورد سفر و گردشگری و پیشگیری از ابتلا به کرونا می پردازد.

ویروس کرونا و پیشگیری از ابتلا به آن در سفر

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای تضمینی کانادا بدون شینگن هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

بلیط هواپیما در طاهاگشت

کرونا و خطرات آن

اولین سوالی که مطرح می شود این است که ویروس کرونا چیست و چقدر خطرناک است؟

کروناویروس ها ((Coronavirus نام خانواده ای بزرگ از ویروس ها با تنوع بالا است که از ویروس سرماخوردگی ساده و معمولی تا نوع شدیدتر آن شامل سارس، مرس و کووید 19را در بر می گیرد و اولین بار در سال 1965 و آخرین بار نیز در سال 2019 در ووهان چین شناسایی شده است. این ویروس به طور طبیعی در پرندگان و پستانداران وجود دارد.

کروناویروس به نام nCoV-2019 در ووهان چین در اواخر 2019 در بین انسان ها شیوع پیدا کرد، به گونه ای که تا اواخر بهمن جان بیش از 2000 نفر را گرفت. تا امروز بیش از 30 کشور در دنیا نظیر تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا، سنگاپور، نپال، ویتنام، اندونزی، آلمان، روسیه، فیجی، فرانسه، ایران و آمریکا، را به خود مبتلا نموده است. برآوردها نشان می دهد میزان کشندگی این ویروس تنها 2-3 درصد از مبتلایان است.

خبر خوب در مورد این ویروس این است که، علیرغم این که ویروس کرونا میزان شیوع بالایی دارد اما میزان مرگ و میر ناشی از آن کم می باشد به گونه ای که میزان کشندگی آن نسبت به ویروس آنفولانزای H1N1 که در پاییز سال قبل رخ داد هم، کمتر است.

مجموعه اطلاعات به دست آمده در مورد این بیماری بطور خلاصه به توضیح جدول ذیل می باشد.

نام کروناویروسسال کشف ویروستعداد مبتلایان(نفر)تعداد مرگ و میر(نفر)درصد مرگ و میر
سارس200380967746/9%
مرس2011249491237-34 %
کرونای جدید20197792523622-11/3 %

آیا چین عامل انتشار ویروس کرونا است؟

با توجه به اینکه اولین مبتلایان در چین شناسایی شده اند محققان محل شیوع کرونا را چین معرفی نموده اند. از طرفی چون گستره و تنوع مواد غذایی مصرفی مردمان چین بسیار بالا می باشد، هنوز نتایج دقیقی دال بر عامل اصلی انتشار این ویروس تعیین نشده است. گرچه مفروضاتی چون سوپ خفاش، مار، لاکپشت و مورچه خوار در بین پژوهشگران مطرح شده است.

اما نکته مبهم ماجرا که چگونه این ویروس به انسان منتقل شده است کماکان پابرجاست. حدس هایی نیز در بین تئوری پردازان توطئه مبنی بر ساخت و انتشار آن توسط ایالت متحده امریکا وجود دارد. ولی هیچ یک از موارد ذکر شده به اثبات نرسیده است و تعیین نیست آیا همه چیز زیر سر چینی هاست یا عامل دیگری منشا انتشار آن است. اما آن چه حائز اهمیت است فراگیری و اپیدمی آن و توجه و رعایت اصول بهداشتی و در اولویت واقع شدن این موضوع در دنیا و سازمان بهداشت دنیای است.

  • شایعات مهلک

آن چیزی که در زمینه این ویروس وجود دارد ایجاد شایعاتی است که از ویروس کرونا مهلک تر است و عامل ایجاد رعب و استرس مضر در بین افراد می شود. بنابراین بهترین راه حل عدم توجه به اطلاعات و ناصحیح منتشر شده از افراد نامعتبر است. بهتر است صرفاً به اطلاعات موثق منابع معتبر و پزشکان توجه و عمل نمائیم. ویروس کرونا در صورت رعایت بهداشت و نکات سلامتی برای افراد سالم و بدون بیماری مزمن هیچ گونه خطر جدی در پی نخواهد داشت و تنها برای گروه های محدودی که در ادامه اشاره می شود می تواند اثرات و خطرات جدی به همراه داشته باشد.

چه افرادی بیشتر درخطر کرونا ویروس هستند؟

  • افرادی با سن بالا و سالخورده.
  • افرادی با بیماری های مزمن چون دیابت.
  • افرادی با مسائل تنفسی مانند آسم.
  • افرادی که سیستم ایمنی آن ها ضعیف می باشد.

چه افرادی کمتر نگران ابتلا به بیمار باشند؟

  • افراد جوان و سالم
  • افرادی بدون بیماری زمینه ای و مزمن
  • بچه هایی که کمتر از 10 سال سن دارند.

نکات مهم در سفر برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

مهم ترین دغدغه مسافران این است که چگونه عمل کنیم تا در سفر از ابتلای به کرونا ویروس پیشگیری نمایم. اولین پیشنهاد متخصصان و محققان در این زمینه برای همه افراد به تعویق انداختن و یا کنسل کردن سفر خود در این بازه زمانی پر خطر است. اما اگر به هر دلیلی مجبور به سفر هستید با ادامه این مطلب از سفر دات کام همراه باشید تا نکاتی را برای پیشگیری، به شما معرفی کنیم.

  • در حین سفر دست و صورت خود را به صورت مداوم با آب و صابون بشوئید. این اولین و مهم ترین نکته بهداشتی در حین سفر است. اگر به مواد شوینده دسترسی ندارید می توانید از ژل های شستشو بهره ببرید. یا اگر به محلول های بهداشتی در راستا سفر یا وسیله نقلیه اطمینان ندارید بهتر است مواد شوینده بهداشتی را با خود به همراه داشته باشید. می توانید اگر مواد شوینده نیز با خود ندارید با پد الکی، ژل ضدعفونی نماینده و یا دستمال مرطوب دستان خود را ضدعفونی کنید. به همراه داشتن یکی از ضدعفونی نماینده ها شامل مواد شوینده، ژل ضدعفونی، دستمال مرطوب و یا الکل از مهم ترین مواردی است که فراموش نکنید.
  • در سفر خود سعی کنید از مکان های شلوغ و پر تردد فاصله بگیرید و در آن مکان ها حضور پیدا نکنید و در صورت مشاهده افرادی با علائم سرماخوردگی یا کرونا فاصله خود را با آن فرد حفظ نمائید. فاصله مطمئنه برای پیشگیری از این افراد را حدوداً یک متر تعیین نموده اند.
  • تا حد امکان به اجسام و وسایل عمومی که احتمال وجود ویروس کرونا در آن ها وجود دارد، دست نزنید. به عنوان مثال از دریافت میله اتوبوس های عمومی یا مترو، جایگاه های وسایل نقلیه عمومی و تمام بخش های وسایل نقلیه عمومی مانند در و دیوار آن ها جداً خودداری نمائید.
  • اگر با خودرو شخصی هم سفر می کنید ضروری است نکات بهداشتی را رعایت کنید. به عنوان مثال روزی چندبار بخش های داخلی خودرو خود و همچنین وسایل و اشیاءی که به همراه دارید را با مواد ضدعفونی نماینده ضدعفونی کنید. بهتر است دستکش های یک بار مصرف به همراه خود داشته باشید تا در صورت لزوم از آن ها استفاده نمائید.
  • بهتر است در حین سفر مواد غذایی سالم و خشک را با خود به همراه داشته باشید تا در حین سفر مجبور به توقف و استفاده از رستوران های بیرن راهی نباشید. اما اگر به هر دلیلی مجبور به استفاده از این رستوران ها شدید بهتر است از سلامت و بهداشت آن مکان اطمینان حاصل کنید.
  • دقت نمائید که در حین سفر دستان خود را قبل از آن که به چشم، بینی و دهان خود بزنید ضدعفونی یا شست و شو کنید.
  • در تهیه مواد غذایی مورد احتیاج خود دقت نموده که از مراکز خرید و فروشگاه های معتبر استفاده نموده و در صورت استفاده و مصرف گوشت و تخم مرغ آن را به صورت کامل طبخ نمائید.
  • از آن جایی که عامل انتقال این بیماری مخاط داخلی بدن و آئروسل های تنفسی است، بهتر است در زمان عطسه یا سرفه آرنج خود را در مقابل دهان خود بگیرید تا از انتشار آن به محیط و سایر افراد جلوگیری شود. در صورت مشاهده افرادی که عطسه و سرفه می نمایند بهتر است تا فاصله خود را با آن ها حفظ نمائید.
  • قبل از خوردن میوه و سبزیجات حتماً با دقت آن ها را ضدعفونی نمائید.
  • در حین سفر از آب مصرفی خود اطمینان حاصل کنید. می توانید آب را به همراه خود داشته باشید یا از آب های پلمپ شده بهره ببرید.
  • بهتر است در زمان شیوع بیماری از تماس با حیوانات خانگی، اهلی یا وحشی امتناع کنید.
  • بهتر است از وسایل مورد احتیاج (حوله، ظروف و غیره) خود به صورت اختصاصی و انفرادی بهره ببرید.

چه کنیم تا کرونا نگیریم؟

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری است بدین معنا که علیرغم اپیدمی و شیوع شدید آن این امید وجود دارد که با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی می توان از این بیماری مصون ماند. تنها کافی است اصول بهداشتی را رعایت کرد تا به سادگی از زمان اوج یا پیک این بیماری به سلامت گذر نمود.

مهم ترین عامل پیشگیری نماینده از مبتلا شدن به بیماری، داشتن سیستم ایمنی سالم و قدرتمند است. زیرا در صورت بروز هر نوع بیماری اگر بدن انسان سیستم ایمنی قوی داشته باشد حتی در صورت ابتلا به آن می تواند به راحتی و سادگی دوران بیماری را پشت سر نمود و به بهبودی دست یابد. برای تقویت سیستم ایمنی خود بهتر است از رژیم غذایی مناسب و سالم که شامل سبزیجات و مواد غذایی حاوی ویتامین استفاده نمائید تا سطح ایمنی بدن شما افزایش پیدا کند.

کدام غذاها ایمنی بدن را ارتقا می دهند؟

  • مواد غذایی که دارای ویتامین D هستند.
  • مواد غذایی که واجد ویتامین های گروه B هستند.
  • مواد غذایی که حاوی ویتامین E هستند.
  • مواد غذایی که ویتامین C دارند.

علائم کرونا چیست و در صورتی که این علائم را مشاهده کردیم چه کنیم؟

علائم کرونا شامل موارد زیر می باشند:

  • تب بالای 38 درجه
  • سرفه های خشک
  • سر دردهای شدید
  • مشکل تنفسی (تنفس سخت و دردناک)
  • گلودرد
  • لرز
  • اسهال
  • استفراغ

اگر با علائم فوق روبرو شدید بهتر است خود را به یکی از مراکز درمانی مربوط به مداوای کرونا در شهر و محل اقامت خود برسانید تا آنالیز های لازم انجام و مداوای شما شروع شود.

بهتر است در صورت مشاهده علائم فوق از وسایل نقلیه عمومی برای مراجعه به مراکز درمانی استفاده نکنید. از ماسک (به صورت صحیح) استفاده نمائید. در صورت تشخیص بیماری در شما توصیه پزشکان این است که در مکان های عمومی حضور به هم نرسانید و مدتی را در یک مکان به صورت قرنطینه سپری کنید تا بهبودی شما حاصل شود. در محل اقامت خود نیز اتاق و تمام لوازم مورد استفاده خود را کاملاً اختصاصی و انفرادی کنید تا دیگر افراد به آن مبتلا نشوند.

یکی از مواردی که به حفظ سطح ایمنی شما یاری می نماید نداشتن استرس در این شرایط اپیدمی است. برای این کار می توانید از روش های مختلفی چون یوگا و مدیتیشن بهره ببرید البته توجه فرمائید آن را در مکان های عمومی مثل باشگاه انجام ندهید. آنچه مبرهن است این است که، کرونا یک بیماری با اپیدمی بالاست اما کشندگی آن محدود است پس احتیاجی نیست به تشویش و استرس ها و جو روانی منفی ایجاد شده از سوی مراکز مختلف خبری چندان توجه نمائید. این بیماری چون بسیاری از بیماری ها احتیاج به توجه به نکات تعیین شده از سمت پزشکان و محققان دارد تا با رعایت آن به همراه یک سیستم مدیریتی کارآمد آن را از بین برد.

کرونا و اثرات آن بر گردشگری چین و دنیا

بروز بیماری کرونا تنها گردشگری کشور چین را دچار آسیب ننموده است بلکه کلیه کشورها بخصوص کشورهای جنوب شرق آسیا را متضرر نموده است. میزان خسارت ناشی از عدم حضور گردشگران به این مناطق تقریباً بیش از هفت میلیون دلار تخمین زده شده است.

همچنین به علت عدم حضور گردشگران چینی در سایر کشورها، اقتصاد و درآمد این کشورها نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. گفتنی است که بایستی هزینه درمان نیز به این میزان خسارت افزود. بطور کلی می توان بیان کرد که کرونا اقتصاد دنیا را تحت الشعاع خود قرار داده است.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 612

به "ویروس کرونا و پیشگیری از ابتلا به آن در سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کرونا و پیشگیری از ابتلا به آن در سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید