ویس کرمی: وزارت بهداشت قطعا کوتاهی هایی در بحث ظرفیت افزایش پزشک داشته است

به گزارش مجله کارنیکان، نماینده مردم خرم آباد درباره بحث کمبود پزشک در کشور گفت: حرف ظاهری دوستان وزارت بهداشت این است که جوانب طرح افزایش ظرفیت پزشک بررسی شود. با توجه به رشد جمعیتی که انشاءالله رخ دهد ظرفیت پزشکان باید بیشتر شود.

ویس کرمی: وزارت بهداشت قطعا کوتاهی هایی در بحث ظرفیت افزایش پزشک داشته است

گزارش گروه استان های خبرنگاران، مهرداد ویس کرمی کننده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با جمعی از دانشجویان علوم پزشکی کشور درباره لزوم اجرای طرح ظرفیت افزایش پزشک به گفتگوی تفصیلی نشست. متن این گفتگو به شرح زیر است.

در ابتدا بفرمایید با توجه به وقوع بحران کرونا، تعیین شد که توان ارائه خدمات پزشکی، به علت کمبود ظرفیت جذب پزشک نامحدود است، به همین دلیل به نظر شما نباید ظرفیت جذب پزشک افزایش یابد؟ و به نظر شما علت مقاومت وزارت بهداشت در برابر افزایش ظرفیت پزشک در کشور چیست؟

اجازه بدهید مسئله را از منظر خودم بطور کلی باز کنم. مشکل کمبود پزشک از آنجایی اغاز می شود که منِ کننده مردم احساس می کنم که پزشک به تعداد کافی مخصوصا در حیطه فوق تخصص و بعدهم تخصص و بعد پزشک عمومی در دسترس، برای رفع نیاز وجود ندارد و یا اگر هم هست تعداد کم هست. مشکل بعدی این هست که آیا این کمبود محصول تربیت تعداد کم پزشک است؟ یا پزشکان فعال ما کم هستند؟ متاسفانه ما آمار خیلی دقیقی از پزشکانی که به صورت مستقیم در کار پزشکی هستند نداریم. چون گاهی شماره نظام پزشکی های صادر شده را ملاک قرار می دهیم؛ برای مثال خود بنده که الان کننده مجلس هستم قبلش هم استاد معارف بودم و 6و7 سال بعدازفارغ التحصیلی در حد کشیک کار کردم، که ما را هم جز آمار پزشکان حساب می کنند.

خب پس چه باید کرد؟!

بنظرم قبل از آنکه بحث افزایش ظرفیت پزشکی رو مدنظر قرار بدیم باید این را بررسی کنیم که چرا پزشکان ما که تعداد زیادی هم هستند وارد حرفه پزشکی می شوند و بعد جای دیگه می فرایند. این یک علت هست که باید رفع بشود.آیا از دست مردم ناراضی اند؟ آیا شرایط کاری برایشان فراهم نشده؟ و بعد اینکه آیا پزشکانی که متعهد به منطقه ها محروم اند آیا آیین نامه درستی دارند؟ خب باتوجه به تفاصیل عرض شده ما به یک اقدام چند وجهی نیاز داریم. یک وجهش تعداد افزایش ظرفیت رشته های علوم پزشکی هست. بنظر می آید که ساختار درمان کشور و ساختار خدمت رسانی پزشکی، یک ساختار بیماری هست و مشکل دارد و مشکل اصلی هم این هست که سیستم ارجاع در مملکت ما خوب اجرا نمی شود و مردم آنچنان که باید درست به سمت پزشکان هدایت نمی شوند و گاهی برای یک مشکل سرماخوردگی حتما به متخصص یا فوق تخصص مراجعه می کنند؛ بنابراین حتما باید علت ها را استخراج کنیم. تعداد پزشکان فعال را استخراج کنیم و با توجه به ظرفیت ها و هزینه ها راه حل ها ارائه شود.

ما در آینده پیری جمعیت داریم و با توجه به مقدار کاهش امید به زندگی بیماری ها افزایش میابد و نیاز بیشتری به کادر درمان و پزشکی داریم. حالا باید سر اینکه آن زمان به پیشگیری بیشتر نیاز داریم یا به درمان و اگر درمان هست خدمات درمانی را در چه سطحی می طلبد.

یک مطلب دیگر، دروس اضافه در دوره تحصیل پزشکی هست که عمر افراد را می گیرد. ما در آموزش پزشکی مان هم باید یک بازنگری کنیم. همه این ها باهم می شود حل مشکل کمبود پزشک مورد نیاز.

با وجود توزیع نامناسب و پزشکان مهاجر و پزشکانی که طبابت نمی کنند باز سرانه پزشک نسبت به 25 کشور منطقه پایین است و رتبه بالای 20 را دارد. سرانه پزشک متخصص ایران 4.5 به ازای 10 هزار نفر است. این در حالی است که میانگین سرانه کشور های اروپایی 26 است. نظر شما در این باره چیست؟

وزارت بهداشت قطعا کوتاهی هایی داشته و به هرحال یک مقدار هم قوانینی که وجود داشته پزشکان را برای خدمت در این عرصه اجبار نمی کرده. یک زمانی طرح اجباری پزشکان 5سال بود که بعده ها شد 2سال. در نهایت ایثارگران استثنا شدند و همچنین با لابی هایی که میشود، همه این ها باهم تاثیر دارد که متاسفانه همه اش از جانب دولت نیست و بعضی از آن از جانب دیگران هست که افراد براساس تعهدشان به منطقه ها محروم نمی مانند.

حرف ظاهری دوستان وزارت بهداشت این هست که جوانب بررسی بشود. به هرحال با توجه به رشد جمعیتی که انشاءالله رخ دهد ظرفیت پزشکان باید بیشتر شود البته با توجه به زیرساخت هایی که وجود دارد و حتما باید کار، کارشناسی شده باشد.

در نهایت باید بگویم بحث کمبود پزشک پیش از ایجاد زیرساخت باید با توجه به ظرفیت دانشگا ه ها باشد چراکه بعضی از دانشگا ه ها بطور بالقوه توانایی افزایش ظرفیت را دارند. آن ها باید مورد به مورد بررسی شده و از ظرفیت دانشگاه آزاد نیز برای این مورد استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 بهمن 1400 بروزرسانی: 23 بهمن 1400 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2045

به "ویس کرمی: وزارت بهداشت قطعا کوتاهی هایی در بحث ظرفیت افزایش پزشک داشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویس کرمی: وزارت بهداشت قطعا کوتاهی هایی در بحث ظرفیت افزایش پزشک داشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید