نقش فعال و راهبردی عمان در حل و فصل پرونده های منطقه ای

به گزارش مجله کارنیکان، یک رسانه عرب زبان با اشاره به دیدار وزیر خارجه عمان با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به فعال شدن نقش آفرینی عمانی ها در دیگر پرونده های منطقه ای یعنی بحران سوریه پرداخته است.

نقش فعال و راهبردی عمان در حل و فصل پرونده های منطقه ای

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه السفیر در مطلبی به نقش مثبت عمانی ها در پرونده سوریه اشاره نموده و در این باره نوشت: سلطان نشین عمان کانال جدیدی در زمینه رایزنی ها برای حل بحران سوریه آغاز نموده است و این با حضور غیرمنتظره یوسف بن علوی در دمشق به شکل ناگهانی معین می گردد. بن علوی در حالی با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیدار و مصاحبه کرد که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از بیش از چهار سال قبل نظام سوریه را تحریم نموده اند.

السفیر گزارش داد: از محتوای دیدار بن علوی در دمشق موضوعات زیادی به بیرون درز ننموده است اما این دیدار به اعتقاد ناظران امور سیاسی گواه تحرک سیاسی فزاینده در بحران سوریه به ویژه از زمان آغاز طوفان سوخوی روسیه در چند ماه قبل است.

این رسانه می نویسد: عمانی ها و دستگاه دیپلماسی آنها در حل بحران های مهم بسیار خوب عمل نموده اند. آنها کوشش های خود را در پشت پرده و به آرامی انجام می دهند تا کوشش های آنها در نهایت به خاتمه برسد.

السفیر اظهار داشت: این موضوع را در بحران های میان ایران و آمریکا می توان مشاهده کرد که آخرین آن پرونده هسته ای ایران بود که سلطان قابوس را به تهران کشاند زیرا وی معمولا به ندرت کشورش را ترک می نماید.پس از این سفر بود که آرام آرام در پرونده هسته ای ایران گشایش حاصل شد.

در پرونده یمن نیز عمانی ها موضع شاخصی داشته اند و کوشش نموده اند که میان طرف های بحران نزدیکی ایجاد نمایند.عمان با توجه به مجاورت جغرافیایی با عربستان سعودی و یمن به خوبی عمل نموده اند.

این رسانه لبنانی در ادامه می نویسد: درباره سوریه این موضوع صادق است. بن علوی به دمشق رفت و با بشار اسد دیدار و مصاحبه کرد و این به فاصله چند روز پس از سفر هیئتی از ائتلاف مخالفان به مسقط بود.قبلا نیز ولید المعلم وزیر خارجه سوریه به پایتخت عمان رفته بود.پرونده سوریه مورد اهتمام تماس های اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و سلطان قابوس بود.

السفیر گزارش داد: به اعتقاد ناظران امور سیاسی آنچه برای عمانی ها مهم است دست یابی به راه حلی برای بحران سوریه است.عمانی ها گرچه طرحی برای سوریه ندارند اما می کوشند که دیدگاه های میان طرف های دخیل در بحران سوریه را به یکدیگر نزدیک نمایند.

این رسانه می نویسد: عمانی ها به دنبال این هستند که کانال های مصاحبه را میان طرف های سوری بگشایند تا بحران سوریه حل گردد.آنگونه که احمد بن یوسف الحارثی معاون وزیر خارجه عمان در امور دیپلماتیک اعلام نموده است کوشش مسقط رایزنی با همه طرف هاست. اما مصاحبه از کجا باید آغاز گردد؟ یک مسئول عمانی در این باره می گوید که آغاز مصاحبهها نمی تواند با سرنگونی بشار اسد باشد و راه چاره سیاسی طلب می نماید که همه واقع بینانه عمل نمایند.

السفیر در ادامه نوشت: این درحالی است که روسیه به کوشش های دیپلماتیک خود برای ایجاد راه چاره سیاسی در بحران سوریه ادامه می دهد. پوتین رئیس جمهوری روسیه به صورت تلفنی با ملک سلمان مصاحبه نموده و بحران سوریه را آنالیز نموده است. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم با جان کری همتای آمریکایی خود پرونده سوریه را مورد رایزنی قرار داده است.لاوروف همچنین با عبدالله بن زاید آل نهیان همتای اماراتی خود نیز درباره بحران سوریه رایزنی نموده است.

در همین حال میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه اعلام نموده است که نمایندگان وابسته به گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه به مسکو سفر نموده اند.

وی اضافه نمود: آنها در اینجا(مسکو) حضور دارند و با یکدیگر اختلاف نظر دارند.افرادی در رفت و آمد هستند اما همگی خود را نمایندگان ارتش آزاد سوریه می دانند.

شهر مسقط پایتخت عمان درهای خود را به روی همگان گگردده است تا محلی برای برگزاری ملاقات و دیدار آنها باشد. تنها موقعیت جغرافیایی سلطان نشین عمان به عنوان یک کشور عربی حوزه خلیج فارس، این کشور را متمایز ننموده است بلکه همچنین موضع سیاسی این کشور در این زمینه سهیم بوده است؛ چرا که سلطان نشین عمان موضع بی طرفانه و مثبتی گرفته است. همین موضع بی طرفانه و مثبت باعث شده است که چندین میانجیگری انجام دهد و دیدگاهها را به یکدیگر نزدیک نموده و در ساختارسازی موازنه های منطقه سهیم گردد.

سلطان نشین عمان که خارج از منظومه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس عمل می نماید، هیچ گاه در پس تیرگی فضای مربوط به پرونده سوریه نبوده است. مسقط بی طرفی و بستر آرام و مناسب خود را برای تفاهم های بیشتر حفظ نموده است . سلطان نشین عمان نقشی را ایفا می نماید که در صحنه دنیا عرب و منطقه وجود ندارد؛ یعنی نقشی راهبردی و وفاق گونه.

ر

منبع: تسنیم
انتشار: 16 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 340

به "نقش فعال و راهبردی عمان در حل و فصل پرونده های منطقه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش فعال و راهبردی عمان در حل و فصل پرونده های منطقه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید