فرافکنی چیست؟ (رفتارهای روزانه که از آنها غافلیم)

به گزارش مجله کارنیکان، فرافکنی (Projection) یک مکانیسم دفاعی است که در آن افراد به صورت ناآگاهانه امیال، اعمال و رفتار ناپسند خود را به دیگران نسبت می دهند. در بسیاری از اوقات ما انسان ها به صورت روزانه دچار فرافکنی می شویم و در عین حال از آن غافلیم.

فرافکنی چیست؟ (رفتارهای روزانه که از آنها غافلیم)

دوست دارم راجع به همه چیز و همه کس فرضیه بافی کنم!

اگرچه همه جا دیده ایم که می گویند هیچ کس مانند کس دیگر رفتار نمی کند، من به این نتیجه رسیده ام که تمایل به خیال بافی و فرضیه سازی در همه انسان ها منشأ مشترک دارد. متأسفانه فرضیه سازی که ارتباط بسیار نزدیکی با فرافکنی روانی دارد نه تنها چیزی است که همه ما دچار آن هستیم، بلکه در ازای آن هزینه های بسیار زیادی را متحمل می شویم. اگر شما فرافکن حاد باشید در بین اطرافیانتان به شدت دچار اضطراب می شوید و احساسات منفی مانند عصبانیت، ناامیدی، خشم و قضاوت همواره همراه شما خواهند بود.

اگر به این نتیجه رسیده اید که یک فرافکن سریالی هستید، این مقاله را تا آخر بخوانید.

فرافکنی روانی چیست؟

زمانی که شما احساس ناراحتی، خجالت و یا عصبانیت بسیار زیادی دارید و می خواهید آنها را دور بریزید چه می کنید؟ براساس نظریه روانشناس معروف زیگموند فروید این احساسات از سوی شما به فرد دیگر پرتاب می شود و فرد دیگر متحمل تبعات رفتار اشتباه شما می شود. خوشبختانه و یا متأسفانه این جابجایی احساسات و پرتاب احساسات به سمت شخص دیگر باعث می شود تا ما بتوانیم راحت تر با آن زندگی کنیم. چرا که دیگران مسئول کارهای اشتباه ما می شوند و نه خودمان.

اما نتیجه خارج کردن احساسات از خودمان و پرتاب آن به سمت افراد دیگر این است که هر روز بیشتر از این موضوع متضرر خواهیم بود چرا که باعث ایجاد یک تصویری خیالی از خود به عنوان قربانی و یا آدم خوب می شویم و آدم های بد داستان دیگران می شوند در حالی که واقعیت چیز دیگریست.

بیشتر بخوانید: مکانیسم های دفاعی در روانشناسی به چه معناست؟

مثال های معمول از فرافکنی روانی

هدف از این که ماسک فرافکنی را بشناسیم این است که بتوانیم به این چرخه های رفتاری در اعمال روزانه خودمان پی ببریم. در ادامه به بعضی از معمول ترین مثال ها در خصوص این مکانیسم دفاعی که روزانه مرتکب آن می شویم اشاره شده است.

ازم متنفره!

چه در خانه، چه در محل کار و چه در هر موقعیت دیگری معتقدیم رییسمان، همکارمان، مادرزنمان، اعضای فامیل و افراد دیگری که با آن ها در ارتباطیم بدون هیچ دلیلی از ما متنفرند و یا ما را دوست ندارند. مسلما رفتاری دیده ایم و یا حرفی شنیده ایم که ما را به این نتیجه رسانده که فردی از ما به طور مخفیانه متنفر است اما باید بدانیم این عبارت از من متنفره حاصل فرافکنی است. جالب است که بدانید زمانی که از کسی به شدت بدمان می آید در اولین مرحله سعی می کنیم از این احساس از طریق پرتاب کردن آن به سمت طرف مقابل فرار کنیم.

خدای من! چقد زشت و چاقه

تا کنون چند بار پشت سر مرد و یا زنی که ظاهر ناپسندی برای شما دارد غیبت نموده اید؟ احتمالا احساس می کنید که از آن فرد متنفرید و بی نهایت از او بدتان می آید درحالی که چاقی فرد مقابل برای شما بهانه ایست که مسائل موجود در تصاویر و بدن خود را فراموش کنید! احتمالا شما احساس خوبی نسبت به بدن خودتان ندارید و به صورت ناخودآگاه تنفرتان را به سمت شخص دیگر پرتاب می کنید.

اگه من بتونم، بقیه هم میتونن!

شاید این مورد یکی از تهوع آور ترین نوع فرافکنی باشد (البته گاهی می تواند انگیزه بخش باشد اما درباره دیگران کاملا غیر واقعی است). حتما در تبلیغات تلویزیونی مواردی دیده اید که یک انسان خوش تیپ می آید و می گوید: من 30 کیلو تو 3 هفته وزن کم کردم تو هم می تونی!! یا من 1245 دلار تو یک شب درآوردم تو هم می تونی! این موارد مثال های ساده ای برای این نوع فرافکنی است. در این نوع فرافکنی افراد توجه نمی نمایند که هرکس توانایی های متفاوتی دارد. این مورد یکی از مواردی است که ما نیز شخصا دچار آن می شویم. به عنوان مثال در خصوص بچه هایمان فکر می کنیم و می گوییم: چون من ورزشکار پیروزی بودم، اونم می تونه باشه و یا در خصوص همکارمان می گوییم وقتی من تونستم این پروژه رو مدیریت کنم، حتما اون هم می تونه! معمولا این نوع فرافکنی مسبب ایجاد مسائل فراوانی از جمله خستگی و ناامیدی می شود.

چقد بده! از من دورش کنین

منظور از این نوع فرافکنی واکنش های تند و سریع است. به عنوان مثال ممکن است شما به کسی که درس موسیقی بخواند بگویید: آخه موسیقی هم شد رشته؟ و احتمالا این در حالیست که شما در ناخودآگاه خودتان آرزو دارید که بتوانید یک موزیسین خوب و پیروز باشید.

آدمای دیگه ناراحتم می کنن !

عموما اضطراب و یا کشمکش درونی که در ارتباط با دیگران احساس می کنیم حاصل همان حسی است که نسبت به خودمان داریم. زمانی که دچار احساس ناامنی و یا عزت نفس پایین هستیم، عموما اشکالات را از افراد دیگر می بینیم و نه از خودمان. این نوع از فرافکنی در افرادی که دچار اضطراب اجتماعی هستند بیش از همه دیده می شوند.

بیشتر بخوانید: عزت نفس، اعتماد به نفس و راه های تقویت آن

داره بهم خیانت می کنه!

ترس این که همسر شما در حال خیانت است و یا قابل اعتماد نیست نیز می تواند نتیجه ای از احساسی باشید که شما نسبت به خودتان دارید. ممکن است شما در یک در رابطه عاطفی احساس کنید مجذوب فرد دیگری شده اید. گاهی این احساس همراه با ترس و خجالت همراه بوده و این احساس بد از طریق شما به سمت طرف مقابل پرتاب می شود.

بیشتر بخوانید: مردان خیانتکار؛ نشانه هایی برای شناسایی مردان خیانتکار

آیا در خصوص مکانیسم های دفاعی خود فکر نموده اید؟ آیا می توانید نشانه هایی از فرافکنی در رفتار و افکار خود بیابید؟ دیدگاه های خود را با مخاطبان خبرنگاران درمیان بگذارید.

برگرفته از: lonerwolf

گروه روانشناسی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 19 بهمن 1399 بروزرسانی: 19 بهمن 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1407

به "فرافکنی چیست؟ (رفتارهای روزانه که از آنها غافلیم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرافکنی چیست؟ (رفتارهای روزانه که از آنها غافلیم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید