با این راهکارها اضطراب و استرس خود را مهار کنید

به گزارش مجله کارنیکان، همه ما در برخورد با برخی اتفاقات، دچار استرس می شویم

دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم، هرروز پیچیده تر می شود. انتخاب های متعدد ما را احاطه کرده اند. از فهرست صد هزار ترکیب نوشیدنی در استارباکس گرفته تا بیست و هفت اپلیکیشن کاربردی روی یک گوشی هوشمند معمولی. گاهی اوقات به نظر می رسد که توانایی بشر در خلق نوآوری بر کاربردهای آن غالب شده و این امر، واقعاً طاقت فرسا است. می توان گفت که تلاش برای اجتناب از عوامل استرس زا و مهار اضطراب، مثل راه رفتن در باران است، وقتی که طوفان می وزد. در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا راه های پیشگیری از استرس و اضطراب را بیاموزید.

با این راهکارها اضطراب و استرس خود را مهار کنید

از شبکه های مجازی بیرون بیایید

باوجود گوشی های هوشمند، ما عمیقاً شبکه های اجتماعی گره خورده ایم. مطالعات روانشناسی نشان می دهند که محرک های شبکه های اجتماعی اعتیادآور هستند و منجر به پاسخ های وسواسی در مغز می شوند. اما این تنها کاری نیست که شبکه های اجتماعی با مغز شما می کنند. این شبکه ها با تصرف وقت شما، چگالی کارهای روزانه شما را افزایش می دهند. پایان دادن به استفاده از برخی شبکه های اجتماعی در کاهش استرس ناشی از کمبود وقت مؤثر است. بر طبق مطالعاتی که به وسیله ادویک انجام شده است، ما روزانه نزدیک به دو ساعت وقت صرف شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، یوتیوب، اسنپ چت، اینستاگرام و توییتر می کنیم. تصور کنید که اگر هرروز دو ساعت وقت اضافه داشتید تا به کارهای ضروری خود برسید، چه تفاوتی در زندگی تان به وجود می آمد؟ حالا شما آن دو ساعت را در اختیار دارید و فقط بستگی به خودتان دارد که چطور از آن استفاده کنید.

استراحت کنید

استراحت های کوتاه پانزده دقیقه ای تأثیر بسیار مثبتی روی بهره وری و سلامت دارند. نکته کلیدی کار این است که از این باور دست بکشید که صرف ایستادن در مقابل موانع باعث از بین رفتن آن ها می شود. اغلب اوقات این کار فقط باعث افزایش استرس و خستگی شما می شود. تصور کنید که ماشین شما در برفی عمیق گیر افتاده است و شما تنها به چرخاندن چرخ هایتان ادامه می دهید. با این کار بیشتر و بیشتر در برف فرو می روید و کار را برای نجات از آن شرایط سخت تر می کنید. به جای این کار، یک قدم به عقب بردارید، فکرتان را آرام کنید و بعد، از زاویه دید جدیدی با چالش های خود روبرو شوید.

در مورد مسائل صحبت کنید

بسته به تیپ شخصیتی شما، این کار می تواند بسیار ساده و طبیعی یا خیلی سخت و دردناک به نظر برسد. گروهی از مردم علاقه دارند که به انزوای محدوده فکر خود پناه ببرند و باور دارند که تنها با تمرکز کافی و اجتناب از حواس پرتی، می توانند مسائل را حل کنند. این افراد وقتی در شرایط استرس زا قرار می گیرند، به هیچ وجه نمی خواهند کسی با آن ها صحبت کند. بااین حال، گفت وگو یکی از بهترین روش های درمانی حل مسائل است. منظور این نیست که پاسخ مسائل شما در دست دیگران است، اما صحبت کردن در مورد مسائل به شما یاری می کند که جواب را بیابید. معاشرت نه تنها می تواند احساسات آدمی را اقناع کند، بلکه نتایجی مانا در سطح اثرات DNA شما دارد. روانشناسان تصدیق می کنند که مردم با مصاحبه به زاویه دید جدیدی می رسند که آن ها را در پیدا کردن پاسخ مسائلشان یاری می کند.

پیاده روی کنید

ممکن است حرفی کلیشه ای به نظر بیاید اما راه رفتن واقعاً می تواند باعث ترشح اندورفین، دوپامین، نورپینفراین و سروتونین شود که با تحریک مغز باعث می شود احساس بهتری نسبت به خودتان و موقعیتتان داشته باشید. مشکل اینجا است که مردم سعی می کنند با عوامل استرس زا کنار بیایند. آن ها فکر می کنند پیاده روی نوعی اتلاف وقت است، درحالی که بعداً مجبورند وقت خیلی بیشتری برای حل مسائل ناشی از استرس صرف کنند.

مطالعه کنید

مطالعه، یکی دیگر از مواردی است که مردم آن را به چشم فعالیتی وقت گیر می بینند که آن ها را از انجام کارهای مهم بازمی دارد. بااین حال حتی مطالعه یک کتاب ساده هم توانایی انسان را در تفکر مؤثرتر افزایش می دهد. خیلی وقت ها در حین مطالعه یک کتاب به جمله ای برمی خورید که مستقیم یا غیرمستقیم، دید شما را نسبت به چالشی که درگیر آن هستید عوض می کند. بعلاوه مطالعه فکر شما را از استرسی که شما را گرفتار کرده است، منحرف می کند. یک فکر باز، شما را به انسانی خوش بین تبدیل نمی کند، ولی یاری می کند تصمیم های خلاقانه تری بگیرید.

بنویسید، اما قضاوت نکنید

مغز انسان مانند ماهیچه است و وقتی آن را ورزش دهید خیلی بهتر کار می کند. اما مغز هم به زمانی برای بازسازی و بهبود نیاز دارد. روانشناسان معتقدند که مقدار کمی از استرس در زندگی امری طبیعی است. اگر شما صاحب کسب وکار کوچکی هستید، این استرس بخشی از زندگی شما است. بااین حال دوره های التیام بین استرس ها، زمان هایی بسیار مهم و ضروری هستند. یکی از راه هایی که می توانید به مغزتان زمانی برای بهبود بدهید، نوشتن است. بازهم در مورد نوشتن جملات حکیمانه و ادیبانه صحبت نمی کنیم. کافی است هر چه در فکر دارید، بدون اینکه قضاوتی نسبت به خودتان یا دیگران داشته باشید، بنویسید. وقتی کار نوشتنتان به پایان رسید، آن را در پوشه افکار تصادفی خود بگذارید. شما وقتی در باشگاه وزنه می زنید، در حال ساخت یک دیوار سنگی نیستید. وقتی روی تردمیل یا یک دوچرخه ثابت ورزش می کنید، قصد ندارید به مقصد مکانی خاصی برسید. بلکه این کار را می کنید چون تأثیری بلندمدت روی فیزیک بدنتان دارد. نوشتن هم عملکردی مشابه دارد. کافی است پنج تا پانزده دقیقه، بدون هیچ قضاوت یا تلاشی برای توجیه خودتان، هرچه در فکر دارید بنویسید و بعد ببینید چقدر هوشیارتر شده اید.

چرت بزنید

اغلب ما نه خوب می خوابیم و نه وقت آن را داریم. چطور می توانیم انتظار داشته باشیم که روز خود را با انرژی کافی برای مقابله با مسائل و عوامل استرس زا شروع کنیم؟ چرت های کوتاه، نیروبخش هستند و یکی از بهترین راه حل های این معضل به حساب می آیند. سایت تخصصی پزشکی WebMD می نویسد:

تحقیقات نشان می دهند که چرت طولانی تر باعث بهبود حافظه و افزایش خلاقیت می شود. خواب آرام و استراحت 30 الی 60 دقیقه ای برای مهارت های تصمیم گیری همچون حفظ کردن لغات یا به یادآوردن مسیرها خوب است. چرت 60 الی 90 دقیقه ای، اتصالات نرون های مغز را تقویت می کند که باعث می شود در حل مسائل خلاق تر عمل کنیم.

البته ممکن است از چرت زدن در طول روز دچار احساس گناه شوید، ولی اگر تابه حال این راه حل را امتحان نکرده اید، حتماً از اثرات سودمند آن شگفت زده خواهید شد.

مدیتیشن کنید

مردم به دو دسته تقسیم می شوند: آن هایی که مدیتیشن می کنند و افرادی که به این دسته رفتارها اعتقادی ندارند. ولی اگر یک بار مدیتیشن را امتحان کنید، می بینید که در روبروه با عوامل استرس زا چقدر پرانرژی تر و ریلکس تر خواهید بود. در این مقاله نمی خواهیم روش های مدیتیشن را آموزش دهیم، چراکه شما به راحتی می توانید با کمی مطالعه راه های مختلف آن را یاد بگیرید. نکته ای که باید بدانید این است که برخلاف تصور، مدیتیشن فقط تمرین فکر نکردن یا خالی کردن فکر نیست. با مدیتیشن به فکرتان اجازه می دهید که هر جایی می خواهد پرسه بزند و شما به آرامی و بدون قضاوت، نظاره گر آن باشید.

موسیقی گوش کنید

به نظر می آید در دوران تحرک و پویایی تکنولوژی، جریانی از موسیقی در پس زمینه زندگی همه ما وجود دارد. موسیقی عامل بسیار قدرتمندی در رفع استرس های روحی به شمار می رود. گروهی از متخصصین مغز و اعصاب آزمایشگاه بین المللی Mindlab در انگلستان، به قطعه ای موسیقی برخورده اند که اضطراب را به صورت کلی تا 65 درصد و رفلکس های فیزیولوژیکی به اضطراب را تا 35 درصد کاهش می دهد. موسیقی هورمون های ضدافسردگی را در مغز آزاد می کند و باعث می شود ایده ها به آرامی در فکر جریان پیدا کنند. کدام یک از ما تابه حال فشار و تنش یک ترافیک سنگین را به وسیله لب زدن با یک آهنگ، کنترل نکرده ایم؟

منبع: الی گشت
انتشار: 25 فروردین 1401 بروزرسانی: 25 فروردین 1401 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2101

به "با این راهکارها اضطراب و استرس خود را مهار کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این راهکارها اضطراب و استرس خود را مهار کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید