ضعف معرفت در ادبیات امروز ایران بیداد می نماید
به گزارش مجله کارنیکان، به گزارش خبرنگاران در ایلام، دو مجموعه شعر کُردی که لیمه و که مووته ر و هۊچ بی هچان سروده ظاهر سارایی شاعر پیشکسوت ایلامی به وسیله بهروز سپیدنامه جامعه شناس و منتقد ادبی در کانون ادبی هانا در حوزه هنری ایلام نقد و آنالیز شد.
سپیدنامه ضمن برشمردن انواع نقدهای ادبی، با بیان اینکه روش نقد معرفت شناختی را برای آنالیز این دو اثر ظاهر سارایی انتخاب نموده گفت: انسانی که مبانی جهان بینی و ایدئولوژیکش شکل گرفته باشد، نوع نگاهش به هستی تغییر می نماید و برایش سؤالاتی مطرح می گردد که شاید برای دیگران مطرح نباشد.
وی با بیان اینکه ضعف معرفت در ادبیات امروز ایران و مخصوصاً نزد شاعران جوان بیداد می نماید، شرح داد: هنرمند و شاعر کسی است که جهان را تفسیر می نماید و مبانی و ایدئولوژی او شکل گرفته و لذا به سؤالات بزرگ جهان می تواند پاسخ بدهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام توضیح داد: از این منظر و در دو مجموعه شعر که لیمه و که مووته ر و هۊچ بی هچان با شاعری مواجهیم که هم مبانی هستی شناسی و هم معرفت شناسی او شکل گرفته. او کسی است که هم سؤال دارد، هم دغدغه، هم آرزو، هم اندیشه و هم توصیه دارد.
سپیدنامه داشتن سؤال را برای هنرمندان بسیار مهم دانست و گفت: سارایی در این دو مجموعه شعر سؤالاتی دارد که خیلی ارزشمند هستند منجمله سؤالات اجتماعی، فلسفی و هستی شناسی، هویت قومی و سؤالاتی درخصوص ارزش ها.
او به عنوان مجموعه دوبیتی که لیمه و که مووته ر اشاره نمود و گفت: کلمه اساس هستی است و در اینجا کلمه
وقتی زبان مادری از بین برود، همه چیزهای دیگر نیز از بین می رود و ما امروز در ایلام با دوزبانگی جامعه مواجهیم که دارد ساختار خانواده ها را از بین می برد و با نوعی بی توجهی به نغمات و موسیقی های بومی ایلام مواجهیم که باعث گرایش مردم استان به موسیقی کُردی دیگر نواحی شده است.
معادل کبوتر است و به نوعی کلمه عامل رهایی است و می تواند انسان را رها کند.وی با اشاره به اینکه هر کس با زبان مادری فکر می نماید، خواب می بیند و اجتماعی می گردد، اضافه کرد: وقتی زبان مادری از بین برود، همه چیزهای دیگر نیز از بین می رود و ما امروز در ایلام با دوزبانگی جامعه مواجهیم که دارد ساختار خانواده ها را از بین می برد و با نوعی بی توجهی به نغمات و موسیقی های بومی ایلام مواجهیم که باعث گرایش مردم استان به موسیقی کُردی دیگر نواحی شده است.
سپیدنامه ضمن تأیید بر قوام و مهارت ظاهر سارایی در شعر فارسی، دو غزل فارسی و کردی از این شاعر با مضمون عشق را با هم مقایسه و تاکید نمود: پرداخت مفهوم عشق در شعر فارسی ظاهر سارایی، محافظه کارانه و در لایه های بیرونی عشق واقع شده است، اما در غزل کردی او شاعری بی پروا و بی تعارف است و در متن عشق رسوخ نموده و از این منظر اهمیت زبان مادری قابل آنالیز و تحقیق است.
او به آرزوهای شاعر در این دو مجموعه شعر پرداخت و گفت: سارایی در این اشعار آرزوی جهانیی را دارد که در آن شادکامی وجود داشته باشد و جهان را زیبا و بهارگونه ترسیم می نماید، اما به خاطر ناملایمات نیز توصیه به قوی بودن و گرگ بودن نیز دارد.
این منتقد ادبی ریختن محتواهای مخصوص به رباعی در قالب دوبیتی های کردی را در این اشعار ستود و گفت: جدا از زبانی که شاعر به آن به عنوان اشعارش را سروده و شاید زبان معیار مدنظر او باشد، سارایی گاهی که از گذشته ها می سراید، به زبان گذشته و دایره واژگانی آن دوران اشعار قدرتمندی در این زمینه سروده است که نشان از توانمندی وی دارد.
حوزه هنری استان ایلام، با مدیریت محمدعلی قاسمی شاعر و نویسنده نام آشنا و همت همکارانش با برگزاری نشست های تخصصی در حوزه های داستان و شعر، برگزاری کارگاه های فن نویسندگی، آیین پاسداشت هنرمند برتر سال رونمایی از آثار تازه منتشرشده و حمایت از تولیدات فرهنگی، ادبی و هنری و... گام های موثر و جریان سازی در اعتلا و بالندگی عمومی و تحصصی فرهنگ و ادب و هنر استان ایلام بر می دارد.
دو مجموعه شعر کُردی که لیمه و که مووته ر و هۊچ بی هچان سروده ظاهر سارایی در انتشارت زانا منتشر شده اند.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران