ضعف معرفت در ادبیات امروز ایران بیداد می نماید

به گزارش مجله کارنیکان، به گزارش خبرنگاران در ایلام، دو مجموعه شعر کُردی که لیمه و که مووته ر و هۊچ بی هچان سروده ظاهر سارایی شاعر پیشکسوت ایلامی به وسیله بهروز سپیدنامه جامعه شناس و منتقد ادبی در کانون ادبی هانا در حوزه هنری ایلام نقد و آنالیز شد.

ضعف معرفت در ادبیات امروز ایران بیداد می نماید

سپیدنامه ضمن برشمردن انواع نقدهای ادبی، با بیان اینکه روش نقد معرفت شناختی را برای آنالیز این دو اثر ظاهر سارایی انتخاب نموده گفت: انسانی که مبانی جهان بینی و ایدئولوژیکش شکل گرفته باشد، نوع نگاهش به هستی تغییر می نماید و برایش سؤالاتی مطرح می گردد که شاید برای دیگران مطرح نباشد.

وی با بیان اینکه ضعف معرفت در ادبیات امروز ایران و مخصوصاً نزد شاعران جوان بیداد می نماید، شرح داد: هنرمند و شاعر کسی است که جهان را تفسیر می نماید و مبانی و ایدئولوژی او شکل گرفته و لذا به سؤالات بزرگ جهان می تواند پاسخ بدهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام توضیح داد: از این منظر و در دو مجموعه شعر که لیمه و که مووته ر و هۊچ بی هچان با شاعری مواجهیم که هم مبانی هستی شناسی و هم معرفت شناسی او شکل گرفته. او کسی است که هم سؤال دارد، هم دغدغه، هم آرزو، هم اندیشه و هم توصیه دارد.

سپیدنامه داشتن سؤال را برای هنرمندان بسیار مهم دانست و گفت: سارایی در این دو مجموعه شعر سؤالاتی دارد که خیلی ارزشمند هستند منجمله سؤالات اجتماعی، فلسفی و هستی شناسی، هویت قومی و سؤالاتی درخصوص ارزش ها.

او به عنوان مجموعه دوبیتی که لیمه و که مووته ر اشاره نمود و گفت: کلمه اساس هستی است و در اینجا کلمه

وقتی زبان مادری از بین برود، همه چیزهای دیگر نیز از بین می رود و ما امروز در ایلام با دوزبانگی جامعه مواجهیم که دارد ساختار خانواده ها را از بین می برد و با نوعی بی توجهی به نغمات و موسیقی های بومی ایلام مواجهیم که باعث گرایش مردم استان به موسیقی کُردی دیگر نواحی شده است.

معادل کبوتر است و به نوعی کلمه عامل رهایی است و می تواند انسان را رها کند.

وی با اشاره به اینکه هر کس با زبان مادری فکر می نماید، خواب می بیند و اجتماعی می گردد، اضافه کرد: وقتی زبان مادری از بین برود، همه چیزهای دیگر نیز از بین می رود و ما امروز در ایلام با دوزبانگی جامعه مواجهیم که دارد ساختار خانواده ها را از بین می برد و با نوعی بی توجهی به نغمات و موسیقی های بومی ایلام مواجهیم که باعث گرایش مردم استان به موسیقی کُردی دیگر نواحی شده است.

سپیدنامه ضمن تأیید بر قوام و مهارت ظاهر سارایی در شعر فارسی، دو غزل فارسی و کردی از این شاعر با مضمون عشق را با هم مقایسه و تاکید نمود: پرداخت مفهوم عشق در شعر فارسی ظاهر سارایی، محافظه کارانه و در لایه های بیرونی عشق واقع شده است، اما در غزل کردی او شاعری بی پروا و بی تعارف است و در متن عشق رسوخ نموده و از این منظر اهمیت زبان مادری قابل آنالیز و تحقیق است.

او به آرزوهای شاعر در این دو مجموعه شعر پرداخت و گفت: سارایی در این اشعار آرزوی جهانیی را دارد که در آن شادکامی وجود داشته باشد و جهان را زیبا و بهارگونه ترسیم می نماید، اما به خاطر ناملایمات نیز توصیه به قوی بودن و گرگ بودن نیز دارد.

این منتقد ادبی ریختن محتواهای مخصوص به رباعی در قالب دوبیتی های کردی را در این اشعار ستود و گفت: جدا از زبانی که شاعر به آن به عنوان اشعارش را سروده و شاید زبان معیار مدنظر او باشد، سارایی گاهی که از گذشته ها می سراید، به زبان گذشته و دایره واژگانی آن دوران اشعار قدرتمندی در این زمینه سروده است که نشان از توانمندی وی دارد.

حوزه هنری استان ایلام، با مدیریت محمدعلی قاسمی شاعر و نویسنده نام آشنا و همت همکارانش با برگزاری نشست های تخصصی در حوزه های داستان و شعر، برگزاری کارگاه های فن نویسندگی، آیین پاسداشت هنرمند برتر سال رونمایی از آثار تازه منتشرشده و حمایت از تولیدات فرهنگی، ادبی و هنری و... گام های موثر و جریان سازی در اعتلا و بالندگی عمومی و تحصصی فرهنگ و ادب و هنر استان ایلام بر می دارد.

دو مجموعه شعر کُردی که لیمه و که مووته ر و هۊچ بی هچان سروده ظاهر سارایی در انتشارت زانا منتشر شده اند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 14 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1401 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2122

به "ضعف معرفت در ادبیات امروز ایران بیداد می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضعف معرفت در ادبیات امروز ایران بیداد می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید