آغاز به کار ستاد کنترل و جلوگیری از زوال زاگرس در لرستان

به گزارش مجله کارنیکان، خبرنگاران/لرستان وزیر جهاد کشاورزی گفت: ستاد مدیریت کنترل و جلوگیری از زوال جنگل های زاگرس لرستان ذیل کارگروه بیابان زایی فعالیت خود را آغاز می نماید.

آغاز به کار ستاد کنترل و جلوگیری از زوال زاگرس در لرستان

سید جواد ساداتی نژاد در شورای اداری استان که با حضور رئیس جمهور در دانشگاه لرستان برگزار گردید اظهار کرد: هر آنچه نعمت بوده خداوند به این استان عنایت داشته است.

وی بیان نمود: لرستان به لحاظ منابع طبیعی ظرفیت های بی نظیر مرتعی و کشاورزی دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه 5 درصد اراضی کشور به لحاظ کشاورزی در این استان وجود دارد، گفت: 3 میلیون تن معادل 14 هزار میلیارد تومان فراوری محصول کشاورزی در این استان بوده و 32 درصد اشتغال نیز در این حوزه است.

ساداتی نژاد بیان نمود: سهم کشاورزی در اقتصاد 24 درصد است و رتبه اول شیلات کشور را در استان های غیرساحلی دارد.

وی گفت: لرستان رتبه اول فراوری حبوبات را در کشور دارد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان نمود: هفت درصد عشایر کشور که حدود 85 هزار نفر هستند در لرستان زندگی می نمایند؛ با توجه به مسائل آبرسانی و راه های عشایر، 54 میلیارد اعتبار برای برطرف این مسائل اختصاص یافته است.

وی با تاکید بر اینکه لرستان بهشت گیاهان دارویی ایران است و می تواند اشتغال فراوانی ایجاد کند، خاطر نشان کرد: 35 میلیارد اعتبار برای زیرساخت های این بخش گذاشته شده است و مذاکراتی با بخش خصوصی در راستای انجام کشت قراردادی انجام شده است.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه به علت ظرفیت های بی نظیر کشت دیم در لرستان و ایجاد باغات در اراضی شیب دار 100 میلیارد اختصاص یافته تا این بخش نیر رونق پیدا کند، توضیح داد: در مورد آبزی پروری هم 200 میلیارد اعتبار برای زیرساخت ها در حوزه آبزی پروری اختصاص داده شده است.

وی یادآور شد: در حوزه آبیاری های نوین، ایستگاه های پمپاژ، که بخشی در سیل 98 آسیب دیدند و بهسازی کانال های آبیاری نیز 220 میلیارد اعتبار مصوب شده است.

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: با توجه به اینکه بیشتر سرشاخه های آبریز در لرستان وجود دارد 120 میلیارد تومان اعتبار به حوضه های آبخیزداری لرستان تخصیص داده خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه دومین سد جنگل های زاگرسی در کشور، مربوط به لرستان است، اضافه کرد: به منظور جلوگیری از زوال جنگل های زاگرس که میراث بین نسلی در کشور محسوب می شوند 20 میلیارد تومان برای این مهم در نظر گرفته شده است تا ستاد مدیریت کنترل و جلوگیری از زوال جنگل های زاگرس ذیل کارگروه بیابان زایی فعالیت خود را آغاز کند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه سه ایراد در حوزه کشاورزی در لرستان وجود دارد، توضیح داد: یکی از آنها عدم وجود صنایع تبدیلی بوده و این در حالیست که لرستان قطب کشاورزی است و نبود صنایع تبدیلی از ضعف های لرستان محسوب می گردد.

وی بیان نمود: سطح گلخانه ها در لرستان بسیار پایین و 79 هکتار است که احتیاج به سرمایه گذاری است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: در این استان زنجیره ارزش کامل نیست و خام فروشی انجام و لذا ثروت از این استان خارج می گردد.

وی گفت: دامپروری صنعتی در این استان دچار ضعف است و با توجه به ظرفیت های بی نظیری که در این استان وجود دارد 1500 میلیارد تومان تسهیلات در حوزه کشاورزی برای سرمایه گذاری در نظر گرفته شده لست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2019

به "آغاز به کار ستاد کنترل و جلوگیری از زوال زاگرس در لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز به کار ستاد کنترل و جلوگیری از زوال زاگرس در لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید