زندگی به 430 روستای لرستان برمی گردد

به گزارش مجله کارنیکان، فاطمه حافظی - خرم آباد - خبرنگار: مهاجرت روستاییان یکی از موضوعاتی است که علاوه بر این که از لحاظ خالی شدن روستاها از سکنه اهمیت دارد، به دلیل ایجاد مسائل اجتماعی، ناکافی شدن زیرساخت های شهری، ارائه نشدن خدمات مناسب و... باعث بر هم زدن نظم شهری و ناموزون شدن بافت شهرها می شود.

زندگی به 430 روستای لرستان برمی گردد

در لرستان بیش از 3 هزار روستا وجود دارد که برخی از آنها خالی از سکنه شده و ساکنان آنها به شهرها و روستاهای دیگر مهاجرت کرده اند. برای جلوگیری از دامنه دار شدن این معضل نیاز است زیرساخت های لازم برای ماندگاری افراد در روستاها فراهم شود تا مردم دورِ مهاجرت را برای همواره خط بکشند.

  • دلایل گریز روستاییان از روستاها

مدیر کل امور روستایی استانداری لرستان در این زمینه می گوید: لرستان بیش از یک میلیون و 760 هزار و 649 نفر جمعیت دارد که از این تعداد 623 هزار و 896 نفر در روستاها زندگی می کنند و 35 درصد جمعیت استان را این قشر تشکیل می دهند. مجید آذربختی می افزاید: در استان 2985 روستای دارای جمعیت و 430 روستای بدون جمعیت وجود دارد. به عبارت دقیق تر، این 430 روستا هرکدام فقط 5 خانوار دارند.

وی بیان می کند: نبود امکانات اولیه زندگی در روستاها، طولانی و سخت گذر بودن راه دسترسی در برخی از آنها، بیکاری، خشکسالی و کم آب شدن سفره های آب زیرزمینی از مهم ترین دلایل مهاجرت به شهرها و خالی شدن روستاهاست. این مسئول ادامه می دهد: همچنین تحصیل روستاییان و آشنایی جوانان با زندگی شهری رغبت آنان را به ماندن در روستا کاهش می دهد. با رفتن آنان از روستا نیروی مولد نیز کاهش می یابد.

  • تلاش برای ماندگاری روستاییان

آذربختی به تعداد روستاهای استان و پراکندگی آنها اشاره و اظهار می کند: بزرگ ترین جامعه روستایی از لحاظ جمعیت متعلق به خرم آباد با جمعیت 120 هزار و 224 نفر است. بروجرد با 80 هزار و 619 نفر در رده دوم و دلفان با 77 هزار و 137 نفر در رده سوم قرار دارند.

مدیر کل امور روستایی استانداری لرستان ادامه می دهد: شهرستان ازنا نیز کمترین جمعیت روستاییان را در خود جا داده است؛ رقمی حدود 25 هزار و 514 نفر. وی می گوید: از لحاظ تعداد روستاها نیز شهرستان خرم آباد با 648 روستا در صدر قرار گرفته است و دلفان با 435 روستا و الیگودرز با 415 روستا در رده های دوم و سوم ایستاده اند. کمترین تعداد روستاها هم متعلق به رومشگان با 39 روستاست.

آذربختی به اقدامات لازم برای ماندگاری روستاییان اشاره و بیان می کند: مهم ترین اقدامات در جهت ماندگاری روستاییان ارائه خدمات زیرساختی، برق، گاز، آب رسانی و اینترنت است. این مسئول با بیان این که پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی پایدار هم به ماندگاری روستاییان بسیار کمک می کند، می افزاید: پرداخت تسهیلات کم بهره به روستاییان و توسعه بیمه اجتماعی روستاییان از جمله اقداماتی است که تاکنون برای ماندگاری روستاییان اجرا شده است.

  • طرح های روستایی

آذربختی به طرح های روستایی اشاره می کند و می گوید: اجرای 156 طرح زیربنایی و عمرانی با اعتبار 143 میلیارد و 500 میلیون تومان برای روستاهای استان در دستور کار قرار گرفته است. وی ادامه می دهد: از مجموع این طرح ها در روستاهای شهرستان ازنا 15، الیگودرز 16، بروجرد 21، پلدختر 12، چگنی 8، خرم آباد 31، دلفان 18، دورود 5، رومشگان 2، سلسله 15 و کوهدشت 13 طرح در نظر گرفته شده است. این مسئول اظهار می کند: همچنین 503 طرح اشتغال زایی با حجم سرمایه گذاری 47 میلیارد و 600 میلیون تومان برای روستاهای استان کلید خورده است.

وی می گوید: روستاهای شهرستان ازنا 8، الیگودرز 23، بروجرد 54، پلدختر 56، چگنی 34، خرم آباد 100، دلفان 75، دورود 33، رومشگان 7، سلسله 89 و کوهدشت 34 طرح را شامل می شوند. آذربختی می افزاید: این طرح ها برای جمعیتی بالغ بر 1305 روستایی شغل ایجاد می کنند.

  • پرداخت وام به متقاضیان مشاغل روستایی

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان هم می گوید: با توجه به اهمیت رونق مشاغل خانگی به دلیل ارزانی، خطر کم و نیاز به سرمایه نسبتا کم، طی 2 سال گذشته عمده تمرکز اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بر حمایت از این مشاغل و البته اشتغال روستایی بوده است. علی آشتاب با اشاره به افزایش این رقم در سال گذشته به 19 میلیارد تومان و فراهم شدن زمینه اشتغال برای 3329 نفر می افزاید: در 2 سال منتهی به 26 مرداد امسال 1150 طرح با اشتغال 4951 نفر برای دریافت وام روستایی به بانک مراجعه کرده و قرارداد بسته اند و تاکنون 212 میلیارد تومان به این متقاضیان پرداخت شده است.

وی بیان می کند: در این راستا در سال 96 با صدور 1971 مجوز ایجاد مشاغل خانگی 4 میلیارد و 700 میلیون تومان وام به متقاضیان پرداخت و 924 فرصت شغلی ایجاد شد. این مسئول ادامه می دهد: در این مدت 1997 طرح اشتغال زایی مددجویان نهادهای حمایتی استان با 2368 فرصت شغلی مصوب و متقاضیان این طرح ها پیروز به دریافت 70 میلیارد تومان وام شده اند.

  • اتصال روستاها به اینترنت

همچنین، مدیر مخابرات منطقه لرستان می گوید: با هدف ایجاد امکانات در روستاها تا الان 891 روستا به شبکه تلفن ثابت و 2450 روستا هم به ارتباطات همراه اول متصل شده اند. هومان محمودی ادامه می دهد: با راه اندازی 3 سایت مخابراتی در روستاهای الیگودرز و الشتر، منطقه گردشگری کهمان به شبکه سراسری اینترنت متصل شده است. وی ادامه می دهد: امسال 135 سایت wll روستایی به شبکه تلفن همراه متصل شده اند.

  • برق رسانی به روستاها

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان نیز می گوید: اعتبار برق رسانی به روستاهای کم جمعیت، دورافتاده و محروم که بین 5 تا 10 خانوار جمعیت دارند، از سرفصل اعتبارات شناور ملی تامین خواهد شد. فریدون خودنیا می افزاید: برای برق رسانی به این روستاها که تقریبا در همه شهرستان های استان وجود دارند، 15 میلیارد تومان هزینه می شود. خودنیا تاکید می کند: تا انتها امسال همه این روستاها با حدود 220 خانوار صاحب برق می شوند.

  • گازرسانی به روستاها

سرپرست شرکت گاز لرستان اظهار می کند: گازرسانی به روستاها به عنوان یکی از مهم ترین رویکردهای اصلی در راستای محرومیت زدایی، تامین رفاه و آسایش مردم همواره در دستور کار این شرکت قرار گرفته است. فیروز خدایی ادامه می دهد: تاکنون ساکنان 1750 روستا و تمامی شهرهای استان - به جز شهر شول آباد که هم اکنون در دست اقدام است - از گاز طبیعی برخوردار شده اند. وی می گوید: در حال حاضر 87/5 درصد جمعیت روستایی استان از گاز برخوردارند.

  • ایجاد روستاهای گردشگری

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان نیز در این زمینه بیان می کند: بر اساس ماده 99 قانون برنامه ششم توسعه باید در کشور 300 روستای دارای جاذبه گردشگری با همکاری وزارت میراث فرهنگی شناسایی و به تهیه و اجرای طرح گردشگری در آنها اقدام شود. مسعود رضایی می افزاید: با توجه به جاذبه های طبیعی روستاهای استان، تلاش شده است مناطق هدف گردشگری شناسایی و ساماندهی شوند. 10 روستای استان که این قابلیت را دارند، انتخاب شده اند که طرح های هادی با موضوع گردشگری در آنها اجرا شود.

این مسئول می گوید: بر اساس تفاهم نامه میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و میراث فرهنگی کشور 150 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه به منظور ایجاد خانه های بوم گردی و تعمیر واحدهای موجود در روستا که قابلیت نگهداری دارند، پرداخت می شود. رضایی ادامه می دهد: ایجاد روستاهای گردشگری - علاوه بر معرفی استان - موجب کسب درآمدهای پایدار، رونق اقتصادی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان می شود.

  • 12 روستای لرستان هدف گردشگری می شوند

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از تصویب 12 روستای این استان به عنوان روستاهای هدف گردشگری خبر می دهد و می گوید: این موضوع به تصویب وزارت میراث فرهنگی کشور رسیده و تهیه طرح های مطالعاتی این روستاها در دست انجام است. مهدی بهاروند در گفت وگو با خبرنگاران می افزاید: علاوه بر این، 30 روستای دیگر در استان به عنوان روستاهای مستعد گردشگری شناسایی شده اند که شرایط لازم را برای قرار دریافت در لیست روستاهای هدف گردشگری دارند.

وی به ظرفیت صنایع دستی و تولیدات روستایی استان هم اشاره و بیان می کند: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در 3 حوزه آموزش صنایع دستی، تبلیغات و اطلاع رسانی و سرمایه گذاری و پرداخت تسهیلات بانکی در روستاهای هدف گردشگری استان برنامه های تدوین شده را اجرا می کند. بهاروند می گوید: اداره کل میراث فرهنگی لرستان، با هماهنگی مخابرات استان، روستاهای هدف گردشگری را تحت پوشش اینترنت قرار داده است تا گردشگران در این خصوص مسئله ای نداشته باشند.

این مسئول ادامه می دهد: به منظور بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی بالقوه فرهنگی، تاریخی و اجتماعی نواحی روستایی با هدف تقویت بنیان های اقتصادی مناطق روستایی و افزایش میزان کسب و کار محلی از جمله توسعه و ایجاد اقامتگاه های بوم گردی و در راستای فراهم کردن فضاهای گردشگری و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز آن، تفاهم نامه همکاری بین وزارت میراث فرهنگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور امضا شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی لرستان اظهار می کند: لرستان دارای روستاهای متعدد با ظرفیت گردشگری روستایی است و یکی از محورهای مهم گردشگری در این استان گردشگری روستایی است. بهاروند می افزاید: اجرای طرح روستای هدف گردشگری در روستاهای استان زمینه ساز ایجاد اشتغال، درآمدزایی، رضایت گردشگر و حفظ محیط زیست است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 375

به "زندگی به 430 روستای لرستان برمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی به 430 روستای لرستان برمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید