روس ها انتخابات امریکا را زیر سوال بردند، چین سکوت کرد!

به گزارش مجله کارنیکان، هنوز یک روز از صبح نهایی شدن پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده نگذشته بود که کاخ کرملین روی وب سایت رسمی خود یک پیغام تبریک منتشر کرد؛ تبریکی از جانب ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به مناسبت تولد شصت سالگی یک کارگردان مطرح تئاتر در این کشور! پوتین، بر خلاف همتایان اروپایی که روز شنبه و بلافاصله پس از اعلام برنده انتخابات ریاست جمهوری در امریکا به کاندیدای پیروز تبریک گفتند، حاضر نشد این پیروزی را به جو بایدن، معاون اول دولت باراک اوباما و رییس جمهور منتخب ایالات متحده تبریک بگوید و سیاست سکوت را در پیش گرفت.

روس ها انتخابات امریکا را زیر سوال بردند، چین سکوت کرد!

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

اعتماد در ادامه نوشت: این در حالی است که درست چهار سال قبل، رییس جمهور روسیه تنها ساعاتی پس از اعلام پیروزی دونالد ترامپ از سوی رسانه ها پیغام تبریکی برای او فرستاد و طی آن پیغام ضمن آرزوی پیروزیت برای دونالد ترامپ خواستار افزایش همکاری های مشترک دو کشور بر مبنای احترام و برابری شد.

یک کارشناس روس درباره دلایل اتخاذ این سیاست از سوی مسکو به نیویورک تایمز می گوید: پوتین دولت جدید امریکا را دشمن خود می داند به همین دلیل است که این بار رفتار او در مقایسه با سال 2016 متفاوت بوده است. سرگئی مارکوف معتقد است: پوتین یک سرباز است و می داند نباید در مقابل دشمنانش دم تکان دهد.

رفتار رییس جمهور روسیه نشانه ای است مبنی بر اینکه کرملین خود را برای چهارسال سخت در روابط با کاخ سفید آماده می نماید. دلایل این امر را باید در سیاست های دولت کنونی امریکا جست وجو کرد؛ دونالد ترامپ هرچند که در ایجاد روابط دوجانبه مستحکم میان مسکو و واشنگتن راه به جایی نبرد و نتوانست در این زمینه پیروز باشد، سیاستی را در پیش گرفت که روسیه را به بسیاری از خواسته های اساسی اش در عرصه سیاست خارجی می رساند.

دولت جمهوری خواستار با اتخاذ راهبرد اول امریکا و فاصله دریافت از متحدان اروپایی، اتحاد و همنوایی میان کشور های غربی را کاهش داد و باعث شد که روسیه بتواند گام هایی جدی در راستای افزایش قدرت و نفوذ بین المللی خود بردارد. این سیاست دقیقا نقطه مقابل آن چیزی است که جو بایدن طی 47 سال سیاست ورزی نشان داده مایل است پیاده کند.

بایدن 77 ساله طی کارزار های انتخاباتی خود از روسیه به عنوان اصلی ترین دشمن امریکا نام برده، هوادار تقویت روابط با متحدان اروپایی و کار مشترک برای مقابله با تهدید ها علیه دنیا غرب است و فعالانه از سیاستمداران غرب گرا در کشور های اروپای شرقی نظیر اوکراین حمایت می نماید. از همین رو دولت روسیه او را کاندیدایی می دانست که قدرت دریافتش به ضرر مسکو تمام می گردد و به گفته مقامات امنیتی ایالات متحده نیز اقداماتی برای حمایت از ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و تخریب جو بایدن صورت داد، اما در نهایت پیروز نشد انتخابات 2020 را به انتخاباتی مشابه انتخابات 2016 تبدیل کند.

تشکیک روس ها در سلامت انتخابات امریکا

ویلیام اوانینا، مدیر مرکز ملی امنیت و ضداطلاعات امریکا طی رقابت های انتخابات در امریکا هشدار داده بود که یکی از اهداف روسیه، کاهش اعتماد شهفرایندان امریکایی نسبت به سیستم انتخابات در ایالات متحده است. او تاکید داشت که روس ها این کار را به وسیله پخش شایعات در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی صورت می دهند، اما اقدام جدید دولت و مسوولان روس نشان می دهد آن ها در یک تغییر رویه جدی، آشکارا قصد زیر سوال بردن نتیجه انتخابات در امریکا را دارند.

به گزارش مسکو تایمز، روز دوشنبه رییس کمیسیون انتخابات روسیه در گفت وگویی روش رای دادن پستی در ایالات متحده را زمینه ساز تقلب گسترده دانست. الا پامفیلوا، رییس کمیسیون انتخابات روسیه به تاس گفت که او به دقت رای گیری به وسیله پست الکترونیکی را در ایالات متحده مطالعه نموده و این فرایند را در برابر تقلب آسیب پذیر دانسته است.

استقبال منتقدان پوتین از پیروزی بایدن

هرچند دولت روسیه نگران روی کار آمدن یک دموکرات کارکشته در کاخ سفید است، اما منتقدان سیاست های پوتین و بعضی سیاستمداران با سابقه روس پیروزی او را تبریک گفته و نسبت به آینده روابط دو کشور اظهار خوش بینی نموده اند. الکس ناوالنی، فعال سیاسی منتقد دولت روسیه و از رهبران اپوزیسیون این کشور که چند هفته پیش از برگزاری انتخابات محلی در روسیه مسموم و به آلمان منتقل شد، روز یکشنبه انتخاب جو بایدن از سوی مردم امریکا را تبریک گفت.

ناوالنی در توییتی انتخاب رهبرانی جدید به وسیله انتخابات آزاد را به مردم امریکا، جو بایدن و کامالا هریس تبریک گفت و توضیح داد: این حق مشخص سرنوشت امتیازی است که در بسیاری از کشور ها وجود ندارد. میخاییل گورباچوف، آخرین رهبر شوروی سابق نیز به استقبال پیروزی بایدن در انتخابات رفته و به تاس گفته است که فکر می نماید بایدن به اهمیت روابط دوجانبه دو کشور روسیه و امریکا مطلع است.

گورباچوف اظهار امیدواری نموده که این مطلعی بایدن یاری کند تا دوباره رابطه دو کشور ترمیم گردد. به گفته او، بایدن کسی است که تجربه زیادی در سیاست امریکا و همچنین روابط خارجی دارد و قادر است روابط دو کشور را بهبود بخشد. میخاییل گورباچوف گفته است: من چندین بار با جو بایدن دیدار نموده ام. آخرین بار مارس 2009 بود که بایدن به عنوان معاون رییس جمهور فعالیت می کرد. ساعاتی با او به صحبت پرداختم و بعد رییس جمهور اوباما به ما پیوست. من تحت تاثیر مطلعی بایدن قرار گرفتم و فکر می کنم انتخاب او به نفع همه کشور هایی باشد که نگران رابطه با امریکا هستند.

سم گرین، استاد دانشگاه و مدیر مرکز مطالعات روسیه در کینگز کالج لندن درباره این اختلاف نظر منتقدان و دولت در روسیه پیرامون پیروزی جو بایدن می گوید: پوتین خود را رییس جمهوری تعریف می نماید که در حال محافظت از منافع روسیه در برابر غرب است. به همین دلیل برای او، مخالفت با غرب و دشمنی با ایالات متحده بخشی از مشروعیت سیاسی اش است و پوتین نمی خواهد این صندلی مدافع را واگذار کند.

سکوت چین

علاوه بر روسیه، سکوت پکن نیز جالب توجه بوده و به نارضایتی چینی ها از رفتن ترامپ تعبیر می گردد. دولت چین در چهار سال گذشته تنش های زیادی را با امریکای دونالد ترامپ تجربه نموده و جنگ تجاری با واشنگتن ضربه زیادی به این کشور وارد آورده، با این حال بعضی کارشناسان معتقدند سیاست های دونالد ترامپ در مجموع باعث تضعیف موقعیت بین المللی و کمرنگ تر کردن نقش امریکا در مسائل اساسی دنیا شده و چین با بهره جویی از جای خالی امریکا توانسته نفوذ خود را تثبیت کند.

چین که به یکی از اولویت های سیاست خارجی دولت اوباما بدل شده بود و بخشی از تهدیدی به شمار می رفت که ایالات متحده قصد داشت آن را کنترل کند، در دولت ترامپ و با تمرکز دولت او بر مسائل و بحران های خاورمیانه فرصت یافت تا نفوذ خود را گسترش داده و به تقویت توان خود در حوزه های مالی و نظامی بپردازد.

همچنین از ناکامی دولت ترامپ در وادار کردن دولت چین به حضور بر سر میز مذاکرات کنترل تسلیحات به عنوان یکی از عظیم ترین شکست های سیاست خارجی دولت جمهوری خواستار نام برده می گردد که می تواند در آینده برای امریکا خطرناک باشد. پیش تر در گزارش نهاد های اطلاعاتی امریکا از چین نیز به عنوان یکی از دولت هایی نام برده شده بود که در پی اثرگذاری بر انتخابات امریکاست.

منبع: فرارو
انتشار: 18 آذر 1399 بروزرسانی: 18 آذر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1214

به "روس ها انتخابات امریکا را زیر سوال بردند، چین سکوت کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روس ها انتخابات امریکا را زیر سوال بردند، چین سکوت کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید