شروع فاز جدید روابط ریاض-پاریس، ماکرون سخنگوی جدید دربار سعودی

به گزارش مجله کارنیکان، خبرنگاران، گروه بین الملل - عبدالحمید بیاتی: بعد از انتخابات ریاست جمهوری 13 آبان (سوم نوامبر) آمریکا و معین شدن پیروزی جو بایدن، شاید بتوان گفت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بیش از جمهوریخواهان افراطی ایالات متحده ناراحت شدند.

شروع فاز جدید روابط ریاض-پاریس، ماکرون سخنگوی جدید دربار سعودی

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

دلیل این ناراحتی از یک سو ورود مسائلی همچون حقوق بشر به مباحث کاخ سفید در دوران بایدن و از سوی دیگر تصمیم وی برای احیای برجام بود. از همین رو بود که مقامات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در ماه های اخیر در اظهارات خود بر لزوم مشارکت در مصاحبههای مربوط به برجام تاکید می کردند.

تا روز گذشته هیچیک از مقامات رسمی کشورهای دخیل در برجام در مورد این خواسته اعراب موضع گیری ننموده بودند اما شب گذشته امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در اظهاراتی از این موضع حمایت نموده و از لزوم مشارکت عربستان در این مذاکرات حمایت کرد.

این اظهارات ماکرون در حالی که کارشناسان غربی نیز بر این نکته تاکید دارند که فقط اعضای اصلی برجام می توانند در مذاکرات مربوط به آن مشارکت نمایند نشان می دهد که روابط عربستان و فرانسه وارد فاز جدیدی شده است.

اهمیت این اظهارات جدید رئیس جمهور فرانسه وقتی تعیین می گردد که بدانیم در حدود دو هفته قبل نمایندگانی از سوی تروئیکای اروپا (فرانسه، انگلیس و آلمان) با سفر به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، مصاحبههایی را با مقامات این کشورها درباره مذاکرات جدیدی که قرار است با ایران درباره برجام انجام گردد انجام دادند.

اینکه چرا فرانسه در این شرایط پرچم حمایت از عربستان را برافراشته نشان می دهد دلایل متعددی دارد که مهمترین مورد آن تغییر شرایط سیاسی موجود در آمریکا است.

در زمان ریاست جمهوری ترامپ، آمریکا بزرگترین و اصلی ترین حامی عربستان سعودی بود و ریاض به مدد حمایت های گسترده کاخ سفید دست به جنایات گسترده ای همچون تداوم حملات وحشیانه به یمن، حمایت از گروه های تروریستی در نقاط مختلف دنیا، محاصره قطر، قتل و مُثله کردن جمال خاشقجی را انجام داد.

اما اکنون با رفتن ترامپ، شرایط در واشنگتن به گونه ای دیگری است و عربستان دیگر نمی تواند کاخ سفید را همانند چهار سال گذشته در کنار خود ببیند و مثالی که برای اثبات این موضوع می توان زد اقدام بایدن در قطع صادرات سلاح به عربستان و امارات است.

کیسه ماکرون برای عربستان

در چهار سال زمامداری ترامپ در آمریکا به کرات شاهد این نکته بودیم که هرگاه واشنگتن پیروز به امضای قرارداد سنگین مالی با ریاض می شد، حملات لفظی مقامات کاخ سفید علیه ایران نیز به اوج خود می رسید. این امر تا حدی شاخص بود که بعضی کارشناسان می گفتند آمریکا در فاکتورهایی که برای عربستان صادر می نماید موردی با عنوان مواضع ضد ایرانی دارد و ریاض با پرداخت مبلغ آن کاخ سفید را متقاعد به اتخاذ روینمودهای ضد ایرانی می نماید.

اکنون اما با رفتن ترامپ چه کسی می تواند در عرصه بین الملل از عربستان حمایت نموده و خواسته های ریاض را بازگو نموده و به دنبال تحقق آن باشد؟

در میان مقامات کشورهای غربی ماکرون گوی سبقت را از بقیه ربوده و با موضع گیری شب گذشته خود توانست راستا دلارهای عربستان را از واشنگتن به پاریس منحرف کند.

با توجه به اینکه آمریکا صادرات سلاح و جنگ افزار را به عربستان متوقف نموده اکنون بهترین موقعیت برای فرانسه است تا بتواند تولیدات خود را روانه بازار عربستان کند.

ثبت قراردادهای سنگین نظامی برای ماکرون که انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را در پیش دارد به معنای گشایش مالی برای فرانسه خواهد بود و این امر می تواند یک امتیاز مثبت برای وی در برابر رقیبان باشد.

امتیازگیری برای فرانسه

فرانسه در زمان مذاکرات منجر به برجام نیز در مواقع حساس با سنگ اندازی در راستا مصاحبهها سعی در دریافت امتیازهای ویژه برای خود داشت و اکنون به نظر می رسد ماکرون علاوه بر آنکه به دنبال سرکیسه کردن عربستان است قصد دریافت امتیازهای ویژه برای پاریس در مذاکرات پیش رو را نیز دارد.

حمایت فرانسه از حضور عربستان در مذاکرات برجام در حالی است که آریل کیمبال مدیر اجرایی انجمن تحقیقاتی کنترل سلاح آمریکا، در مصاحبه با مهر در مورد جنجال سازی بعضی کشورها برای حضور در مذاکرات برجام نیز گفت: کشورهایی که عضو برجام نیستند نمی توانند در مذاکرات حضور داشته باشد. همانند همه کشورهایی که عضو سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند عربستان نیز می تواند در جریان تحولات برجام قرار بگیرد.

باربارا اسلاوین رئیس بخش ایران شورای آتلانتیک آمریکا نیز در مصاحبه با مهر تاکید نمود: عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، نباید در مذاکرات اصلی برجام شرکت داشته باشند، البته آنها می توانند در جریان این مصاحبهها قرار بگیرند. می توان این کشورها را تشویق به انجام مذاکره با ایران در مورد تحولات خاورمیانه کرد و این موضوعی است که منطقه به آن احتیاج دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 بهمن 1399 بروزرسانی: 20 بهمن 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1427

به "شروع فاز جدید روابط ریاض-پاریس، ماکرون سخنگوی جدید دربار سعودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع فاز جدید روابط ریاض-پاریس، ماکرون سخنگوی جدید دربار سعودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید