تور مکزیک: ذرت مکزیکی،خوب یا بد؟

به گزارش مجله کارنیکان، مصرف ذرت فواید و خواص فراوانی را برای سلامت بدن به همراه دارد، اما اگر ذرت به روش سالم و صحیح مصرف نشود می تواند عوارض بسیاری را داشته باشد.

تور مکزیک: ذرت مکزیکی،خوب یا بد؟

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور مکزیک هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور مکزیک از مکزیکوسیتی و کانکون دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

مضرات و فواید ذرت مکزیکی را بهتر بشناسید

ذرت مکزیکی چند سالی است که حتی بدون در نظر گرفتن خواص یا ضررهای آن، در سبد غذایی مردم جای خود را باز نموده و مشتریان زیادی دارد. مردم بیشتر به عنوان یک میان وعده غذایی از آن استفاده می نمایند که به علت حجم زیاد و وزن کم نیز مورد استقبال خانواده ها قرار گرفته است.

ذرت سرشار از ویتامین های گروه C، B، A و املاح معدنی کلسیم، پتاسیم، فسفر و آهن است و قسمت اعظم آن را مواد نشاسته ای تشکیل می دهد. این ماده غذایی بعلاوه دارای مواد آنتی اکسیدان (ضدسرطان) و فیبر غذایی بوده، در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر مثل دیابت، بیماری های قلبی - عروقی و بیماری های گوارشی مثل یبوست بسیار مناسب است.

ذرت مکزیکی حتی برای افراد سالم نیز توصیه نمی گردد
نوعی از ذرت رواج یافته، ذرت مکزیکی است که به عنوان میان وعده مصرف می گردد. ذرت مکزیکی با اضافه کردن کره، نمک، سس های پرچرب و در مواردی افزودن کالباس و بعضی افزودنی های دیگر که به علت بهترکردن طعم و مزه ذرت مکزیکی است، سبب افزایش کالری آن می گردد. این ترکیب غذایی بسیار پرکالری، چرب، شور و تند شده و مصرف آن برای بیماران قلبی - عروقی و مبتلایان به فشار و چربی خون و افراد دارای اضافه وزن بسیار مضر و خطرناک است.

اگر ذرت مکزیکی بدون نمک تهیه شده و به جای کره و روغن جامد به آن اندازه کمی روغن مایع افزوده گردد و از سس های چرب نیز استفاده نگردد یک میان وعده مناسب است و چنانچه به شکل صحیح تهیه و مصرف گردد، می تواند جای مواد غذایی مضر مانند چیپس و پفک را نیز بگیرد. البته مصرف زیاد آن نیز می تواند مضر باشد، ولی مصرف کافی و بهداشتی می تواند این ماده غذایی را به یک میان وعده خوب تبدیل کند.

ذرت به اشکال متنوعی مثل کنسروی، بخارپز، کبابی و بو داده مورد استفاده قرار می گیرد که برترین نوع آن بخارپز کردن دانه های ذرت در خانه است و تا چند سال پیش ذرت به صورت ذرت کبابی یا همان بلال تهیه و مصرف می شد که نوع کم نمک آن به عنوان یک میان وعده غذایی مفید توصیه می گردد، ولی باید توجه داشت که بلال ها هنگام کباب شدن نسوزند؛ چرا که با سوختن هر ماده غذایی احتمال سرطان زایی آن افزایش می یابد.

نوع دیگری از ذرت به صورت بو داده تهیه می گردد و اگر به صورت خانگی، کم نمک و بدون روغن تهیه گردد یک میان وعده بسیار مناسب بوده و می تواند جانشین خوبی به جای چیپس و پفک در بچه ها باشد.

ذرت مکزیکی باعث اختلال در رشد بچه ها
بچه ها، زنان باردار و شیرده و ورزشکاران در معرض کمبود نیاسین قرار دارند و کمبود این ویتامین در بچه ها منجر به اختلال در رشد می گردد.

نیاسین یکی از ویتامین های گروه B است که ویتامین B3 نامیده می گردد. این ویتامین نقش مهمی در متابولیسم انرژی و پروتیین بدن دارد که باید در برنامه غذایی روزانه با دریافت مواد غذایی حاوی این ویتامین وجود داشته باشد تا درنهایت بدن کار طبیعی خود را انجام دهد.

طبق مطالعاتی که انجام شده است بیش از نیمی از مردم با کمبود ویتامین B روبرو هستند که البته این کمبود در نقاط مختلف کشور فرق دارد.

ین ویتامین می تواند در بدن باعث فراوری اسیدآمینه ای به نام تریپتوفان گردد. تریپتوفان اسیدآمینه ای لازم است که خود این اسیدآمینه به وسیله دریافت پروتیین فراوری می گردد بنابراین کسانی که کمبود پروتیین داشته باشند از این موضوع نیز محروم می شوند.

کمبود نیاسین در غلاتی مثل ذرت وجود دارد. بنابراین جوامعی که ذرت را به عنوان غذای عمده استفاده می نمایند با کمبود این ویتامین روبرو هستند.

مصرف ذرت مکزیکی نیز بین افراد بسیار رایج شده است که این موضوع باعث می گردد افراد بیشتر در معرض کمبود نیاسین قرار بگیرند. ویتامین B در سبوس غلات وجود دارد ولی در بین غلات، ذرت از این موضوع مستثنی است.

بچه ها، زنان باردار و شیرده در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند بنابراین باید نسبت به دریافت این ویتامین توجه ویژه ای داشته باشند. بعلاوه از آنجایی که این ویتامین در متابولیسم انرژی و پروتیین نقش دارد گروه های دیگری که ممکن است در معرض کمبود این ویتامین باشند ورزشکاران هستند.

بهتر است افراد از منابع غذایی شامل غلات سبوس دار استفاده نمایند بعلاوه پروتیین شامل انواع گوشت، تخم مرغ، لبنیات، شیر و حبوبات می تواند در تأمین نیاسین بدن تاثیرگذار باشد.

روش صحیح استفاده از ذرت

ذرت از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است. برترین نوع ذرت، بخارپز آن است. ذرت های کبابی یا همان بلال معمولی نسبت به ذرت مکزیکی بسیار سالم تر است. البته بلال موقع کباب شدن نباید بسوزد زیرا سوختن هر ماده غذایی احتمال سرطان زایی آن را افزایش می دهد.

این را هم بدانید که اگر ذرت بعد از کباب شدن در آب نمک قرار داده گردد کمی از خاصیت خود را از دست می دهد. رنگ زرد ذرت مربوط به موادی به نام زئین و زیازانتین است.

متخصصان تغذیه می گویند ذرت به علت این که غنی از ریزمغذی هاست می تواند یک میان وعده بسیار مطلوب و مفید باشد:

ذرت یک منبع غنی از ویتامین B1 است که در سوخت و ساز کربوهیدرات ها استفاده می گردد.

سرشار از ویتامین B5 است که به فعالیت های فیزیولوژیکی در بدن یاری می نماید.

حاوی فولیت است که در فراوری سلول های نو نقش قابل ملاحظه ای دارد.

حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C است که برای مقابله با بیماری ها مفید است.

به علت این مزایای تغذیه ای، متخصصان تأکید دارند که ذرت را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند.

ذرت علاوه بر اینها، سرشار از فیبر خوراکی است که به شما یاری می نماید با مسائل هاضمه و دستگاه گوارش مثل یبوست مقابله کنید.

ذرت غذای خوبی برای پیشگیری از سرطان است؛ فیبر خوراکی ذرت به پایین آوردن سطح کلسترول خون یاری می نماید، احتمال ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهد.

برای یاری به کاهش مقدار قندخون در افراد مبتلا به دیابت مفید است.

بعلاوه این مواد (فیبر)، موجب کاهش کلسترول می گردد، در حقیقت روغن موجود در دانه و پوست ذرت سبب پایین آمدن کلسترول به وسیله پلاسمای خون به ویژه میان افراد میانسال و سالمند می گردد.

مصرف روزانه یک فنجان دانه های ذرت در میان وعده های غذایی، می تواند احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ (ناشی از یبوست) را کاهش دهد.

بعلاوه مصرف مقدار کافی از فیبر گیاهی به بهبود عملکرد روده ها یاری و مانع از ابتلا به یبوست و همورویید می گردد.

زنان مبتلا به کم خونی به ویژه کم خونی ناشی از کمبود ویتامین می توانند با مصرف ذرت به بهبود این نوع از اختلال یاری نمایند.

اسیدفولیک موجود در ذرت نیز در پیشگیری از نارسایی مادرزادی لوله عصبی موثر است.

کارشناسان توصیه می نمایند افرادی که به کم خونی مبتلا هستند ذرت بخورند.

بعضی از املاح موجود در ذرت مانند منیزیم می توانند گرفتگی های عضلانی را بهبود ببخشند.

بعلاوه کلسیم و فسفر موجود در آن تأثیر چشمگیری بر استخوان سازی می گذارد؛ بنابراین مصرف آن برای بچه ها درحال رشد و نوجوانان بسیار مفید است.

ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها علاوه بر این که جلوی بیماری ها را می گیرند، می توانند در شادابی پوست، مو و ناخن نیز موثر باشند.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 18 آبان 1400 بروزرسانی: 18 آبان 1400 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1943

به "تور مکزیک: ذرت مکزیکی،خوب یا بد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور مکزیک: ذرت مکزیکی،خوب یا بد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید