10 مورد از غذاهای محلی لرستان که حتما باید بچشید!

به گزارش مجله کارنیکان، آنچه در تاریخ آمده، می گوید که اقوام لر از هزاران سال قبل در این ناحیه زندگی می نموده اند تا این که مهاجران در سال 700 تا 800 پیش از میلادی برای اولین بار پا به ایران زمین گذاشتند. کارشناسان در زبان لری که از زبان پارسی باستان نشات گرفته است، قرابت بسیاری با زبان فارسی کنونی یافته اند. اما این ها تمام جذابیت های استان لرستان نیست! شما در مقاله راهنمای سفر به لرستان می توانید در خصوص این منطقه و نکات سفر به آن اطلاعات مفیدی کسب نمایید. فرهنگ، لباس ها و غذاهای محلی لرستان همیشه برای مردم ایران و سایر نقاط دنیا از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. در این مقاله، مجله خبرنگاران به سراغ این سرزمین کهن رفته تا شما را با غذاهای محلی لرستان آشنا کند. با ما همراه باشید.

10 مورد از غذاهای محلی لرستان که حتما باید بچشید!

غذاهای محلی لرستان، ترکیبی از ظرافت و شجاعت!

در غذای اقوام لر می توان ظرافت، شجاعت و سادگی را دید. ظرافتی که از هنر غنی این منطقه زیبا گرفته شده، شجاعت که در دل مردان و زنان این خطه ریشه دارد و در جسارت پخت غذاهایی با طعم های متفاوت نمود پیدا نموده و سادگی که در غذاهای محلی لرستان، همچون وجود پاک مردمانش به وضوح دیده می گردد.

1- خورشت سیب، خوش طعم و مقوی

گوشت قرمز از اجزای اصلی غذاهای محلی لرستان است و به طور معمول در این غذاها از مواد مغذی و مفید استفاده می گردد. خورشت سیب هم از این قاعده مستثنی نیست و با داشتن شیره انگور، گوشت گوسفند و نشاسته ذرت بسیار مقوی است. همچنین، وجود سیب در این خورشت، حس آرامش و تازگی را به ارمغان می آورد.

2- کوفته نخودچی از غذاهای محلی لرستان

کوفته نخودچی از غذاهای محلی لرستان است که با وجود شباهت به باقی کوفته ها در مناطق دیگر به دلیل استفاده از آرد نخودچی، طعم خاص و متفاوتی دارد. این غذا که از خوش طعم ترین کوفته های ایرانی است، با سس مخصوص سرو می گردد. همچنین، در تهیه این غذا از انواع ادویه ها مانند زعفران استفاده می گردد.

3- کباب بروجرد، غذای تمام و کمال لرستان!

استان لرستان که به دامداری و پرورش بهترین دام ها در ایران معروف است، طبعا باید بهترین کباب ها را داشته باشد. درنتیجه، در سفر به این استان از هر غذایی که بگذرید نباید بدون خوردن کباب بروجرد لرستان را ترک کنید! درضمن، شما برای سفر به اقصی نقاط دنیا می توانید رزرو تور خود را از خبرنگاران انجام دهید.

4- آش شعله ماش، همه آنچه که نمی توانید از آن بگذرید!

لرستان به کباب هایش معروف است اما آش هایی هم که در این منطقه طبخ می شوند، چندان دست کمی ندارند. در این آش نیز مانند سایر آش های ایرانی، حبوبات پایه اصلی است و همان طور که از اسم این آش معین است، حرف اول را ماش می زند. این غذا از غذاهای محلی لرستان و به ویژه شهرستان درود، از توابع این استان است.

5- آش گوشت خرم آباد، یک غذای متفاوت!

آن طور که از نام این غذا استنباط میگردد، منتظر می شوید تا یک کاسه آش روی میز بیاید اما آش گوشت خرم آباد چندان شباهتی به تصور ما از چنین غذاهایی ندارد. به این غذاهای محلی لرستان زیر برنجی هم گفته می گردد و درواقع نوعی چلوگوشت است که در مجالس رسمی سرو می گردد. این غذا را در سینی های بزرگ روی میز می آورند که به طور معمول هر پُرس آن برای سه نفر کافی است.

6- خورشت قلیه ترش از غذاهای محلی لرستان

اگر از مردم لرستان بپرسید کدام غذای محلی را به شما پیشنهاد می نمایند، پاسخ به احتمال زیاد خورشت قلیه ترش خواهد بود. این خورشت پرطرفدار که به آن کلیه ترش هم گفته می گردد، با گوشت، سیب زمینی و رب انار پخته می گردد. اگر هم دوست داشته باشید، می توانید به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ بهره ببرید.

7- سُغدو، غذایی از منطقه لرستان برای دوستداران کله پاچه!

سُغدو که در واقع دلمه سیراب شیرادان است، کسانی را که از خوردن این غذا لذت می برند، کاملا راضی می نماید. در تهیه این غذا از برنج، آلو و گردو نیز استفاده می گردد که به این غذا طعم ویژه ای می بخشد. برای پخت این مورد از غذاهای محلی لرستان، مواد را مخلوط می نمایند و در داخل شکمبه گوسفند می ریزند. سپس با نخ و سوزن آن را می دوزند و بر روی حرارت ملایم می پزند.

8- آبگوشت دو گوله دودار، از غذاهای اصیل لرستان

آبگوشت دو گوله دودار که به آن آبگوشت دوغ دار هم گفته می گردد، از غذاهای اصیل لرستان است که در نواحی دیگری مانند اراک هم طبخ می گردد. همچنین به این غذا آبگوشت کشک لری نیز می گویند و در فصل سرما از غذاهای پرطرفدار در این منطقه به حساب می آید.

9- گوله ریزه، غذایی برای شب های سرد زمستان

گوله ریزه که در مناطق دیگر به گوشت قلقلی یا کوفته قلقلی نیز معروف است، از غذاهای محلی لرستان به حساب می آید و با برنج خرد شده، سیب زمینی و آرد گندم تهیه می گردد. این غذا که طعم فوق العاده ای دارد و سریع حاضر می گردد، بهترین انتخاب برای شب های سردی است که دیر به خانه می رسید.

10- چزنک رغو، نان روغنی معروف لرستان

چزنک رغو نوعی نان روغنی است که در استان لرستان هواداران زیادی دارد. این نان نوعی فطیر است و در تهیه آن روغنی به نام رغو استفاده می گردد. علاوه بر این، در پخت این نان محلی، شیره انگور یا خرما نیز به کار می رود. شما برای سفر و خرید بلیط هواپیما به هر مقصدی که بخواهید می توانید به وب سایت خبرنگاران مراجعه کنید.

در این مطلب، ما به معرفی غذاهای محلی لرستان پرداختیم و شما را با بعضی از آن ها آشنا کردیم. هرچند که غذاهای لرستان در مقاله نمی گنجند اما مجله خبرنگاران کوشید تا مثالی از غذاهای این منطقه ذکر کند. آیا تا به حال هیچ از این غذاها را امتحان نموده اید؟ فکر می کنید از کدام غذا بیشتر خوشتان بیاید؟

منبع: الی گشت
انتشار: 24 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 491

به "10 مورد از غذاهای محلی لرستان که حتما باید بچشید!" امتیاز دهید

2 کاربر به "10 مورد از غذاهای محلی لرستان که حتما باید بچشید!" امتیاز داده اند | 2.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 مورد از غذاهای محلی لرستان که حتما باید بچشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید