تور ارزان گرجستان: دیدنی های شهر تاریخی تلاوی در گرجستان

به گزارش مجله کارنیکان، 7 مورد از جاذبه های دیدنی تلاوی | Telavi در گرجستان

شهر تلاوی مرکز استان کاختی در شرق گرجستان است. این شهر حدود 22000 نفر جمعیت دارد. در قرن 17 میلادی شاه عباس اول به پادشاهان کاختی حمله کرد گرمی مرکز آنان را ویران ساخت. پس از آن تلاوی مرکز پادشاهان کاختی بود. عتیقه هایی که در این شهر یافت شده نشان می دهد که قدمت آن به عهد عتیق برمیگردد. شهر تلاوی تاریخ، معماری و طبیعتی غنی دارد. در این شهر چهار بنای تاریخی از چهار دوره متفاوت یافت می گردد. برای گردشی کوتاه در تلاوی با خبرنگاران همراه باشید.

تور ارزان گرجستان: دیدنی های شهر تاریخی تلاوی در گرجستان

با ما سفر کنید و با تور ارزان گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

1- کلیسای جامع | Alaverdi Cathedral

این کلیسای به جا مانده از اوایل قرن 11 میلادی، از بلندترین بناهای زمان خودش محسوب می شد. این کلیسا در طول سال ها تخریب شد. اولین بار در قرن 15 میلادی بازسازی اش تکمیل شد و دومین بازسازی آن مربوط به زلزله ویرانگر قرن 18 بود. هرچند بازسازی ها نمای آن را تغییر داده اند اما بنا هنوز کم و بیش نمایی از معماری قرون وسطی گرجستان در اختیار بیننده قرار می دهد. کلیسا ساختار پیچیده ای دارد و همه جوره مستحکم شده است. این پیچیدگی ها شامل سالن نهارخوری، برج ناقوس، دیوار دفاعی و نشیمن تابستانی می گردد.

2- جاده گومبوری | Gombori Pass

اگر با پیچ های بی سرانجام، تغییر شدید ارتفاع و آب وهوا مسئله ای ندارید، وارد جاده بی نهایت زیبای گمبوری شوید. این جاده ارتفاع شما را 1620 بالا می برد. جاده درتمام طول سال دیدنی است. در طول جهت، روستاهای کوچک زیبا، منظره ها چشم گیر دره های آلازانی و کوه های قفقاز، ویوهای پاناروما، جنگل های باستانی، چمنزارهای سرسبز و دریایی از ابرها انتظار شما را می کشند.

3- صومعه های شوماتا | Shuamta Monasteries

صومعه های شوماتا شامل دو ساختمان است یکی قدیمی و دیگری تازه! صومعه قدیمی (Dzveli) و صومعه تازه (Akhali) هر دو نمونه ای زیبا و مهم از معماری کاختی هستند. هر دو در کنار جنگل بنا شده اند که زیبایی شان را دوچندان می نماید. ساختمان قدیمی که در 7 کیلومتری تلاوی قرار گرفته است و شامل چندین کلیسای قدیمی می گردد. کلیسای کوچکتر در قسمت جلوی محوطه قدمتش بیشتر است و در قرن 5 میلادی بنا شده است. دو کلیسای مستق کوچک و بزرگ دیگر در قرن 7 میلادی ساخته شده اند. نقاشی های قرن 17 در این کلیسا دیده می گردد.

صومعه Akhali در اواخر قرن 16 ساخته شد و هنوز به فعالیت خود ادامه می دهد. یک نیایشگاه بزرگ، یک برج ناقوس و جایی برای شمشیر بازی این سختمان را شکل داده اند. بر اساس گفته های محلی این صومعه به وسیله تینا ملکه کاخترین ها ساخته شد. او هنگامی که کوچک بود رویای ساختن یک صومعه مقدس را در سر می پروراند و در رویایش ساختمان صومعه را دیده بود و پس از ازدواج با شاهزاده کاخترین هنگامی که در حال سفر در گرجستان بودند این محل را دید و دستور ساخت صومعه را داد.

4- درخت غول پیکر | Giant Plane Tree

بزرگ ترین درخت گرجستان در مرکز شهر تلاوی قرار گرفته است. این درخت نه تنها بسیار بزرگ است بلکه بیش از 900 سال سن دارد. این درخت نوعی چنار است که 12 متر عرض و 46 متر ارتفاع دارد.

5- قلعه باتونیس | Batonis-Tsikhe Fortress

از این قلعه در شهر تلاوی به عنوان یکی از بهترین بناهای سلطنتی قرون وسطی یاد می گردد. این بنا بین سال های 1667-1675 به وسیله پادشاده آرچیل ساخته شد و در طول قرن های 17 و 18 میلادی محل سکونت پادشاهان بود. این محل در نیمه دوم قرن 18 به وسیله پادشاه ارکلی دوم ملقب به کاخترین کوچک توسعه داده شد. این قسمت را موزه ای نموده اند که در آن بازدید کنندگان می توانند محل زندگی، اتاق خواب ها، شمشیر و تاج او را ببینند.

6- مقبره هراکلیوس دوم | Monument to Heraclius II

ای مجسمه که در میان شهر تلائی متعلق به پادشاه هراکلیوس دوم است، که در همین شهر به دنیا آمد و همین جا نیز درگذشت. دوران سلطنت او از تمام لحاظ با شکوه بود. او آن قدر در میان مردم محبوب بود که امروزه نیز آثارش در ادبیات و گفته های مردم گرجستان دیده می گردد. او بین سال های 1744 تا 1798 میلادی فرمان روایی کرد و در این سال ها کشور از نظر مالی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی رشد یافت. او ارتش دائمی گرجستان را تاسیس کرد و قدرت لردهای فدرال را محدود کرد. او تصمیم داشت آزادی و هویت ملی را به گرجستان بیاورد تصمیمی که برای همواره در یادها خواهد ماند. بعلاوه یک تئاتر، چندین مدرسه و محلی برای برگذاری سمینارها بنا کرد که امروزه از آن به عنوان مرکز فرهنگی استفاده می گردد.

7- صومعه ایقالتو | Ikalto Monastery

صومعهٔ ایقالتو به وسیله زنون قدیس در اواخر قرن 6 میلادی بنا قرار گرفت و به عنوان یکی از مهم ترین مراکز مذهبی، فرهنگی و آموزشی گرجستان فعالیت داشت. این صومعه در 7 کیلومتری غرب تلاوی قرار گرفته است. این صومعه از بهترین آثاثر فرهنگی هنری منطقه کاختی و کل کشور گرجستان است. یک آموزشگاه در این صومعه تاسیس شده که فیسوف های بزرگی در آن تربیت شده اند. در این آموزشگاه به دانش آموزان الهیات، لفاظی، نجوم، فلسفه، جغرافیا، سرود، هندسه و … آموزش داده می گردد.

دراین بنا سه کلیسا به نام های غْوْتائِبا، قْوِلاستْسْمیدا و سامِبا قرار دارند. کلیسای اصلی غوتائبا بر روی یک کلیسای قدیمی دیگر بنا قرار گرفته و زنون نیز در این کلیسا دفن شده است. این کلیساها در طول سال های گذشته بارها بازسازی شده اند و ظاهر اصلیشان کاملا دگرگون شده است. این آموزشگاه در طول سال ها نقش مهمی را در روشنگری گرجستان بازی نموده است. در سال 1616 شاه عباس دوم صومعه را آتش زد و آن را به تعطیلی کشاند.

منبع: tripadvisor.com

منبع: الی گشت
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2098

به "تور ارزان گرجستان: دیدنی های شهر تاریخی تلاوی در گرجستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان گرجستان: دیدنی های شهر تاریخی تلاوی در گرجستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید