صندلی ایران در ابتکار کمربند و راه چین

به گزارش مجله کارنیکان، گروه علوم سیاسی به همراه انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی صندلی ایران در ابتکار کمربند و راه چین را آنالیز می نماید.

صندلی ایران در ابتکار کمربند و راه چین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش باشگاه دانشجویان خبرنگاران، طرح یک کمربند-یک راه که بعدها به ابتکار کمربند-راه تغییر نام داد، برای اولین بار از سوی رئیس جمهور چین مطرح شد واین طرح بزرگ ترین پروژه ترانزیتی دنیا به شمار می رود که باتوجه به موقعیت ترانزیتی ایران، دارای تبعات و ملاحظاتی برای این کشور است.

این طرح که با هدف ارتقای صندلی چین در معادلات تجاری و مالی دنیا مطرح شده است، به وسیله ایجاد یک شبکه ترانزیتی بین المللی به مرکزیت این کشور، آن را قادر می سازد کالاهای خود را به صورت زمینی به وسیله بعضی کشورهای آسیای جنوبی، به آسیای مرکزی و قفقاز و از آنجا به اروپا برساند. این امکان همچنین از راه دریایی اقیانوس آرام، دریای سرخ و دریای مدیترانه برای این کشور فراهم می گردد.

ایران به عنوان یکی از مهمترین کشورهای جهت جاده ابریشم جدید، می تواند نقش مهمی در تسریع اجرایی شدن آن ایفا نماید. ایران از نظر چین، عنصر مرکزی در کمربند مالی جاده ابریشم است و موقعیت استراتژیک جغرافیایی آن، به کشورمان در برنامه چین صندلی حیاتی بخشیده است، لذا ایران می تواند محل عبور دو جاده دریایی و زمینی ابریشم باشد. از سویی وجود زیرساخت های حمل ونقل، ثبات سیاسی و امنیت حاکم بر کشور، نگرانی ها در مورد تسریع و پایداری تجارت از این راه را مرتفع نموده است.

نشست صندلی ایران در ابتکار کمربند و راه چین با سخنرانی بهرام امیر احمدیان(استاد مطالعات دنیا دانشگاه تهران)، روز دوشنبه 2 دی، ساعت 14 تا 16، در دانشگاه شهید بهشتی ، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، تالار بهشتی برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 دی 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 468

به "صندلی ایران در ابتکار کمربند و راه چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندلی ایران در ابتکار کمربند و راه چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید