برای یک ارتباط موثر چکار نکنیم؟

به گزارش مجله کارنیکان، خبرنگاران/مرکزی یک روانشناس بالینی گفت: ارتباط موثر یک مهارت اکتسابی و یادگرفتنی است و می توان با فراگیری تمامی اصول این مهارت شرایط بهتری را برای خود در ارتباط با دیگران ایجاد کنیم.

برای یک ارتباط موثر چکار نکنیم؟

زینب صفدری روز گذشته، سه شنبه ششم مهرماه در کارگاه آموزشی آموزش مهارت ارتباط موثر اظهار کرد: اشخاص براساس مقدار ارتباطات سالم و اینکه فرد چه رفتاری در قبال ارتباط با دیگران در پیش می گیرد سنجیده می شوند و این مهارت یک دارایی و اصل مهم است.

وی در مورد اهمیت یک ارتباط برای از بین بردن سوء برداشت ها و سوء تفاهم ها گفت: امروزه بیشترین فعالیت ارتباطی مردم به وسیله فضای مجازی است ولی ارسال یک پیغام ممکن است با سوء برداشت همراه باشد چرا که نمی توان منظور درست از پیغام ارسالی را به فرد انتقال داد.

وی با اشاره به اینکه هیجانات ناخوشایند از جمله رفتارهایی است که باید بدان توجه کرد و برخورد صحیح با این هیجانات ناخوشایند به وسیله کسب مهارت برای ارتباط موثر امکان پذیر است، اظهار کرد: ارتباط موثر یک مهارت اکتسابی و یادگرفتنی است و می توان با فراگیری تمامی اصول این مهارت شرایط بهتری را برای خود در ارتباط با دیگران ایجاد کنیم.

صفدری به ارتباطات غیرکلامی هم اشاره نمود و اضافه نمود: تحقیقات نشان داده که ارتباطات غیرکلامی نسبت به ارتباطات کلامی سهم بیشتری را در ارتباط دارند و انسان ها یادگرفته اند که ارتباطات غیرکلامی صادقانه تر است.

وی در مفهوم ارتباط شرح داد و گفت: ارتباط یک فرآیند ارسال و دریافت پیغام از یک فرستنده به گیرنده است و می تواند کلامی یا غیرکلامی باشد و عناصر مختلفی در شکل گیری آن وجود دارد. انتقال پیغام باید با کوشش دو نفر صورت گیرد.

وی به اصول یک ارتباط پیروز اشاره نمود و گفت: عجولانه قضاوت نکردن یک اصل برای ارتباط پیروز است و نباید به محض صحبت کردن یک فرد زود قضاوت کرد. اگر قرار است دادگاهی برای او تشکیل گردد اجازه دهیم صحبت ها و شرحات خود را کامل کند و پس از خاتمه اظهاراتش برای او دادگاهی تشکیل داده و حکم صادر کنیم.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در ادامه با تاکید بر پرهیز از برچسب زدن به فردی که در حال صحبت کردن است، گفت: نباید به فردی که در حال صحبت کردن است و هنوز صحبتش تمام نشده بلافاصله برچسب بزنیم. بعلاوه اجتناب از مسائل حاشیه ای و بی فایده یک ضرورت است مخصوصا در اختلافات زناشویی پیش کشیدن مسائل ریز و جزئی منجر به تشدید اختلاف خواهد شد. باید برای صحبت های خود عنوانی معین نموده و از حاشیه پردازی دوری کرد.

صفدری اجتناب از مقایسه های منفی برای حل مسایل را از دیگر اصول در ارتباط پیروز دانست و اضافه نمود: نباید در ارتباط با یکدیگر مقایسه منفی انجام شده و فرد دیگری به رخ کشیده گردد که منجر به پرخاشگری شده و نتیجه آن تشدید مشکل و نه حل آن خواهد شد. باید هیجانات را مدیریت کرد و اجازه نداد هیجان منفی به سراغ انسان بیاید بلکه باید با همدلی و مهربانی که ویژگی ممتاز در یک ارتباط پیروز است از هیجانات و پرخاشگری دوری نموده و طرف مقابل را درک کرد و بدون قید و شرط طرف مقابل را پذیرفت.

وی اعتماد، احترام، حمایت و مراقبت را از دیگر اصول در یک ارتباط پیروز دانست و اضافه نمود: قرار نیست به صرف دوست داشتن یک فرد شخصیت او را بررسی نموده و زیر سوال ببریم. احترام، یک بخش موثر در ارتباط است و فرد احساس می نماید که به صندلی او ارزش گذاشته ایم. حمایت و مراقبت از طرف مقابل موجب تقویت اعتماد شده و طرفین از حس خوبی برخوردار خواهند شد.

صفدری در ادامه به موانع یک ارتباط موثر اشاره نمود و اضافه نمود: ارتباط دستوری، اخطار دادن، تهدید کردن و برخورد سلبی نمی تواند یک ارتباط موثر باشد و باید از این رویه ها پرهیز کرد. این مدل ارتباط قادر به تاثیرگذاری نیست. یکی از خط قرمزهای ارتباط موثر نصیحت کردن و موعظه است که فرد را خسته می نماید و نمی تواند یک ارتباط پیروز باشد. وادار سازی فرد به اجرای تصمیمی که برای او گرفته شده هم مانع بزرگی پیش روی ارتباط موثر است.

وی اعلام کرد: در انتقال یک پیغام و برقراری ارتباط با دیگران اولویت اول به صورت چهره به چهره است تا احتمال سوء برداشت کاهش یابد و در غیر این صورت انتقل پیغام باید به صورت تلفنی، انتقال صوت، تماس تصویری و ... باشد تا فرد به درستی متوجه منظور شما گردد. بدیهی است با ارسال پیغام نوشتاری محتمل است طرف مقابل برداشت های گوناگونی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 مهر 1400 بروزرسانی: 19 مهر 1400 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1908

به "برای یک ارتباط موثر چکار نکنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای یک ارتباط موثر چکار نکنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید