امن ترین نقطه در زمان وقوع زلزله کجاست؟

به گزارش مجله کارنیکان، هر آنچه را که در زمان وقوع زمین لرزه بایستی به آن توجه کنیم را در گزارش زیر بخوانید.

امن ترین نقطه در زمان وقوع زلزله کجاست؟

به گزارش خبرنگار ، کشور ایران دارای گسل های زلزله زیادی است و از این رو یکی از کشور های زلزله خیز در جهان است، با توجه به موقعیت جغرافیایی و تراکم جمعیت در شهر های بزرگ کشور، بررسی برخی از نکات پیشگیرانه و رعایت آن در مواقع قبل و پس از وقوع زمین لرزه خالی از لطف نیست.

در این گزارش سعی شده تا برخی از نکات قابل تامل که رعایت آن باعث کاهش تلفات جانی و بعضا مالی در زمان وقوع زلزله می شود، مطرح شود.

از آنجایی که وقوع زمین لرزه تعیین نمی کند که کی و در چه تاریخ و ساعتی رخ می دهد، حالات مختلفی برای درگیر شدن افراد با زمین لرزه وجود دارد.

ممکن است زمانی که در حال رانندگی هستیم زمین لرزه اتفاق بیفتند، حال باید در دو مورد آمادگی کامل داشته باشیم؛ وجود لوازم اضطراری در ماشین و توانایی کنترل خودرو در زمان وقوع زلزله آن هم حین رانندگی بسیار حائز اهمیت است.

چگونه خودرو خود را مجهز کنیم؟

افراد بایستی همواره باک بنزین خود را پر نگهدارند چرا که در مواقع پسا بحران وجود یک منبع سوخت کامل باعث اطمینان خاطر رانندگان در زمان وقوع زمین لرزه است، این موضوع را نیز باید در نظر داشته باشیم که پس از وقوع زلزله، پمپ بنزین ها برای مدت زمانی قادر به ارائه خدمات نیستند و این می تواند افراد را دچار مشکل کند.

در گام بعدی بایستی کیف اضطراری که حاوی کمک های اولیه، غذا، دارو، آب آشامیدنی و سایر وسایل مورد نیاز در زمان بحران تهیه و قبل از وقوع هر حادثه در خودرو خود قرار دهیم.

رانندگی هنگام وقوع زلزله به چه صورتی است؟

زمانی که زمین لرزه ای رخ می دهد و در حال رانندگی هستیم، ابتدا باید نسبت به کنترل خودرو و متوقف شدن آن اقدام کنیم و از انجام رانندگی در زمان وقوع زلزله خودداری کرد.

در زمان بحران افراد از توقف بر روی پل هوایی، خطوط انتقال نیرو و پل های جاده ای و شهری بایستی جلوگیری کنند و در این زمان به کنار جاده رفته و در یک نقطه امن توقف کنند، همچنین از خودرو خارج نشوند چرا که امکان دارد دیگر رانندگان به دلیل وقوع زمین لرزه دستپاچه شده و کنترل خودرو خود را از دست بدهند.

پس از سرانجام اولین لرزه نباید اقدام به رانندگی کرد چراکه آسیب دیدگی خطوط انتقال نیرو، ترک ها، شکستگی و مسدود شدن جاده ها را باید در نظر داشت، اگر در این زمان کابل برقی بر روی خودرو شما افتاده است؛ احتمال خطر برق گرفتگی وجود دارد.

خیلی از افراد در زمان وقوع زمین لرزه ممکن است که در محل کار خود حضور داشته باشند لذا تا زمانی که خروج خطرناک نیست باید در محل کارتان حضور داشته باشید وبا توجه به مسدود شدن خطوط حمل ونقل بایستی این آمادگی را داشته باشید که مسافت محل کار تا منزل را پیاده روی کنید، در این صورت در کیف اورژانس محل کارتان وسایلی همچون غذا، آب، لباس مناسب و دیگر اقلام ضروری مورد نیاز را از قبل تهیه و قرار دهید.

در زمان وقوع زلزله در داخل ساختمان چه کنیم؟

بیشترین صدمات وارده ناشی از زمین لرزه در زمان ورود و خروج از ساختمان ها رخ می دهد، لذا افراد در این زمان باید در همان محل بمانند و از پنجره ها، وسیال برقی و اشیای مرتفع مانند کمد، بوفه و ... دور شوند.

اگر در زمان حادثه در رختخواب قرار دارید با یک بالش سر خود را پوشانده و تا توقف زمین لرزه در همان محل بمانید، در صورت حضور در آشپزخانه ابتدا گاز را از شیر فلکه قطع کرده و سپس به نقطه امن خانه بروید.

در زمان وقوع زمین لرزه در صورت حضور در خیابان در فضای باز ایستاده و در نزدیکی درختان، تیر های چراغ برق، ساختمان های مرتفع و نیمه کاره قرار نگیرید.

امن ترین نقطه زمین در زمان زلزله کجاست؟

در زمان وقوع زمین لرزه مسافران داخل هواپیما بسیار خوش شانس هستند چرا که در این زمان به هیچ عنوان خطر زلزله حس نمی شود و به نوعی هواپیما در حال پرواز امن ترین وسیله و مکان در زمان وقوع زمین لرزه است.

افرادی هم که در زمان وقوع زلزله در اماکن عمومی مانند سینما، استادیوم های ورزشی و ... هستند بدون انجام حرکتی باید در همان محل نشسته و سرخود را بپوشانند و تا سرانجام توقف لرزش در محل بمانند.

مواردی که مطرح شد بخشی از نکات ایمنی است که در زمان وقوع زمین لرزه باید به آن توجه داشت و انجام برخی از امور قبل از وقوع حادثه توسط هم وطنان امری ضروری است.

نقدها رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از نحوه ساخت و ساز سازه ها

در همین رابطه اسماعیل نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیرت بحران کشور درباره وقوع زلزله در تهران گفت: اگر زلزله 7 یا 8 ریشتری در پایتخت رخ دهد قطعا 2 میلیون نفر تحت تأثیر مستقیم و 8 میلیون نفر ساکن تهران تحت تأثیر غیرمستقیم این حادثه قرار خواهند گرفت.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در اظهار نظری درخصوص نحوه ساخت سازه ها گفت: آیا مصالحی که برای ساخت و ساز استفاده می شود استاندارد هستند یا خیر؟ ما دانش، امکانات و تجهیزات داریم، اما از وقوع زلزله در تهران نگران هستیم، لذا باید درخصوص ساخت سازه ها و بنا ها نظارت اصولی همه مسئولان وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه چرا امروز برای تهران نگران هستیم و دو بیمارستان سرپل ذهاب نتوانست دوام بیاورد؟ شرح داد: در زمین لرزه ورزقان هم همین رخ داد، بیمارستان افتتاح نشده دوام نیاورد و ویران شد، اما آن طرف در سرپل ذهاب در منطقه فولادیش شیشه یک ساختمان هم نشکست، مگر مصالح این منطقه از آسمان آمده است؟

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: آیا مصالحی که برای ساخت و ساز استفاده می شود استاندارد هستند یا خیر؟ ما دانش، امکانات و تجهیزات داریم، اما از وقوع زلزله در تهران نگران هستیم.

نجار ادامه داد: نظام مهندسی همواره باید پاسخگو مسائل باشد، در بازدید از یک دانشگاه در سرپل ذهاب مشاهده شد که سازنده در ساخت آن با کمبود تیر آهن روبرو است و به جای آن از 6 میل گرد استفاده کرده است.

وی اضافه نمود: چرا یک مرکز علمی با این کیفیت ساخته شده؟ نظارت ما کجا رفته است؟ چرا در برخی از مواقع امضا فروشی می شود؟

به گفته نجار برای ایمن سازی و کاهش خطر زلزله در تهران و شهر های بزرگ باید در قوانین و ضوابط موجود و تعیین حدود وظایف و مسئولیت های سازمان های ذیربط و تقسیم کار بین آن ها و همچنین تهیه طرح های جامع و تفصیلی تجدید نظر کرد و با محور قراردادن جنبه های زیست محیطی و مطالعات ریز پهنه بندی لرزه ای و همکاری جمعی و یافتن ساز وکار های مشارکت مردمی برنامه ریزی لازم صورت پذیرد.

به نظر می رسد آن طور که باید و شاید در ساخت سازه ها و ساختمان های شهری قوانین ساخت و ساز به درستی رعایت نمی شود و مصالح و مواد مورد استفاده در ساختمان سازی به طرز اشتباه در این امر مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 418

به "امن ترین نقطه در زمان وقوع زلزله کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امن ترین نقطه در زمان وقوع زلزله کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید