از ثبت 13 اثر ملی تا بازسازی بیش از 400 شیء، سند و بنای تاریخی در البرز

به گزارش مجله کارنیکان، از جمله اقدامات صورت گرفته در اداره کل میراث فرهنگی، توریست و صنایع دستی البرز در سال 99 می توان به بازسازی چهار بنا تاریخی و بازسازی و حفاظت 400 سند و شی، ثبت 13 اثر ملی و تهیه و ثبت 520 شناسنامه در سیستم جام اشاره نمود.

از ثبت 13 اثر ملی تا بازسازی بیش از 400 شیء، سند و بنای تاریخی در البرز

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

استان البرز با پیشینه کهن و غنای فرهنگی جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری را در پهنه بکر و کوهستانی خود جای داده است که نظر هر بیننده و گردشگری را به سوی خود جلب می نماید.

بدون شک مجموعه فعالیت های حفاظتی، بازسازیی، تهیه پرونده های ثبتی و مشخص حریم از جمله اقداماتی است که امری دائمی بوده و هرساله با کوشش کارشناسان مربوطه به تعداد آن ها افزوده می گردد.

شهرستان های شش گانه البرز شامل کرج، فردیس، نظرآباد، ساوجبلاغ، اشتهارد و طالقان که سال گذشته شهرستان چهارباغ نیز به آن ها افزوده شد با آب و هوای مطبوع، طبیعت زیبا، تنوع گیاهی و جانوری و… مقصد گردشگران و مسافران بسیاری در طول سال است.

سال گذشته طی برگزاری جلسات متعدد کارشناسی طرح های بازسازیی آنالیز، تصویب و اجرایی شد.

ساماندهی و بازسازی 5 بنای تاریخی

در حوزه بازسازی ابنیه تاریخی بازسازی چهار گنبد، طاق ها و بخشی از فضای معماری داخلی کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ، گنبد و بخشی از دیوارهای داخلی و بیرونی مسجد نجم آباد نظرآباد، بازسازی کامل و راه اندازی آسیاب آبی مهدی آباد، حفاظت و بازسازی اضطراری پل تاریخی کرج، ساماندهی مجموعه کاخ مروارید برنامه ریزی و اجرایی شد.

بازسازی و حفاظت 400 سند و شیء تاریخی طی سال 99

پاک سازی، بازسازی، حفاظت و تهیه شناسنامه 350 برگ سند مدرسه فلاحت و 50 مورد دیگر که شامل اشیای سفالی، سرامیکی و اسناد و کتب خطی می شوند.

در کنار حفاظت و بازسازی آثار تاریخی و طبیعی، تشکیل و پیگیری پرونده های ثبتی از لازمه های ثبت آن در فهرست آثار ملی است که پیوسته با کوشش کارشناسان مربوطه با جمع آوری اطلاعات و جزئیات مورد احتیاج انجام می گردد.

پیگیری پرونده های ثبت جهانی

پرونده ثبت جهانی کاروانسرای ینگی امام نظرآباد به عنوان بنای شاخص واقع در جهت تاریخی و تجاری ابریشم و ثبت جهانی درخت 2800ساله ارس شهرستانک به عنوان کهنسال ترین درخت کشور به همت کارشناسان حوزه ثبت در دست پیگیری قرار گرفته است.

ثبت 13 اثر طبیعی، منقول، غیرمنقول و ناملموس در فهرست آثار ملی

از میان آثار طبیعی چنار کهنسال نوجان، چنار کهنسال حصار و تپه های رنگی اشتهارد، هنرستان هنرهای تجسمی پسران کرج، خانه آیت ا… برهانی اشتهارد و تپه جنوبی لشگرآباد به عنوان آثار غیرمنقول، 5 اثر منقول تاریخی فرهنگی موشلان تپه روستای اسماعیل آباد شهرستان ساوجبلاغ شامل سه ظرف پایه دار منقوش و دو ظرف قدح منقوش متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد و مهارت بافت قالی آجین دوجین و مهارت تهیه شیرینی سنتی تومزگه از جمله آثاری بودند که در فهرست ناملموس ملی به ثبت رسیدند.

لزوم ایجاد و راه اندازی موزه های تخصصی

وجود اشیا، آثار و ابنیه تاریخی در گستره البرز لزوم راه اندازی موزه های باستان شناسی، مردم شناسی، تخصصی و… را فراهم می نماید. بر این اساس لزوم ایجاد و راه اندازی آن در استان البرز از جمله مواردی است که در سال گذشته به طور جد از طرف فریدون محمدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همکاران معاونت میراث فرهنگی پیگیری شد و با توجه به هماهنگی های صورت گرفته با تجهیز و سامان دهی موزه ها امکان بازدید عموم در ایام نوروز و به طور رایگان فراهم شد که ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی با استقبال چشمگیری روبرو شد. همچنین موزه جانورشناسی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران نیز در فهرست موزه های استان ثبت و مجوز آن طی مراسمی به مسئولین مجموعه دانشکده کشاورزی کرج اعطاء شد.

پیگیری ها به منظور افتتاح موزه های بیشتر در امسال همچنان ادامه داشته و به زودی شاهد راه اندازی آن ها خواهیم بود.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 17 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1729

به "از ثبت 13 اثر ملی تا بازسازی بیش از 400 شیء، سند و بنای تاریخی در البرز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از ثبت 13 اثر ملی تا بازسازی بیش از 400 شیء، سند و بنای تاریخی در البرز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید