آزاد: سوداگری دلالان دام بسیار بیشتر از قاچاقیان است

به گزارش مجله کارنیکان، مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور گفت: گردش اقتصادی صنعت دامداری 43 هزار و 359 میلیارد تومان است که بدون در نظر دریافت سود خرده فروشی بیش از 10درصد یعنی 4339 میلیارد تومان نصیب دلالان می گردد که به مراتب بیشتر از قاچاق دام است.

آزاد: سوداگری دلالان دام بسیار بیشتر از قاچاقیان است

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، جواد آزاد گفت: مدتی است در کشور بحث قاچاق دام مطرح میگردد در حالی که سوداگری دلالان به مراتب بیشتر از قاچاق دام در کشور است و به راحتی در بازار دام جولان می دهند.

وی اضافه نمود: پدیده قاچاق دام مذموم بوده و به اقتصاد دامپروری کشور لطمه می زند، اما ضروری است که خسارت های دیگری که به صنعت دامپروری کشور توسط واسطه ها و دلالان وارد می گردد نیز دیده گردد.

آزاد با اشاره به اینکه جمعیت رسمی دام کشور با توجه به اطلاعات مرکز آمار ایران در شهریور ماه 99 به میزان 58 میلیون راس است گفت: از این میزان، حدود 25 درصد آن یعنی تقریبا 15 میلیون دام پروار است و در بازار خرید و فروش می گردد.

وی گفت: با توجه به آمار هایی که در بخش قاچاق توسط مراجع ذیربط بیان می گردد چیزی بالغ بر 100 هزار راس سالیانه از کشور قاچاق می گردد که تقریبا 2 دهم درصد جمعیت دام سبک کشور را شامل می گردد.

واسطه ها سالانه میلیارد تومان از صنعت دام کشور سود می برند

وی توضیح داد: میانگین وزن لاشه دام سبک پروار 25 کیلوگرم می باشد که از قرار کیلویی 97 هزار تومان، قاچاق چیزی حدود 242 میلیارد تومان ارز از کشور خارج می نماید.

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور اضافه نمود: با همان محاسبات 14.9 میلیون دام به جامانده در کشور با میانگین وزن لاشه 25 کیلوگرم بالغ بر 372 هزار تن گوشت کیلویی 97 هزار تومان فراوری می گردد و گردش اقتصادی این صنعت 36 هزار و 132 میلیارد تومان می باشد.

وی خاطر نشان کرد: در کشور دلالان حدود 10 درصد از این گردش اقتصادی را نصیب خود می نمایند یعنی 15 برابر قاچاق دام بر اقتصاد صنعت دام کشور لطمه وارد می نماید، نکته حائز اهمیت اینجاست که دولت نه نظارتی بر دلالان دارد و نه می تواند آن ها را به شیوه درستی رصد نماید.

آزاد عنوان داشت: متاسفانه این بخشی از واقعیت صنعت دام کشور آن هم در بخش عرضه می باشد که می توان با ایجاد مکانیزم درست جلوی این بخش از افزایش قیمت مصرف نماینده را در بازار گرفت و به نفع مصرف نماینده عمل کرد، ولی عموما بعضی از همین دلالان با هوچی گری در رسانه های عمومی سعی در انحراف اذهان جامعه دارند تا این بخش عظیم مغفول واقع گردد.

وی با اشاره به اینکه با درک صحیح از شرایط دامپروری و اصلاح ساختار مدیریت در بخش عرضه می توان بهره وری این صنعت را ارتقا داد گفت: فرض کنید اگر دولت اجازه دهد تنها 3 درصد از بخشی که واسطه گران منتفع می شوند را به صادرات رسمی جمعیت دام یعنی 500 هزار راس بدهد، نه تنها آن 291 میلیارد تومان از کشور خارج نمی گردد بلکه با اعمال تعرفه 2 میلیون تومان برای هر راس چیزی بالغ بر هزار میلیارد تومان هم درآمد داشته باشد.

آزاد ادامه داد: اگر این درآمد فقط برای بهداشت و مبارزه انگلی دام سبک کشور هزینه گردد، حداقل 20 درصد افزایش بهره وری در دام سبک کشور خواهیم داشت که اصلا قابل قیاس نیست.

این مقام مسئول گفت: بازار تابعی از عرضه و تقاضاست و اگر مدیریت این بخش به تشکل ها واگذار گردد شاهد تحولات گسترده ای در آن خواهیم بود، اما دولت با اعمال محدودیت ها نه تنها جلوی فعالیت تشکل های این بخش را می گیرد بلکه درآمد های خود را نیز در این بخش کاهش می دهد و درب بسیاری از بازار های بین المللی را بر روی صنعت دامپروری میبندد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 بهمن 1399 بروزرسانی: 20 بهمن 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1479

به "آزاد: سوداگری دلالان دام بسیار بیشتر از قاچاقیان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزاد: سوداگری دلالان دام بسیار بیشتر از قاچاقیان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید