10 قانون طلایی برای کاهش سکته مغزی

به گزارش مجله کارنیکان، پرس تی وی: براساس نتایجِ یک پژوهش گسترده، اگر مردم 10 قانون سلامت را دنبال نمایند، 9 مورد سکتۀ مغزی در میان 10 مورد، قابل پیشگیری هستند. بسیاری بر این باورند که سکتۀ مغزی غیرقابل اجتناب است، اما یک پژوهش جدید نشان داده است که اگر مردم توجه بیشتری به سلامتی خود بنمایند، در حقیقت 91 درصد از موارد سکتۀ مغزی هرگز رخ نمی دهند.

10 قانون طلایی برای کاهش سکته مغزی

پژوهشگران دانشگاه مک مسترِ کانادا با آنالیز 27 هزار قربانیِ سکتۀ مغزی در سطح دنیا بدین نتیجه رسیدند. در این پژوهش که در مجلۀ پزشکیِ لانست منتشر شده، محققین شیوۀ زندگی این 27 هزار نفر را با روش زیست افراد سالم مقایسه نموده اند.

10 قانونی که در این پژوهش بدان ها اشاره شده است، بدین قرار هستند: کاهش فشار خون، ورزش، خوردن غذاهای سالم، وزن متعادل، پیشگیری از دیابت، کاهش کلسترول، عدم مصرف الکل، ترک سیگار، کاهش اضطراب و مصرف داروهای پیشگیری برای هر نوع آریتمی (کژآهنگی) قلب.

براساس این پژوهش، در میان این عوامل، کاهش فشار خون بیشترین تأثیر را برای مقابله با سکتۀ مغزی دارد و احتمال سکته را حدود 50 درصد کاهش می نماید.

دکتر مارتین اُدانل، از دانشگاه مک مستر گفت: این مطالعه تأیید کرد که 10 عامل خطر زای قابل اصلاح با 90 درصدِ سکته های مغزی ارتباط مستقیم دارند.

با توجه به نتایج این پژوهش، فشار خون بالا احتمال سکتۀ مغزی را 47.9 درصد افزایش می دهد، عدم فعالیت بدنی 23.3 درصد در سکتۀ مغزی نقش دارد و رژیم غذاییِ نامناسب به عنوان عامل سوم 18.6 درصد در ابتلاء به سکته مؤثر است. سیگار کشیدن احتمال سکتۀ مغزی را 12.4 درصد و مصرف الکل این احتمال را 5.8 درصد افزایش می دهد.

پروفسور سلیم یوسف، از دیگر پژوهشگران دربارۀ این تحقیق گفت این نشان می دهد که اکثر سکته های مغزی بر اثر عوامل خطرزای رایج و قابل اصلاح رخ می دهند و باید اقدامی دنیای برای مقابله با این عوامل به خصوص فشار خون صورت بگیرد.

منبع: برترین ها
انتشار: 24 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 428

به "10 قانون طلایی برای کاهش سکته مغزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 قانون طلایی برای کاهش سکته مغزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید