کفپوش وینیل چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

به گزارش مجله کارنیکان، اگر به تازگی مشغول باز سازی ساختمان خود هستید، قطعا در تهیه و انتخاب مصالح با متریال متعددی رو به رو می شوید . یکی از این موارد انتخاب کفپوش برای قسمت های مختلف ساختمان است. ما در این مطلب از مجله خبرنگاران شما را با کفپوش وینیل آشنا خواهیم کرد که امروزه کاربرد زیادی در ساختمان سازی دارد.

کفپوش وینیل چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

این کفپوش ها در طرح ها و مدل های مختلفی روانه بازار می شوند. با ما همراه باشید تا انواع کفپوش وینیل را آنالیز کنیم و با مزایا و معایب آن آشنا شویم.

چنانچه در زمینه بازسازی خانه و بعلاوه قیمت کاشی کاری وسرامیک کاری احتیاج به مشاوره و خدمات دارید، می توانید به وسیله ثبت درخواست خود در بخش های مربوطه از متخصصان و کارشناسان خبرنگاران مشاوره رایگان دریافت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • کفپوش وینیل ضدآب است؛ بنابراین می توانید از آن برای مکان هایی که مقدار رطوبت شان بالا است بهره ببرید.
  • کفپوش وینیل پارکتی که به صورت تخته ای عرضه می گردد، از نظر ظاهری، کاملا شبیه به پارکت های چوبی به نظر می رسند. این نوع از کفپوش ها از نظر مقدار نیز درست شبیه به پارکت های چوبی برش داده شده اند.
  • کفپوش وینیل با طرح پرینت شده به کفپوشی گفته می گردد که، طرحی با کیفیت روی آن پرینت شده است. این طرح ها می تواند طرحی از پارکت های چوبی، سنگ های گرانیتی یا مرمری یا هر طرح مختلف دیگری باشد.

کفپوش وینیل چیست؟

کفپوش وینیل یا همان کفپوش های پی وی سی، جزو محبوب ترین کفپوش هایی است که امروزه در ساختمان سازی از آنها استفاده می گردد. در واقع کفپوش وینیل به علت دارا بودن ویژگی ضدآب و ضدقارچ، گزینه خوبی در میان انواع کفپوش سرویس بهداشتی به شمار می آید.

کفپوش پی وی سی وینیل به علت داشتن ویژگی هایی چون استحکام و طول عمر بالا، نگهداری آسان و تنوع فراوان، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. در ادامه این مقاله انواع کفپوش وینیل را به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع کفپوش وینیل

با توجه به تنوع طرح و مدل کفپوش های وینیل، در این بخش به توضیح و معرف پرکاربردترین کفپوش های وینیل می پردازیم.

1. کفپوش وینیل گرانیت

یکی از پرکاربردترین کفپوش ها، کفپوش های گرانیت وینل هستند. این مدل از کفپوش ها در واقع جزو پرفروش ترین مدل ها نیز شناخته می گردد.

امروزه از کفپوش وینیل گرانیت به علت زیبایی که دارند، برای تغییر دکوراسیون محیط استفاده می نمایند. بستگی به مقدار و ابعاد تایل گرانیت، شما هزینه های متفاوتی را برای تهیه این مدل کفپوش می پردازید.

2. کفپوش وینیل رولی

گروهی دیگری از انواع کفپوش وینیل به نام کفپوش رولی شناخته می شوند. این کفپوش ها به صورت رول یا شیت در عرض های 1.8 الی 3.6 متر عرضه می شوند.

وینیل رولی یا شیت، بخش بزرگی از فراوری کفپوش ها را از آن خود نموده است. اگر انتخاب شما کفپوش وینیلی رولی است، ضروری است بدانید، وینیل رولی را با استفاده از چسب روی سطوح می چسبانند.

این کفپوش، تمام کف ساختمان را بدون وجود درزی پوشش می دهد؛ بنابراین کفپوش های وینیلی رولی برای استفاده از مکان هایی که رطوبت بالا دارند یا مرتب شستشو می شوند، گزینه مناسبی است.

  • نحوه فراوری کفپوش های رول وینیل

کفپوش وینیل رولی در بازار به دو صورت کلی عرضه می گردد. در گروه اول کفپوش رول وینیل طرحدار بوده و شما می توانید از میان انبوه طرح هایی مانند چوب، کاشی، سنگ و … طرح مورد نظر خود را برای سطوح مختلف انتخاب کنید.

این مدل از کفپوش رولی، بیشتر برای پوشش کف خانه یا فضاهای تجاری کاربرد دارد.

گروه دوم شامل کفپوش هایی می گردد که به صورت تک رنگ فراوری می شوند. این مدل کفپوش بیشتر برای فضاهایی چون بیمارستان ها، سالن های ورزشی یا فضاهای اداری مورد استفاده قرار می گیرد.

از کنار هم قرار گرفتن رنگ های مختلف و اتصال رول های وینیل به یکدیگر می توان تنوع زیادی ایجاد کرد و محیط را مطابق با احتیاج خود یا مجموعه طراحی نمود.

3. کفپوش برچسبی وینیل

یکی از جدیدترین کفپوش هایی که امروزه در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، کفپوش های وینیلی برچسبی هستند. همان طور که نام این کفپوش به خوبی نشان می دهد، کفپوش برچسبی از نوعی پلیمر انعطاف پذیر و ضدرطوبت ساخته شده است.

برای فراوری این کفپوش یک لایه چسب در کف آنها قرار داده شده است؛ بنابراین کفپوش وینیلی برچسبی با راحتی بیشتری در سطح مورد نظر چسبانده می شوند.

4. کفپوش وینیلی فوم دار

کفپوش های فوم دار از جمله کفپوش های مناسبی هستند که برای سالن های ورزشی و باشگاه ها استفاده می شوند.

این مدل کفپوش به علت داشتن لایه ای فوم، انعطاف بالایی دارند و حالت نرم و ارتجاعی بودنشان، باعث شده قابلیت ضربه گیری خوبی داشته باشند.

علاوه بر این موارد، کفپوش وینیلی فوم دار، خاصیت ضدباکتری نیز دارد. بعلاوه زمان انجام فعالیت های ورزشی، رد پا روی کفپوش باقی نمی ماند؛ بنابراین کفپوش های فوم دار محصول بسیار مناسبی برای استفاده از مکان ها ورزشی محسوب می گردد.

5. کفپوش وینیل فلکس

این مدل از کفپوش، جزو کفپوش های تایلی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعات مشابه حاصل می گردد. از ویژگی های این محصول نیز می توانیم به مقاومت بالا و انعطاف پذیری فوق العاده ای که دارند اشاره کنیم.

اگر درنظر دارید با حداقل قیمت ، کفپوش مناسب و ایده آلی را انتخاب کنید، کفپوش وینیل فلکس یکی از برترین گزینه ها است.

به علت مقاومت بالا، کفپوش های فلکس را می توان در مکان های پرتردد استفاده کرد. شاید به همین جهت است که بعضی به این مدل کفپوش ها کفپوش بیمارستانی نیز می گویند.

محاسبه رایگان هزینه خدمات کاشی کاری ساختمان!

6. کفپوش تایل وینیل

کفپوش وینیل تایل، کفپوشی است که می تواند در مقدار ها و ابعاد متفاوتی فراوری گردد. ظاهر این مدل از کفپوش ها می تواند سنگ، چوب یا حتی موکت باشد.

بنابراین با توجه به طرحی که در پی آن هستید، کفپوش وینیل مناسبی را می توانید تهیه کنید. نکته مهمی که ضروری است به آن اشاره کنیم در رابطه با تعویض تایل هاست. اگر یکی از تایل ها آسیبی ببیند، می توان در اقدامی ساده آن را با تایل دیگری جایگزین کرد.

طرح های کفپوش وینیل

کفپوش های وینیلی بر اساس مشخصات ظاهری و فنی در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند، وجود چنین ویژگی هایی باعث می گردد روی کارایی آنها، ابعاد و طریقه نصب کفپوش تاثیر بگذارند. در ادامه به آنالیز طرح های کفپوش وینیل می پردازیم:

  • کفپوش وینیل لاکچری

به لطف تکنولوژی پیشرفته چاپ، می توان با استفاده از یک لایه سه بعدی، هر نوع کفپوشی را شبیه سازی کرد.

در دسته کفپوش های لاکچری، جدا از آنکه طرح مورد نظر با مصالح واقعی مانند چوب و سنگ شباهت کاملی دارد، از نظر بافت نیز کاملا به متریال واقعی شباهت دارند.

به طوری که در زیر پا، شما درست احساس می کنید که روی متریالی واقعی و طبیعی قدم می گذارید.

بیشتر بخوانید: انواع فوم زیر پارکت و مزیت های استفاده از آن

  • کفوش وینیلی تخته ای

کفپوش وینیل پارکتی که به صورت تخته ای عرضه می شوند، از نظر ظاهری، کاملا شبیه به پارکت های چوبی به نظر می رسند. این نوع از کفپوش ها از نظر مقدار نیز درست شبیه به پارکت های چوبی برش داده شده اند.

پارکت های وینیل در مقایسه با پارکت ها ماندگاری بیشتری خواهند داشت. نحوه نصب آنها نیز به سه روش انجام می گردد. اگر انتخاب شما کفپوش پارکت وینیل است، می توانید آنها را به سه صورت زیر نصب کنید:

  • نصب کفپوش با استفاده از سیستم کام و زبانه
  • نصب کفپوش با چسب سطح زیرکار
  • نصب پارکت وینلی پشت چسب دار
  • کفپوش وینیل تزئینی

در این مدل، کفپوش هایی را می بینیم که دانه های ریز رنگی در طرح کفپوش قرار داده شده است. برخلاف کفپوش های پرینت شده کفپوش های تزئینی، از لایه ای کاملا یک دست برخوردارند.

کفپوش تزئینی همان گونه که از نامش مشخص است برای استفاده در مکان هایی که جنبه تزئیناتی بیشتری دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

  • کفپوش پرینت شده

کفپوش وینیل با طرح پرینت شده به کفپوشی گفته می گردد که، طرحی با کیفیت روی آن پرینت شده است. این طرح ها می تواند طرحی از پارکت های چوبی، سنگ های گرانیتی یا مرمری یا هر طرح مختلف دیگری باشد.

بنابراین با توجه به طرح های مختلفی که در کفپوش های وینیلی وجود دارد، افراد می توانند به راحتی طرح مورد نظر خود را برای پوشش ساختمان خود انتخاب نمایند.

نحوه نصب کفپوش وینیل

اگر انتخاب شما کفپوش وینیل است، یا در پی آشنایی با نحوه نصب این مدل از کفپوش ها از جمله کفپوش وینیل مرمری و سایر مدل ها هستید، نکته مهم در این رابطه این است که کفپوش های وینیل نصب راحتی دارند.

شما می توانید بدون احتیاج به نیروی متخصص این کفپوش ها را نصب کنید. انواع کفپوش های پی وی سی در بازار در دو مدل رولی یا تایل دیده می شوند.

در مدل رولی، نحوه نصب کفپوش به دو صورت انجام می گردد.

در حالت اول، شما می توانید کفپوش را درست مانند قالی روی سطح مورد نظر قرار دهید. در این حالت کفپوش شما به زیر کار نچسبیده است. اما روش اشاره شده ممکن است کفپوش را جابه جا کند.

بنابراین اگر جابه جایی کفپوش شما را اذیت می نماید، بهتر است روش دوم را به کار ببرید.

در روش دوم کار چندان سختی در پیش نخواهید داشت، تنها کافی است کفپوش را با چسب مخصوص در محل قرار داده و بچسبانید.

  • روش نصب کفپوش های تایل

مانند مدل قبل، کفپوش های تایلی نیز، به دو صورت نصب می گردد. بعضی از این تایل ها خودشان چسب دارند؛ بنابراین به راحتی می توانید با برداشتن چسب آنها، کفپوش تایل خود را روی زمین ثابت کنید.

اما در بعضی از مدل های دیگر، کفپوش تایل بدون چسب بوده و ضروری است برای نصب آنها خودتان چسب مخصوص را تهیه کنید.

در سرانجام این نکته مهم را نیز یادآوری کنیم که تفاوتی ندارد شما چه مدل کفپوشی را انتخاب می کنید. به یاد داشته باشید پس از نصب کفپوش، تا 48 ساعت روی آنها راه نروید تا بدین ترتیب کفپوش انتخابی شما به خوبی خودش را گرفته و در محل چسبانده شده کاملا فیکس گردد.

معایب کفپوش وینیل و مزایای آن

استفاده از هر محصول و مصالحی در ساختمان همیشه مزایا و معایب خاص خودش را داشته است. کفپوش وینیل نیز از این قاعده کلی خارج نیست. اگر قصد دارید از کفپوش های وینیلی برای پوشش ساختمان خود بهره ببرید، از مزایای زیر بهره مند خواهید شد؛

  • کفپوش وینیل نصب راحتی دارد.
  • این مدل کفپوش در بسیاری از اماکن استفاده می گردد و عایق صوتی و حرارتی خوبی هستند.
  • کفپوش وینیل ضدآب است؛ بنابراین می توانید از آن برای مکان هایی که مقدار رطوبت شان بالا است بهره ببرید. به عنوان مثال برای پوششش استخر وینیل گزینه مناسبی است.
  • مقاومت و دوام بالایی دارند؛ درنتیجه طول عمر کفپوش های وینیل نسبت به سایرکفپوش ها بیشتر است.
  • هزینه نصب کمتری نسبت به سایر کفپوش ها دارند.
  • نحوه تمیز کردن کفپوش وینیل راحت بوده و زحمت زیادی برای شستشو ندارند.
  • در برابر نور خورشید رنگ پریدگی نخواهند داشت.
  • اگر کفپوش وینیل به هر علتی آسیب ببینید، به راحتی قابل تعمیر بوده یا می توان آن را تعویض کرد.
  • تنوع رنگی بالایی دارند و می توان از آنها در هر مکانی استفاده کرد.

با ذکر مزایای زیاد کفپوش وینیل به چند معایب کوچک این محصول نیز اشاره می کنیم تا بتوانید آگاهی کاملی از انتخاب کفپوش وینیل داشته باشید. معایب کفپوش وینیل به توضیح زیر است:

  • از آنجایی که کفپوش وینیل تجزیه ناپذیر است، بازیافت آن نیز به ندرت اتفاق می افتد، بنابراین استفاده از این محصول برای محیط زیست ما مناسب نیست.
  • مواد شیمیایی به کار گرفته شده در کفپوش های وینیل ممکن است برای بعضی از افراد ایجاد حساسیت کند. سوزش چشم یا مسائل تنفس نمونه ای از حساسیت هایی است که بعضی از افراد به آن گرفتار شده اند.
  • اگر کفپوش وینیل شما با مواد پلاستیکی سایش داشته باشد، این تماس ممکن است به مرور زمان، رنگ و طرح کفپوش را از حالت اولیه آن خارج کند.

آنالیز قیمت کفپوش وینیل

قیمت انواع کفپوش های وینیل از جمله کفپوش وینیل مرمریت، کفپوش وینیل گرانیت و غیره، با توجه به عوامل مختلفی مشخص می گردد. در این میان یکی از عوامل بسیار مهمی که روی کفپوش وینیل تاثیرگذار است، به برند محصول مربوط می گردد.

در حالت دیگر هر مقدار شما کفپوش با کیفیت تری انتخاب کنید، قیمت محصول نیز، متناسب با آن افزایش می یاید. در حال حاضر فراوری نمایندگان مختلفی این مدل از کفپوش ها را عرضه می نمایند. با مقایسه کیفیت و قیمت کفپوش های وینیل، محصول مورد نظر خود را می توانید انتخاب کنید.

سخن سرانجامی

در این مطلب با انواع کفپوش وینیل و مزایا و بعلاوه معایب آن به طور کامل آشنا شدید. با توجه به تنوع طرح و مدل کفپوش وینیل بهتر است با در نظر گرفتن شرایط مکان مورد نظر و بودجه خود، کفپوش وینیل مناسبی را انتخاب نمایید تا علاوه بر زیباتر کردن دکوراسیون داخلی، ماندگاری بالایی هم داشته باشد.

منبع: آچاره
انتشار: 31 خرداد 1402 بروزرسانی: 31 خرداد 1402 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2350

به "کفپوش وینیل چیست و چه ویژگی هایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کفپوش وینیل چیست و چه ویژگی هایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید