اختراع دانشمند ایرانی در آمریکا جای سیمان را می گیرد، عکس

به گزارش مجله کارنیکان، ایسنا نوشت: روزبه ساوری دانشمند ایرانی دانشگاه ام آی تی و موسس استارت آپ C-Crete Technologies، از فراوری ماده جدیدی خبر داده است که می تواند یک جایگزین زیست سازگار برای سیمان باشد.

اختراع دانشمند ایرانی در آمریکا جای سیمان را می گیرد، عکس

بعضی از برآوردها نشان می دهند که فراوری کردن گرمای مورد استفاده برای ساخت سیمان پرتلند سنتی، مسئول پنج تا هشت درصد کل انتشار دی اکسید کربن ناشی از فعالیت انسان است. اکنون ادعا شده است که ماده تازهی به نام C-Crete، یک جایگزین بسیار سازگار با محیط زیست و کاربردی تر خواهد بود.

C-Crete محصول یک استارت آپ مستقر در کالیفرنیا به نام C-Crete Technologies است که به وسیله روزبه ساوری(Rouzbeh Savary) دانشمند ایرانی فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه ام آی تی(MIT) تأسیس شد.

  • رونمایی از عجیب ترین موتورسیکلت دنیا به وسیله یاماها/ عکس

  • نوع تازهی از اینترنت در راه است!

اگرچه ترکیبات دقیق این محصول در حال حاضر یک راز تجاری کاملا محفوظ به شمار می رود اما گفته شده حاوی مواد در انتظار ثبت اختراع است که با مواد اولیه معدنی نامشخص و محصولات جانبی صنعتی ترکیب می گردد و مشتریان می توانند آنها را به صورت محلی تهیه نمایند. نکته مهم در خصوص ماده تازه این است که در فرآیند فراوری آن نیازی به گرما نیست.

عکسی که از روند تکمیل دیوار تازه ساختمان سیاتل با بتن C-Crete گرفته شده است

هنگامی که C-Crete با آب و مواد تقویت نماینده مانند ماسه یا شن ترکیب می گردد، نتیجه نهایی آن یک بتن بدون سیمان است. آزمایش ها نشان داده اند که C-Crete، الزامات عملکرد سیمان پرتلند مانند استحکام و روان پذیری را برآورده می نماید.

یک مزیت دیگر این است که C-Crete پس از گذراندن این مراحل، دی اکسید کربن اتمسفر را جذب می نماید. گفته شده است که دی اکسید کربن به دام می افتد و معدنی می گردد تا مقاومت بتن را به مرور زمان افزایش دهد.

یک نکته مهم دیگر این است که C-Crete مانند سیمان پرتلند، با استفاده از تجهیزات و نسبت های ترکیب یکسان به کار می رود. ساوری معتقد است که این ویژگی، کلید پذیرش گسترده C-Crete در بازار انبوه خواهد بود.

ساوری گفت: از آنجا که صنعت به سیمان پرتلند بسیار عادت دارد و بعلاوه به علت تعهدات مربوط به پروژه های ساختمانی، اگر یک محصول تازه برای استفاده کردن پیچیده باشد یا رفتار متفاوتی را نشان دهد، پیمانکاران و کارگران تغییر نمی نمایند.

وی اضافه نمود: بهتر است این فناوری بدون تغییر در رفتار فعلی بتن یا با حداقل تغییرات به کار برود. ما می خواستیم C-Crete را به آسانی و تا حد امکان به روش های معمول نزدیک کنیم.

C-Crete در حال حاضر در مقادیر نسبتا کم و در یک مرکز اختصاصی فراوری می گردد اما امید می رود با ورود شرکای تجاری، نرخ فراوری افزایش یابد. این ماده پیشتر در بازسازی یک ساختمان تاریخی واقع در سیاتل استفاده شده است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 مهر 1402 بروزرسانی: 23 مهر 1402 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2385

به "اختراع دانشمند ایرانی در آمریکا جای سیمان را می گیرد، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختراع دانشمند ایرانی در آمریکا جای سیمان را می گیرد، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید