کانسپت تویوتا LQ Concept می تواند ایده ای انقلابی برای ساخت خودروهای الکتریکی نسل آینده باشد

به گزارش مجله کارنیکان، تویوتا، دومین تولیدکننده عظیم خودرو در دنیا از یک ماشین نمونه اولیه الکتریکی (EV) رونمایی کرد که تفاوت عظیمی با نمونه های دیگر دارد.

کانسپت تویوتا LQ Concept می تواند ایده ای انقلابی برای ساخت خودروهای الکتریکی نسل آینده باشد

اگر تویوتا پیروز گردد واقعا فناوری استفاده در این خودروی مفهومی را وارد بازار کند؛ این پیشرفت فناورانه می تواند دیدگاه دنیا نسبت به خودروهای برقی را تغییر دهد و حتی هواداران موتورهای بنزینی هم به سوی خودروهای الکتریکی گرایش پیدا نمایند.

خودروی LQ Concept در یک ویدئوی کوتاه روی سایترسمی تویوتا به نمایش درآمده است. این ویدئو نشان می دهد خودروی تویوتا LQ Concept مبتنی بر باتری های حالت جامد (solid-state) است.

در حالی که شرکت تویوتا بخش عظیمی از بازار موتورهای بنزینی ، هیبریدی برقی و باتری های الکتریکی دنیا را پشتیبانی می نماید؛ رساندن یک باتری حالت جامد به فراوری انبوه می تواند کاملا یک انقلاب تازه باشد. به همین علت هم مدام خبرهایی درباره سرمایه گذاری این شرکت روی باتری های حالت جامد می شنویم.

شارژ سریع باورنکردنی

عظیم ترین مزیت باتری های حالت جامد، فناوری شارژ سریع و مدت زمان شارژ شدن کامل باتری است. امروزه، شرکت هایی مانند تسلا، نیسان و شورلت خودروهایی را توسعه دادند که با این نسل از باتری ها کار می نمایند و هر کدام باتری حالت جامد اختصاصی خود را توسعه دادند. معمولا باتری های لیتیوم یون مدت زمان شارژ طولانی دارند و یک عیب و مانع عظیم برای استفاده انبوه از آن ها است.

شرکت تسلا با ارائه سرویس شارژ سریع Tesla Wall Connector در خانه ها، تا حدودی این محدودیت را برداشته است. شما به ازای هر ساعت شارژ خودرو با این فناوری می توانید 44 ساعت مسافت را طی کنید.

ولی در فناوری باتری های حالت جامد، شما می توانید در مدت زمان 10 دقیقه، یک باتری کاملا خالی را به شارژ کامل برسانید. این فناوری به راحتی می تواند با موتورهای بنزینی هم رقابت کند و سفرهای جاده ای برای خودروهای برقی آسان گردد.

طول عمر قابل رقابت با موتورهای بنزینی

شاید علاقه مندان صنعت خودرو بگویند یک موتور بنزینی مدرن بدون هیچ گونه بازسازی و تعمیر و نگهداری، می تواند مسافتی بین 150 تا 200 هزار مایل کار کند. حتی موتورهای گازوئیلی دیزل می توانند نیم قرن کار نمایند.

با توسعه خودروهای الکتریکی، همواره عمر مفید آن ها محل بحث بوده است؛ چون همه می دانیم که باتری ها پس از یک دوره پیروز و کاربردی از نظر شارژ و دشارژ، قدرت خود را از دست می دهند؛ پس خودروهای مبتنی بر باتری چه میزان عمر مفیدی در درازمدت خواهند داشت؟

با استفاده از باتری های حالت جامد تخمین زده می گردد که یک وسیله نقلیه می تواند در حدود 250 هزار مایل کارکرد مفید داشته باشد و 80 درصد ظرفیت خود را حفظ کند. با تضمین طول عمر، این دسته از خودروها می توانند یک سرمایه گذاری خانوادگی باشند و یک نسل دوام بیاورند.

فناوری تازه خلاقیت در طراحی را بیشتر می نماید

طراحان خودرو در استفاده از باتری های حالت جامد هیچ گونه محدودیتی ندارند و می توانند هر گونه ای که دوست دارند یک خودرو را طراحی و بعد باتری را در کناره ها و پهلوها، جلو یا عقب و هر بخشی جای دهند.

به این ترتیب، شاهد طراحی های چشم گیری در خودروهای با باتری حالت جامد خواهیم بود. این باتری ها در میزان کوچک و شرایط نگهداری بسیار ساده ای قرار دارند و می توانند تولد دوباره طراحی خودروها را رقم بزنند.

تنها مانع باتری های حالت جامد می تواند محدوده 300 مایلی استاندارد آن ها باشد که با باتری های لیتیون یون فعلی بازار برابری می نمایند.

با این مزایا، ممکن است شاهد تغییرات عظیمی در بازار خودروهای برقی باشیم. فعلا، این خودروها معمولا در اختیار رانندگانی قرار می گیرند که مسافت های کوتاهی طی نموده و می توانند هزینه بالایی برای آن ها بپردازند. اما فناوری باتری های حالت جامد که شارژ سریع باورنکردنی ارائه می دهد؛ ممکن است در سال های آینده باعث گردد خودروهای الکتریکی بیشتری زیر پای مردم باشد.

منبع: یک پزشک
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1881

به "کانسپت تویوتا LQ Concept می تواند ایده ای انقلابی برای ساخت خودروهای الکتریکی نسل آینده باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کانسپت تویوتا LQ Concept می تواند ایده ای انقلابی برای ساخت خودروهای الکتریکی نسل آینده باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید