اصول نوسازی و بازسازی ساختمان

به گزارش مجله کارنیکان، تمامی عملیاتی که برای نوسازی و یا بازسازی یک ساختمان انجام می گردد ، باید طبق قوانین پیش برود. شما می بایست قبل از انجام این کار ، اصول و قوانین را بدانید تا در میانه راه دچار مشکل نشوید. مشکلاتی نظیر پرداخت جریمه و یا حتی تخریب ساختمان.

اصول نوسازی و بازسازی ساختمان

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

اصول نوسازی و بازسازی ساختمان

برای انجام اصول نوسازی و بازسازی ساختمان خود ، در اولین اقدام باید نقشه کشی کامل و دقیق ساختمان را تهیه نمایید. در این نقشه باید همه جزئیات ساختمانی را به دقت آنالیز کنید.

در این نقشه کشی ، موظف خواهید بود که تمامی شرایط ساختمان و همچنین جزئیات مرتبط با هر قسمت از ساختمان همانند نما ، سقف ، پله ها ، زیر زمین ، اتاق های خواب ، پذیرایی ، حال و آشپزخانه را توضیح دهید. پس از آن در آخر نقشه کشی تان ، همه قسمت هایی که دچار عیب می باشند و قابل بازسازی نخواهند بود را معین و معین نمایید.

امکان دارد که در نوسازی ساختمان تان تغییراتی را در مصالح آن انجام دهید. مصالح و همچنین بنای تازه ای که استفاده می کنید ، به تشخیص مهندسان طراح و دلایل فنی خواهد توانست در زمان های متفاوت دچار تغییر شود.

اصول نوسازی و بازسازی ساختمان

آنالیز قواعد نوسازی و بازسازی ساختمان

برای رعایت اصول نوسازی و بازسازی ساختمان خود ، می بایست به یک سری از اصول ، قواعد و قوانین آشنایی داشته باشید. در ادامه مطلب به بعضی از اصطلاحات رایج در بازسازی خواهیم پرداخت.

در ابتدا می بایست از ساختمان مورد نظر بازدید کرده تا بتوانید تصمیم درستی در مورد بازسازی آن بگیرید.

هنگام مشاهده ساختمان مورد نظر ، به این پی خواهید برد که چه بخش هایی از آن احتیاج به نوسازی و بازسازی دارد.

در این قسمت نقش یک پیمانکار را اجرا خواهید نمود که همه اوامر کارفرما را جهت طراحی اصول داخلی و خارجی بنا اجرا می نمایید.

مراحلی که باید در بازسازی و نوسازی ملک انجام دهید به توضیح ذیل می باشد:

1- درک نظر کارفرما و عرضه یک طرح پیشنهادی توسط مهندسین طراح تیم تان برای نوسازی بنایی که به شما سپرده شده است و همچنین بازسازی نمای آن ساختمان ، متناسب با درخواست های کارفرما

2- انتخاب طرح برای بازسازی و انجام هماهنگی های لازمه با کارفرما برای عرضه برنامه های زمان بندی شده توسط پیمانکار به کارفرما و در آخر دریافت نمودن مبلغی به عنوان پیش پرداخت برای آغاز نوسازی

3- اگر احتیاج به ایجاد تغییراتی در نمای ساختمان دارید ، می بایست نمای بنا را تخریب نمایید. به علت تخریبی که انجام می دهید ، باید قسمت هایی را که محل رفت و آمد مردم می باشد ، یک حفاظ تهیه کنید تا عابرین پیاده ، ماشین های پارک شده ، کارگران در حال کار و همچنین ماشین های عبوری دچار خسارت و آسیب نشوند.

4- آغاز جمع آوری شیرآلات ، کابینت ، وسایل ساختمان و قطع گاز محل بازسازی از فلکه اصلی توسط کارگران ماهر

5- آغاز تخریب نمودن دیوارها ، کف ساختمان و سرویس های بهداشتی (اگر در این محل دیوار باربر وجود داشت ، احتیاج به پیمانکار و مهندس عمران با تجربه ضروری خواهد بود)

6- عوض نمودن لوله کشی آب سرد و گرم مصرفی و همچنین برق کشی دوباره متناسب با نقشه جدید

7- اجرای نقشه سیم کشی برق مطابق با نقشه های جدید

8- اجرای سیمان کاری و ایزولاسیون بعد از خشک شدن سیمان کاری سرویس های بهداشتی و آشپزخانه

9- تعویض و نصب درب ، چهارچوب ، کمد دیواری ، پنجره جدید و شیشه پنجره ها

10- اجرای رابیتس بندی ساختمان جهت ایجاد سقف تازه و همچنین گچ کاری یا اجرای کناف

11- اجرا نمودن کف سازی ، کاشی کاری ، سرامیک کاری ، نصب پله و نماسازی بنا

12- انجام نقاشی ساختمان

13- نصب کردن کابینت آشپزخانه و همچنین سقف کاذب دستشویی و حمام

14- نصب نمودن کلید ، پریز و تزئینات نورپردازی ساختمان

15- نصب کاغذ دیواری ، پارکت و سرامیک

16- نصب درب های داخلی بنا

17- نصب شیرآلات ، سینک و روشویی

18- نصب درب های داخلی ملک

19- نظافت کلی بنا توسط کارفرما و در صورت توافق اولیه با پیمانکار

قواعد نوسازی و بازسازی

دلایل نوسازی و بازسازی ساختمان

1- از بین رفتن بعضی از قسمت ها و یا تمامی بافت بنا

2- داشتن تمایل به تغییرات و یا بازسازی بنا به علت ایجاد نمودن تنوع در محیط زندگی

3- افزایش مقاومت ساختمان در مقابل حوادث طبیعی و همچنین غیر طبیعی

4- به دلیل تغییر کاربری محیط و یا اقدام به تغییرات دکوراسین داخلی ساختمان

5- بیشتر شدن جمعیت خانواده و احتیاج به استفاده بهتر از فضاهای ساختمان

6- مدرن نمودن فضای ساختمان و پیشرفت با تغییرات تکنولوژی

نوسازی ساختمان

تاثیر نوسازی و بازسازی ساختمان در روحیه افراد

ایجاد تغییرات در محیط زندگی و همچنین دکوراسیون ، تاثیر فراوانی در رفتار اشخاص خواهد داشت. اصول نوسازی و بازسازی ساختمان در فضا و همچنین محیط کار ، موجب افزایش روحیه و داشتن سلامت روانی کارمندان و مشتریان می شود.

پس از گذشت مدت زمانی ، افراد احتیاج به این خواهند داشت که در محیط خود تنوعی تازه ایجاد نمایند و با استفاده از این شیوه ، انگیزه بیشتری نسبت به کارهای روزمره در خود ایجاد نمایند. بازسازی و نوسازی بنا با استفاده از روش های مدرن ، احساس رضایتمندی را ایجاد می کند.

تمامی افراد دوست دارند که ساعاتی را در محیطی بگذرانند که در آن مکان آرامش دریافت خواهند نمود و این محیط را دوست می دارند.

بنابراین هنگام آن رسیده است که فکری در مورد ساختمان قدیمی خود کرده و با استفاده از نوسازی و همچنین بازسازی بنا ، تنوعی تازه در زندگی خود ایجاد نماییم.

بازسازی ساختمان

شیوه های بازسازی ساختمان

بازسازی و نوسازی ساختمان ها به 2 شیوه انجام خواهد شد ، یکی روش نوسازی ساختمان حفاظتی و نوع دیگر آن نوسازی ساختمان سبکی می باشد. این دو شیوه از نظر هزینه بازسازی ساختمان یکسان خواهند بود. در ادامه با انواع بازسازی ها آشنا خواهید شد.

شیوه های بازسازی ساختمان

روش بازسازی ساختمان حفاظتی

در این روش به بازسازی و حفاظت کلی از بنای شما پرداخته می شود. روش بازسازی ساختمان حفاظتی تمامی یک ساختمان مورد بازسازی و همچنین حفاظت قرار خواهد گرفت.

در این روش می بایست یک مطالعه دقیق و کامل بر روی همه خصوصیات یک بنا و مصالح آن انجام شود ، تا بتوان مراحل نوسازی را به طور صحیح انجام داد.

روش بازسازی ساختمان سبکی

این روش از اصول نوسازی و بازسازی ساختمان را به روشی می گویند که بخش های تازه جایگزین بخش های قدیمی خواهد شد. به این صورت که کمترین تغییرات نسبت به طرح اولیه ایجاد می شود.

از این شیوه برای بازسازی بناهای تاریخی نیز استفاده می نمایند. به این دلیل که سبک و هارمونی تاریخی بدون کمترین تغییر باقی بماند.

روش بازسازی ساختمان سبکی شباهت فراوانی در بین طرح قدیمی و همچنین طرح جدید وجود دارد.

یکی از شیوه های مهم در نوسازی بنا می توان به بخش طراحی اشاره کرد. موضوعاتی باید در این نوع بازسازی رعایت شود ، که در ادامه به آن ها می پردازیم.

1- مقاوم سازی و همچنین استحکام بخشیدن به بنا.

2- سوار نمودن المان هایی که جدا شده اند.

3- سفت کاری قسمت هایی از بنا که دچار ترک شده است.

4- نوسازی نمای یک بنا که احتیاج به بازسازی دارد.

5- قسمت هایی از بنا که از بین رفته است را به طور کامل نوسازی و بازسازی شود ، تا به حیات خود ادامه دهد.

6- تغییرات اجرا شده در نوع مصالح استفاده شده در بازسازی یا نوسازی ساختمان جدید.

هزینه بازسازی ساختمان

قبل از انجام بازسازی و یا نوسازی ساختمان تان ، می بایست هزینه های آن را برآورد نمایید و پس از آن عملیات را آغاز کنید و همچنین باید قوانین بازسازی و نوسازی ساختمان را در نظر داشته باشید تا بتوانید به طور دقیق هزینه بازسازی را محاسبه کنید.

پرداخت دستمزد را می توان به دو نوع انجام داد. روش روزمزد و روش کنترات ، که در ادامه مطلب به توضیح این دو روش خواهیم پرداخت.

روش روزمزد

این شیوه گاها جهت انجام پروژه هایی مورد استفاده قرار می گیرد که متراژ بالایی نداشته باشند. به این دلیل که متراژ پایین است و به صرفه نمی باشد که بر حسب متراژ دست مزد گرفت.

پرداخت روزمزد

روش کنترات

این شیوه سرعت بسیار بالایی در انجام پروژه خواهد داشت و پیمانکار اشتیاق بیشتری جهت انجام این کار دارد تا بتواند زودتر دست مزد خود را دریافت نماید و به پروژه ای دیگری بپردازد.

تغییر کاربری ساختمان

نوع به کارگیری از زمین ، بنا و یا نوع فعالیتی که در یک قطعه زمین یا ساختمان که مالکیت آن به طور موقت و یا دائم بر عهده شما می باشد ، کاربری ساختمان نام دارد که می توان آن را تغییر کاربری داد.

طبق بند 24 از ماده 55 قانون شهرداری ، می بایست برای تمامی بنا های موجود در شهر پروانه ساخت صادر شود.

زمانی که پروانه ساخت صادر خواهد شد ، شهرداری می بایست نوع فعالیت آن ساختمان را در نظر داشته باشد و پس از آن پروانه را صادر نماید و همچنین در صورت تغییر کاربری اطلاع داده شود.

باید به این نکته توجه داشته باشید که هرگونه تغییر کاربری و یا ایجاد تحول در نوع فعالیت یک بنا که با نوع پروانه ساخت آن مغایرت داشته باشد ، تخلف به حساب می آید.

این مورد که فعالیت ساختمانی با توجه به نوع پروانه ساخت آن دچار تغییر شود ، در واقع به آن تغییر کاربری می گویند.

یکی از موارد مغایرت احداث ساختمان با اصول شهرسازی نیز در واقع همین تغییر کاربری می باشد.

رسیدگی به تخلفات تغییر کاربری در صلاحیت کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری خواهد بود و این سازمان مسئول رسیدگی به این تخلف می باشد.

مجوز نوسازی بنا

تمامی کار های اجرایی یک ساختمان باید تحت نظر یک فرد به نام مهندس ناظر که نام او در پروانه ساخت درج شده است ، انجام شود و احتیاج به مجوز بازسازی خواهد داشت.

همه اشخاصی که قصد نوسازی ساختمان خود را دارند ، امکان ندارد که بدون دریافت پروانه ساخت ، تخریب بنا و تغییر کاربری را انجام دهند.

حضور مهندسین ناظر برای اجرا شدن عملیات تخریب ساختمان امری ضروری می باشد. به این دلیل که نظرات فنی و همچنین علمی مهندسین ناظر برای تخریب و نوسازی یک بنا امری بسیار ضروری است. مهندسین ناظر ساختمانی دید کامل بر تمامی مسائل فنی ، مهندسی و استاندارهایی که جهت تخریب ساختمان ضروری است را دارند.

تخریب یک ساختمان و تغییر کاربری آن بدون نظارت مهندس ناظر یک کار بسیار خطرناک خواهد بود و در صورت عدم وجود مهندس ناظر بر انجام عملیات تخریب بنا ، احتمال وقوع حوادث افزایش خواهد یافت.

بهتر می باشد که کارفرما برای رعایت اصول نوسازی و بازسازی ساختمان از روش های قدیمی دوری نمایند و این را قبول نمایند که مهندسین ناظر چه نقش مهم و اساسی در عرضه خدمات بهتر که به نفع شهروندان و شهر است را دارند.

در گذشته ، پروانه ساخت ساختمان به طور جداگانه صادر می گشت و پروانه نوسازی زمانی صادر می شد که ساختمان را تخریب کرده و تمامی نخاله های ساختمانی را جمع آوری می نمودند. ولی این قانون بعد از سال 1360 دچار تغییرات فراوانی شد. به نحوی که پروانه تخریب و همچنین نوسازی با یکدیگر برای مالک صادر خواهد شد.

به این موضوع دقت داشته باشید که می بایست قید شود که پروانه بعد از تخریب ساختمان دارای اعتبار می باشد و تا هنگامی که ساختمان به طور کامل تخریب نشده باشد ، حق آغاز مجدد یک عملیات ساختمانی وجود نخواهد داشت. در غیر این صورت ساختمان ساخته شده به صورت ساختمان های بدون مجوز تلقی خواهد شد.

مهندسین ناظر

نکاتی در مورد نوسازی و بازسازی ساختمان

در نوسازی ساختمان های فرسوده و قدیمی ، افزایش مقاومت آن در مقابل حوادث مختلف ، بازسازی بخش های فرسوده شده و عملیات زیربنایی اهمیت بسزایی خواهد داشت که باید به آن اهمیت داد.

در همه مراحل نوسازی داخلی ساختمان که جهت زیبا سازی و همچنین کاربردی نمودن فضاها انجام می شود ، می بایست توجه فراوانی داشت.

درصد هزینه ای که برای هر قسمت می بایست در نظر گرفته شود ، از دید هر شخص دارای تفاوت هایی می باشد. به این صورت که بعضی از قسمت های خانه اهمیت بیشتری دارند و بعضی کم تر. این موارد شما را سردرگم خواهد نمود.

بازسازی و نوسازی ساختمان

برای این که به چنین مشکلاتی بر نخورید و در ازای هزینه ای که پرداخت می نمایید دچار ضرر و زیان نشوید ، مشاوره دریافت از اشخاص مرتبط با این کار و همچنین پیمانکاران ، می تواند هدایت خوبی برای شما باشد.

منبع: رویا مال
انتشار: 10 خرداد 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 858

به "اصول نوسازی و بازسازی ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول نوسازی و بازسازی ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید