چه انتظاراتی از گوشی های هوشمند سال 2021 داشته باشیم؟

به گزارش مجله کارنیکان، همه چیز در سال 2020 تغییر کرد. با به وجود آمدن بحران کرونا، بیشتر جمعیت دنیا به امید جلوگیری از گسترش ویروس، مجبور به خانه نشینی شدند. همین موضوع باعث شد که بیش از پیش به تماس های تصویری و شبکه های اجتماعی تکیه کنیم. خوشبختانه با وجود تمام مسائل پیش آمده، تکنولوژی موبایل به نوآوری ادامه داد. حالا با توجه به اتمام سال 2020، در ادامه انتظارات خود را از گوشی های هوشمند 2021 مطرح می کنیم.

چه انتظاراتی از گوشی های هوشمند سال 2021 داشته باشیم؟

گوشی های تاشو ارزان تر

گوشی های تاشو همچنان محصولات نوپایی محسوب می شوند. در سال 2020 گوشی هایی مانند گلکسی زد فلیپ، گلکسی زد فولد 2 و موتورولا ریزر با بهره گیری از نمایشگرهای تاشو راهی بازار شدند. هرکدام از این گوشی ها نقاط قوت و ضعفی دارند ولی روی هم رفته گلکسی زد فولد 2 حرف زیادی برای گفتن دارد.

با این حال یک موضوع مشترک در بین گوشی های تاشو، قیمت بسیار بالای آن ها است. گلکسی زد فلیپ و موتورولا ریزر بیش از 1400 دلار قیمت دارند و برای خرید زد فولد 2 هم باید حدود 2000 دلار بپردازید. روشن است که گوشی های تاشو در سال 2020 مناسب عموم کاربران نبودند.

اما برای سال 2021 انتظار داریم که این گوشی های هوشمند انعطاف پذیر با قیمت پایین تری راهی بازار شوند. البته به خوبی می دانیم که ساخت چنین گوشی هایی بسیار هزینه بر است ولی احتمالا شرکت ها با بعضی اقدامات می توانند قیمت آن ها را به محدوده 800 تا 1000 دلار نزدیک نمایند.

یکی از تحلیلگران در این رابطه می گوید: در حالیکه اغلب رقبا مشغول ساخت اولین گوشی تاشو خود هستند، سامسونگ به زودی از نسل سوم گوشی های تاشو خود رونمایی می نماید و می تواند کاهش قیمت آن ها را عملی کند. ارزان تر شدن این گوشی ها، بالاخره معین می نماید که عموم کاربران تا چه حد به گوشی ها علاقه دارند.

افزایش استقبال از 5G

سامسونگ اولین شرکت بزرگی بود که پشتیبانی از فناوری 5G را برای تمام گوشی های پرچم دار خود و بیشتر گوشی های میان رده به ارمغان آورد. در ادامه اپل، گوگل، نوکیا و دیگر شرکت ها هم از این فرایند پیروی کردند و تا انتها 2020، بخش بزرگی از گوشی های جدید از فناوری 5G بهره مند شدند.

اما در سال 2021 تعداد بیشتری از گوشی های هوشمند از این معینه پشتیبانی خواهند کرد. این موضوع تا حد زیادی به تراشه های سری 700 اسنپدراگون برمی گردد که با پشتیبانی از 5G، این قابلیت را برای گوشی های میان رده امکان پذیر کردند. آیا در سال آینده گوشی های زیر 400 دلار هم از این قابلیت پشتیبانی خواهند کرد؟ احتمالا این پیش بینی محقق خواهد شد.

در رابطه با اینترنت 5G باید بگوییم که اگرچه امواج میلی متری سرعت بسیار بالایی را به ارمغان می آورند، اما دسترسی محدود به آن بدین معناست که بیشتر کاربران باید از باندهای میانی 5G استفاده نمایند که سرعت پایین تری دارند. در سال 2021 شرکت های مختلف مناطق بیشتری را تحت پوشش شبکه های 5G قرار می دهند و کاربران بیشتری از امکانات 5G بهره مند می شوند.

نمایشگرهای سریع تر

یکی از فرایندهای بسیار جذاب حوزه موبایل در سال 2020، استفاده گسترده از نمایشگرهای سریع بود. همین فرایند باعث شد که شرکت های زیادی به جای نمایشگرهای 60 هرتز همیشگی، از نمایشگرهای 90، 120 و حتی 144 هرتز بهره ببرند. هرچقدر رفرش ریت بالاتر باشد، انواع محتوا به صورت روان تر به نمایش درمی آید که این موضوع به خصوص هنگام اسکرول کردن یا اجرای بازی ها بیشتر احساس می گردد.

با توجه به شواهد موجود، در سال 2021 نمایشگرهای مبتنی بر رفرش ریت بالا به یک استاندارد تبدیل خواهند شد. به عنوان مثال، یکی از گوشی های جدید ردمی از نمایشگر 120 هرتز بهره می برد. همچنین تراشه های سری Dimensity 700 مدیاتک از نمایشگرهای 90 هرتز پشتیبانی می نمایند که این یعنی قابلیت مذکور راهی گوشی های ارزان تر خواهد شد. امیدواریم اپل هم از این فرایند پیروی کند و رفرش ریت نمایشگر گوشی های خود را افزایش دهد.

  • 7 کار که سازندگان گوشی های هوشمند نباید در سال 2021 انجام دهند

دوربین زیر نمایشگر

در سال 2020 گوشی Axon 20 5G ساخت ZTE به عنوان اولین گوشی دارای دوربین زیر نمایشگر راهی بازار شد. این فناوری جدید مبتنی بر لایه های شفاف در نمایشگر است تا یک دوربین سلفی قرار گرفته زیر آن بتواند عکس برداری کند. با بهره گیری از این فناوری، دیگر نیازی به استفاده از بریدگی، حفره یا دوربین پاپ آپ وجود ندارد و کاربران می توانند از نمایشگر یکپارچه و یک دست بهره ببرند.

شیائومی از جمله شرکت هایی است که میخواهد به زودی از این فناوری بهره ببرد. با این حال، احتمالا شیائومی و ZTE در توسعه این فناوری تنها نیستند. اگرچه این فناوری هنوز بی نقص نیست، اما در هر صورت در سال 2021 تعدادی از گوشی های هوشمند همراه با این قابلیت راهی بازار خواهند شد.

تکثیر فیلم برداری 8K

مطابق معمول، به نظر می رسد بعضی ویژگی هایی که در سال 2020 عمدتا مختص به پرچم داران بوده اند، در سال 2021 به گوشی های ارزان تر راه پیدا می نمایند. این موضوع برای فیلم برداری 8K هم صدق می نماید.

در سال 2020، ابتدا گوشی هایی مانند شیائومی می 10 پرو و سری گلکسی اس 20 با قابلیت فیلم برداری 8K معرفی شدند و این معینه را در کانون توجه قرار دادند. این ویژگی بعدا به گوشی هایی مانند LG V60 و بسیاری از پرچم داران 2020 راه پیدا کرد. خبر خوب این است که در حال حاضر تعدادی از تراشه ها از این معینه پشتیبانی می نمایند و این یعنی شمار بیشتری از گوشی ها از این قابلیت بهره مند خواهند شد. همچنین با کاهش قیمت تلویزیون های 8K، کاربران بیشتری به این معینه توجه خواهند کرد.

افزایش جذابیت واقعیت افزوده

انتقاد از شرایط فعلی فناوری واقعیت افزوده کار آسانی است. در حال حاضر، به نظر می رسد اپل و گوگل تنها شرکت هایی هستند که واقعا به این فناوری علاقه دارند. اپل همچنان ابزارهای ARKit را به روزرسانی می نماید و گجت های خود را با سخت افزارهای مربوط به این فناوری ارائه می دهد.

اما به غیر از این دو شرکت، باید به سرمایه گذاری گسترده کوالکام بر روی این فناوری اشاره کنیم و ضمناً به خاطر داشته باشید که تقریبا تمام سیستم های واقعیت مجازی مستقل موجود در بازار از تراشه های این شرکت بهره می برند. همچنین فیسبوک با بهبود قابلیت های هدست Oculus Quest در کوشش است واقعیت مجازی را به عنوان یک فناوری مناسب برای بازی های مختلف همه گیر کند.

اما در نهایت، واقعیت افزوده پتانسیل بسیار وسیع تری را ارائه می نماید. همان طور که احتمالا می دانید، اپل مشغول توسعه عینک های واقعیت افزوده است. اما با توجه به شناختی که از این شرکت داریم، اپل در زمینه ارائه فناوری های نوآورانه عجله نمی نماید و بعد از عرضه محصولات مشابه دیگر شرکت ها و با درس دریافت از مسائل آن ها، محصول ساخت خود را راهی بازار خواهد نمود.

به نظر شما چه ویژگی هایی در بین گوشی های هوشمند 2021 همه گیر خواهد شد؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

  • گوشی های هیجان انگیزی که سال 2021 راهی بازار می شوند

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 بهمن 1399 بروزرسانی: 20 بهمن 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1443

به "چه انتظاراتی از گوشی های هوشمند سال 2021 داشته باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه انتظاراتی از گوشی های هوشمند سال 2021 داشته باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید