چرا یوبی سافت شاهزاده پارسی تاج گمشده را به کام مرگ فرستاده است؟
به گزارش مجله کارنیکان، معمولا در این زمان از سال، بسیاری از ما به بازی های مورد علاقه خود در طول سال میلادی فکر نموده و برای گفت وگوهای مرتبط با بازی سال آماده می شویم. هرچند کسی صحبتی از یکی از برترین بازی های سال 2024 یعنی شاهزاده پارسی: تاج گمشده (Prince of Persia: The Lost Crown) نمی کند. اثری که تیم توسعه اش ظاهرا از هم پاشیده است.
عبدالحاک الگوس (Abdelhak Elguess)، تهیه نماینده ارشد بازی، گفته است: بیشتر اعضای تیمی که روی تاج گمشده کار نموده اند به پروژه های دیگری رفته اند تا از تخصص آن ها استفاده گردد. طبق گفته ها، این پروژه ها ظاهرا یک بازی نو از سری Rayman، نسخه بعدی Ghost Recon و Beyond Good and Evil 2 هستند. این در حالی است که تیم تاج گمشده ایده هایی برای دنباله ای برای بازی داشتند که آن ها را کنار هم نگه می داشت. هرچند که ساخت این دنباله به علت فروش ضعیف تاج گمشده رد شد. تاج گمشده، یک بازی مترویدوانیایی دوبعدی با مبارزات روان، داستانی جالب و تنظیمات سختی به شدت قابل تنظیم، توانست نمره 86 را در متاکریتیک دریافت کند و از نظر کاربران استیم نیز عالی عمل کرد. بعلاوه طبق گزارش ها، بازی یک میلیون نسخه فروخت، اما ظاهرا این کافی نبوده است.
اگر بازی فروش خوبی نداشته باشد تقصیر کیست؟ مطمئنا این گناه توسعه دهندگان بازی نخواهد بود زیرا تاج گمشده همانطور که گفته شد، مورد تحسین جهانی نهاده شده است. بنابراین این به نظر یک مشکل مربوط به بازاریابی است، نه یک مشکل مرتبط با توسعه بازی. پس چرا باید تیمی از افرادی را که قبلا اثری عالی خلق نموده اند، از هم جدا کنید؟ ایجاد یک تیم منسجم و پیروز بسیار چالش برانگیز است. اگر تصمیم گیرندگان یوبی سافت نمی خواستند آن تیم روی نسخه دیگری از شاهزاده پارسی کار کند، می توانستند پروژه دیگری را به آن ها بسپارند.
به نظر می رسد که مایکل دوز (Michael Douse)، تهیه نماینده اجرایی بالدورز گیت 3 نیز با این موضوع موافق است. او در توییتر نوشت: اگر بازی از همان اول در استیم نیز منتشر می شد، نه تنها در بازار پیروزیت آمیز بود، بلکه احتمالا دنباله ای نیز برای آن در نظر گرفته می شد، زیرا تیمی بسیار قوی داشت. سخت ترین کار ساختن یک بازی با متای بالای 85 است و انتشار چنین اثری بسیار ساده تر از ساخت آن است. این بازی ابتدا در ژانویه سال جاری روی کنسول ها و کامپیوتر به وسیله فروشگاه اپیک گیمز و یوبی سافت کانکت عرضه شد. با این حال نسخه استیم بازی با تاخیر در آگوست در دسترس نهاده شد.
او در ادامه به مقایسه دو سناریو در صنعت بازی پرداخت. در سناریوی اول گیمرها ممکن است به علت استراتژی های انتشار خاص مانند پلتفرم های اشتراک، مالک بازی های خود نباشند و در سناریوی دوم توسعه دهندگان بازی ممکن است امنیت شغلی نداشته باشند، حتی اگر بازی هایی مورد تحسین منتقدان را ایجاد نمایند. دوز بیان می نماید که هر دو سناریو مشکل ساز هستند. در حالی که سناریوی اول ممکن است از منظر تجاری قابل توجیه باشد، سناریوی دوم قابل توجیه نیست، زیرا خلاقیت و نوآوری در توسعه بازی را از بین می برد. بعید است که نسخه استیم بتواند تفاوت خاصی برای شرایط بازی ایجاد کند، اما عرضه یک بازی در اوایل ژانویه نیز به خودی خود یک حرکت عجیب است زیرا تعداد بسیار کمی از بازی های مهم در آن دوره زمانی منتشر می شوند زیرا احتمالا بیشتر گیمرها مشغول انجام بازی هایی هستند که در طول تعطیلات سال نو به عنوان هدیه دریافت نموده اند.
بعضی می گویند که شاید سایه بازسازی شن های زمان (Sands of Time) که در شرایط خوبی به سر نمی برد، باعث شده تا بازیکنان نسبت به یک بازی متفاوت از این سری تمایلی نشان ندهند زیرا تاج گمشده از شاهزاده مشهور مجموعه استفاده نمی نماید و یک قهرمان سیاه پوست را در مرکز خود دارد که از همان ابتدای معرفی بازی با واکنش هایی نه چندان مثبت روبرو شد. هرچند سخت است که بگوییم تعصب ها چقدر بر فروش تاثیر می گذارند زیرا داده های کافی در خصوص آن وجود ندارد. بعلاوه سبک بازی نیز ممکن است در فروش آن تاثیر گذاشته باشد. در کل به نظر می رسد که هیچ کس در یوبی سافت نمی تواند نحوه فروش این بازی را پیدا کند که این احمقانه است، زیرا کیفیت بازی عالی است. در خاتمه، Prince of Persia: The Lost Crown سزاوار شرایط بهتری بود و تیم توسعه دهنده آن نیز مستحق فرصتی دیگر برای ساختن بازی های مجذوب کننده بود.
منبع: Polygon
منبع: دیجیکالا مگ