پرده برداری ناسا از دورترین منظره ها کیهان

به گزارش مجله کارنیکان، بیل نلسون، مدیر ناسا، هفته گذشته بیان کرد به لطف تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) که به تازگی عملیاتی شده است، دورترین تصویری که تا به حال از کیهان گرفته شده را در تاریخ 12 جولای (21 تیر ماه) خواهیم دید. با این حال در اوایل همین هفته ناسا بیان کرد که این تصویر را یک روز زودتر از موعد مقرر منتشر خواهد نمود.

پرده برداری ناسا از دورترین منظره ها کیهان

به گزارش خبرنگاران، طبق برنامه رسمی، جو بایدن قرار است این اولین تصویر را در یک کنفرانس خبری رسمی رونمایی خواهد نمود. بی شک این یکی بزرگترین رویداد ها و بعلاوه دستاورد های بشری است که تا ساعاتی دیگر شناس تماشا آن را خواهیم داشت. جیمز وب یکی از شاهکار های بشری در تمام تاریخ بشر است و همه بی صبرانه منتظر هستند تا ببینند این تلسکوپ چه چیزی را در اعماق کیهان شکار نموده است. اگر علاقمند هستید تا این کنفرانس خبری را به صورت زنده دنبال کنید، می تواند از اینجا شاهد جزئیات این رویداد بزرگ باشید.

در این لحظه و تنها چند ساعت مانده به این رویداد بزرگ، برآورد ها درباره آنچه جیمز وب شکار نموده است به اوج خود رسیده است. ما در اینجا قصد داریم تا شما را با محتمل ترین گزینه هایی که شاید این تلسکوپ بزرگ شکار نموده است، آشنا سازیم.

جیمز وب چه چیزی را شکار نموده است؟

تلسکوپ فضایی جیمز وب به شکل خارق العاده ای می تواند حتی تنها صد میلیون سال پس از انفجار بزرگ، یعنی تقریباً سال های کودکی دنیا 13.8 میلیارد ساله ما را ببیند. همه این ها به لطف آینه اصلی بزرگ و توانایی تماشا نور مادون قرمز باستانی و کشیده فضای دور است. از آنجایی که کیهان در حال انبساط است، نور از همان ستارگان اولیه از طول موج های فرابنفش و مرئی به طول موج های مادون قرمز بلندتر منتقل می شوند که جیمز وب می تواند با جزئیاتی که قبلاً غیر ممکن بود آن ها را تشخیص دهد.

مدیر کل ناسا، هفته گذشته در جریان یک نشست مطبوعاتی در موسسه علمی تلسکوپ فضایی گفت: این دورتر از چیزی است که بشر تا به حال به آن نگاه نموده است. این تلسکوپ، سیارات فراخورشیدی را که به دور ستارگان دیگر می چرخند کاوش می نماید تا سرنخ هایی از وجود جوی مشابه جو سیاره ما بیابد. این تلسکوپ می تواند به سوالات همیشگی و بی پاسخ ما همانند؛ ما از کجا آمده ایم؟ آیا دنیای دنیای مشابه دنیا ما در جا های دیگر وجود دارد یا خیر؟ روشنایی ببخشد. ناسا لیستی از اهدافی که جیمز وب در پی کاوش آنهاست را در اختیار رسانه ها قرار داده است بنابراین می توان تا حدودی فرض کرد که تصاویری که ساعاتی دیگر منتشر می گردد، احتمالا مربوط به یکی از گزینه های زیر باشد.

1. سحابی کارینا

سحابی کارینا که در فاصله 7600 سال نوری از ما و در صورت فلکی جنوبی کارینا قرار گرفته است. کارینا یکی از بزرگترین و درخشان ترین سحابی های آسمان ما است. هابل چندین بار از سحابی کارینا تصویربرداری کرد، اما انتظار می رود تصاویر جیمز وب، تصاویر فروسرخ هابل را از یاد ها بزداید.

2. سیاره فراخورشیدی WASP-96b

یکی از اهدافی که وب بر آن تکلیف شده است، نگاه کردن به اتمسفر سیارات خارج از منظومه شمسی یا سیارات فراخورشیدی است. سیاره فراخورشیدی WASP-96b یکی از این موارد است که هموراه به عنوان موضوعی مجذوب نماینده برای کشف دنیا قابل سکونت در نظر گرفته می شد. بی شک ارائه تصویری دقیق از این سیاره می تواند بسیار هیجان انگیز باشد.

3. سحابی حلقه جنوبی

سحابی حلقه جنوبی یا AKA NGC 3132، در فاصله 2000 سال نوری از ما است که یک حباب زیبا و درخشان در صورت فلکی جنوبی ولا است. اگرچه این سحابی با سحابی کارینا طبقه بندی مشترک دارد، اما آن ها بیشتر شبیه متضاد های نجومی هستند. در واقع این دو بقایای مجذوب نماینده و زیبا از یک ستاره دوتایی است که در حال مرگ است.

4. پنج قلوی استفان

پنج قلوی استفان عبارت است از پنج کهکشان که در صورت فلکی اسب بالدار که 290 میلیون سال نوری از ما فاصله دارند. این کهکشان ها در افق دید ما به قدری به هم نزدیک هستند که تصاویر آن ها به نظر غیر واقعی می رسد. اما در واقع، تنها چهار کهکشان از این پنج کهکشان در حال تعامل با یکدیگر هستند. پنجمی بسیار به ما نزدیک تر است و تنها حدود 40 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد.

5. منطقه SMACS 0723

وب در یکی از اولین دید های عمیق خود به قطعه ای از آسمان به نام SMACS 0723 در صورت فلکی جنوبی Volans نگاه نموده است. قطعه SMACS 0723 هدف خوبی برای این نوع رصد است، زیرا خوشه های عظیمی از کهکشان ها در پیش زمینه آن وجود دارد. این ها مانند یک ذره بین کیهانی غول پیکر عمل می نمایند و به علت جرم بسیار زیاد، گرانش آن ها باعث انحنای واضح فضا-زمان در اطراف خود می گردد.

منبع: sciencealert