همه جوانان خلاق و نوآور کشور در قوانین تازه زیر چتر حمایتی قرار می گیرند

به گزارش مجله کارنیکان، یک نماینده مجلس با اشاره به نقش مهم شرکت های خلاق، حضور مسئولان مرتبط در کمیسیون های تخصصی، پیش از فصل بودجه ریزی را زمینه ساز جذب بودجه بیشتر برای اکوسیستم نوآوری و صنایع نرم و خلاق کشور دانست.

همه جوانان خلاق و نوآور کشور در قوانین تازه زیر چتر حمایتی قرار می گیرند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ علی اکبر علیزاده برمی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: در رابطه با نوع نگاه مجلس و نمایندگان به شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور، باید بگوییم، اگر نه صد درصد، ولی بیشتر نمایندگان این دوره از چهره های فرهیخته، آشنا با محیط های علمی و دانشگاهی هستند. این سوابق علمی زمینه آشنایی هر چه بیشتر نمایندگان با خدمات اکوسیستم دانش بنیان و صنایع نرم و خلاق کشور را فراهم نموده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه اضافه کرد: با توجه به این صندلی فعالیت های علمی و فناورانه در مجلس، نگاه بسیار ویژه ای به فعالان خلاق و دانش بنیان در این دوره ایجاد شده است. در واقع نه فقط در قوانینی که مستقیما با اکوسیستم نوآوری کشور، مرتبط هستند، بلکه در قوانین مرتبط با دیگر حوزه ها هم، بحث شرکت های دانش بنیان، خلاق و نوآور، در نظر گرفته می گردد.

علیزاده در تبیین بیشتر این مسئله، گفت: برای نمونه اخیرا طرح تقویت امنیت غذایی کشور و برطرف موانع فراوریات کشاورزی، در مجلس شورای اسلامی، مطرح شد. یکی از راه کار های مهم گنجانده شده در این طرح، برای تقویت فراوری محصولات راهبردی کشاورزی و کاهش و قطع اتلاف منابع و دور ریز محصولات، یاری گرفتن از شرکت های خلاق، دانش بنیان، فناور و استارتاپ های فعال در این حوزه ها بوده است. طبعا این شرکت ها می توانند در هر حوزه دیگری هم با استفاده از ابزار فناوری و خلاقیت، اصلاحات ساختاری قابل توجهی انجام دهند.

علیزاده اضافه کرد: حوزه فعالیت شرکت های خلاق مانند گیاهان دارویی و گردشگری، صنایع دستی و ... می تواند بسیار ثروت آفرین و اشتغالزا باشد و بدیهی است که در قوانین نو، کوشش خواهد شد تا همه جوانان خلاق و نوآور کشور که در این حوزه ها، بر اساس نوآوری، کارآفرینی نموده اند، زیر چتر حمایتی قرار گیرند.

وی ادامه داد: جلب این حمایت ها البته راه کار های مختلفی دارد. ضروری است که مسئولان مرتبط با حوزه کاری شرکت های دانش بنیان و خلاق، ارتباط کاری خود را با فراکسیون ها و کمیسیون های موثری مانند جهش فراوری، افزایش دهند. این مسئولان باید نقطه نظرات، چالش ها و نیازمندی های این بخش از اقتصاد کشور را با نمایندگان به اشتراک بگذارند تا در سایه کار کارشناسی مدقن تر، قوانین پخته و کارآمد تری به تصویب برسد.

این نماینده مجلس بعلاوه گفت: در بحث حمایت ها هم یکی از موضوعات مهم اهلیت افراد و شرکت ها است. برای مثال شخص تنها پس از گذراندن دوره دبیرستان و یافتن اهلیت علمی کافی، می تواند وارد دانشگاه گردد. هیچ وقت شخصی را بدون داشتن آن از دبیرستان وارد دوره دکتری نمی نمایند. در بحث حمایت ها هم باید مسئله اهلیت و توانمندی شرکت ها در نظر گرفته گردد.

این عضو شاخص مجلس شورای اسلامی، در ادامه و در شرح بیشتر این مسئله، اضافه کرد: در صورتی که نهاد های متولی مقدار توانمندی یک شرکت دانش بنیان، خلاق و فناور را احصاء کردند، نهاد های اجرایی و عمومی کشور، باید زمینه همکاری با این شرکت ها را فراهم نمایند. در سایه این حمایت ها و بسته های حمایتی مختلف مالی و غیر مالی است که اقتصاد درون زای کشور هر چه بیشتر رشد خواهد نمود و زمینه مقاوم سازی بیشتر ساختار های مالی با استفاده از فناوری، خلاقیت و نوآوری، فراهم می گردد.

نماینده مجلس شورای اسلامی، بعلاوه گفت: ضروری است که از همین امروز مسئولان ستاد های مختلف توسعه علم و فناوری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به وسیله رایزنی و گفتگو با نمایندگان عضو کمیسیون های تخصصی و تخصصی فرعی، زمینه تخصیص بودجه بیشتر به اکوسیستم نوآوری در کشور را فراهم نمایند. انتقال تجربیات، مسائل و چالش های نخبگان و فعالان خلاق و فناور در این جلسات، زمینه آشنایی هر چه بیشتر نمایندگان با مسائل آن ها را فراهم می نماید. برگزاری تور های مختلف و ملاقات میدانی نمایندگان با شرکت ها و فعالان دانش بنیان و خلاق، هم باعث افزایش تعامل و آگاهی بیشتر نمایندگان مردم از مسائل این بخش از اقتصاد کشور خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1916

به "همه جوانان خلاق و نوآور کشور در قوانین تازه زیر چتر حمایتی قرار می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه جوانان خلاق و نوآور کشور در قوانین تازه زیر چتر حمایتی قرار می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید