مکان های دیدنی تبریز، امن ترین شهر ایران

به گزارش مجله کارنیکان، پایتخت توریستی اسلامی در سال 2018، امن ترین شهر ایران، شهری بدون گدا، سالم ترین شهر ایران و … القابی هستند که تبریز را با آن توصیف می کنند. این شهر بسیار زیبا به عنوان دومین شهر در جذب توریست سلامت در ایران شناخته شده و با بافت شهری منظمی که دارد به عنوان یکی از زیباترین قطب های توریستی ایران به شمار می رود. تبریز با طبیعت و تاریخی حیرت انگیز انتخاب های متنوعی را برای گشت وگذار پیش روی توریستان قرار می دهد.

مکان های دیدنی تبریز، امن ترین شهر ایران

شهر تبریز در قسمت شمال شرقی ایران قرار گرفته و با آب وهوایی کوهستانی مناظری بکر و خارق العاده را در اطراف خود دارد. علاوه بر این تبریز با پشت سر گذاشتن تاریخی پرفراز و نشیب نقش مهمی را در تعیین سرنوشت ایران بازی کرده است. از این رو اغراق نکرده ایم اگر بگوییم که تبریز زیباترین جاذبه های گردشگری و طبیعی ایران را در دل خود جای داده است. پس اگر به دنبال یک مقصد خوش آب و هوا برای گذراندن تعطیلات تابستانی خود هستید تور تبریز می تواند تمامی انتظارات شما را برآورده کند. در ادامه با معروف ترین جاذبه های گردشگری این شهر زیبا آشنا می شویم. ()

پارک ائل گلی

ائل گلی را می توان نگین شهر تبریز نامید. این پارک که با نام شاه گلی هم خوانده می شود از معروف ترین جاذبه های گردشگری تبریز است که بی شک تمام گردشگران با خاطره ای خوش آن را به یاد می آورند.

فضای پارک ائل گلی مانند بیشتر باغ های ایرانی طراحی شده و یک عمارت کلاه فرنگی، دریاچه و درختان بلند و سربه فلک کشیده را شامل می شود. این پارک به لطف داشتن عمارت تاریخی کلاه فرنگی یا ایل گلی در سال 1387 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در پارک ائل گلی علاوه بر طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی همه چیز برای گذراندن یک روز پر از تفریح و هیجان آماده است. شما می توانید به مجتمع ورزشی پارک رفته و بازی گلف یا اسکیت را تجربه کنید، یا در میان دریاچه قایق سواری کنید. فضای سبز باغ ائل گلی هم مخصوص افرادی است که عاشق پیک نیک و پیاده روی در میان گل های رنگانگ هستند.

شهربازی با انواع وسایل بازی مهیج و چندین رستوران و فست فود از دیگر تفریحات پارک ائل گلی هستند که کی توانید از آن ها لذت ببرید.

بازار بزرگ تبریز

بازارها همیشه آنچه را که در دل شهرها نهفته است نمایان می کنند. با قدم زدن در بازارهای سنتی می توان فرهنگ، تاریخ و زندگی ساکنان هر شهر را از نزدیک دید و روح آن را لمس کرد. بازار بزرگ تبریز نیز از این اصل مستثنی نیست. این بازار سنتی قدیمی ترین بازار ایران و بزرگترین مجموعه سرپوشیده دنیا است که نامش در میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده.

بازار بازرگ تبریز با قدمتی چند صد ساله به صورت راسته های به هم پیوسته ساخته شده و یکی از منظم ترین معماری های بازارهای قدیمی ایران را دارد. 6500 حجره، 20 راسته، 35 سرا، 25 تیمچه و 11 دالان مجموعه بازار را تشکیل می دهند. در مجموع نیز 40 صنف از جمله محصولات چرمی، پارچه، فرش های دست بافت، صنایع دستی، ادویه جات، آجیل و … از قدیم الایام تا همین امروز در آن فعالیت می کنند.

با قدم زدن در این بازار می توانید از یکی از معروف ترین جاذبه های تاریخی دنیا دیدن کرده و در کنار لذت بردن از معماری منحصربه فرد بازار صنایع دستی نفیس تبریز را هم خریداری کنید.

ارگ علیشاه

در ادامه معرفی جاذبه های گردشگری تبریز به ارگ علیشاه می رسیم. بنایی 700 ساله که زمانی بلندترین ساختمان شهر به شمار رفته و از فرسنگ ها دورتر هم قابل مشاهده بود. این بنای قدیمی یکی از شاهکارهای هنر و معاری ایران شناخته شده و نامش در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ارگ علیشاه در سال 716 و به دستور تاج الدین علیشاه گیلانی ساخته شد. این بنای باشکوه از زمان ساخت کاربردهای مختلف داشته، دوره ای به عنوان مسجد و دوره ای هم از آن به عنوان انبار مهمات استفاده می شده است. البته با دیدن بنا متوجه خواهید شد که بیشتر قسمت های آن توسط زمین لرزه های مختلف از بین رفته و هم اکنون از آن همه عظمت تنها دیوارهای مرتفع، محراب و بخش شبستان مسجد باقی مانده است. اما هنوز هم می توان اقتدار گذشته را در روح بنا با تمام وجود حس کرد.

سالانه گردشگران بسیاری از سراسر دنیا برای دیدن این بنای ارزشمند تاریخی به شهر تبریز سفر می کنند.

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبر یز از بناهای تاریخی به جا مانده از دوره سلجوقیان است که یک نمونه کامل و باشکوه از معماری اسلامی به شمار می رود. این مسجد نیز مانند بسیاری از جاذبه های تاریخی تبر یز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مسجد جامع کبیری و مسجد جمعه از نام های دیگر آن می باشند.

مسجد جامع در ابتدا به عنوان نمازخانه استفاده می شده است اما در طول دوران های مختلف توسط بانیان مختلف تکمیل شده و به شکلی که امروز میبینیم درآمده. فضای کلی مسجد مستطیلی شکل است و با ترکیبی از آجر و سنگ ساخته شده، دو درب ورودی یکی در قسمت شمالی و دیگری در قسمت جنوبی مسجد قرار گرفته اند که امکان دسترسی به آن را به راحتی فراهم می کنند. اما وجود گچبری هایی که بسیار خلاقانه طراحی شده اند را می توان شاخصه اصلی مسجد دانست. این گچبری ها با رنگ های متنوع هنر و معماری دوره سلجوقی را به نمایش گذاشته و جلوه ای خاص به مسجد بخشیده اند.

مقبره الشعرا

مقبره الشعرا را می توان از ارزشمندترین مجموعه های شهر تبر یز دانست. این مجموعه که در گذشته قبرستان بوده توسط زلزله تخریب می شود اما بعدها مجددا بازسازی شده و امروزه محل دفن صدها تن از مشاهیر و شاعران بزرگ ایران و از نمادهای گردشگری تبر یز به شمار می رود. محمدحسین شهریار شاعر پرآوازه تبریزی، لسانی شیرازی، حمام تبریزی، شاپور بیشابوری، خاقانی شروانی و … از مشاهیری هستند که در مقبره الشعرا خفته اند. این مجموعه به علت ارزش فرهنگی بالایی که دارد در فهرست میراث فرهنگی ایران به ثیت رسیده و هر ساله میزبان گردشگران بسیاری می باشد.

منبع: ستاره ونک
انتشار: 22 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 971

به "مکان های دیدنی تبریز، امن ترین شهر ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکان های دیدنی تبریز، امن ترین شهر ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید