ضعف در بارداری چه علت هایی دارد و راه های درمان آن چیست؟

به گزارش مجله کارنیکان، احساس ضعف در بارداری در بسیاری از خانم ها شایع است که می تواند به دلایل مختلفی از جمله افت فشار خون، کم خونی، به هم ریختن تعادل هورمون ها، بی خوابی و کم اشتهایی و یا ابتلا به بیماری مختلف باشد. بنابراین لازم است که زنان باردار اول علت این ضعف را شناسایی کرده و سپس به درمان آن بپردازند.

ضعف در بارداری چه علت هایی دارد و راه های درمان آن چیست؟

علت های ضعف در بارداری

1. فشار خون پایین در ماردان باردار

معمولا در سه ماهه اول بارداری، فشار خون مادر به شدت کاهش پیدا می کند؛ مخصوصا اگر به مدت طولانی بایستد و یا مدت طولانی به حالت درازکشیده باشد و ناگهان از جایش بلند گردد؛ در این شرایط فشار خون کاهش پیدا می کند و مادر دچار ضعف و سرگیجه می گردد. بهتر است که مادران باردار در این شرایط بسیار محتاط باشند زیرا افت فشار خون باعث سرگیجه شده و می تواند باعث گردد مادر کنترل خود را از دست بدهد و روی زمین بیافتد که می تواند برای مادر و جنین شرایط خطرناکی باشد.

2. افزایش هورمون استروژن در بارداری

افزایش هورمون استروژن در دوران بارداری موجب آسان تر شدن زایمان و باز شدن مفاصل لگنی می گردد؛ این هورمون به دلیل محرک بودن می تواند باعث ضعف و خستگی و بی حالی در مادران باردار گردد.

3. افت هموگلوبین خون در دوران بارداری

وظیفه هموگلوبین در واقع اکسیژن رسانی به کلیه سلول های بدن است. اما در دوران بارداری به خاطر استروژن و پرژسترون حجم خون افزایش می یابد و غلظت خون کاهش پیدا می کند که منجر به کاهش یافتن هموگلوبین می گردد؛ در نتیجه اکسیژن رسانی به سلول ها و بافت های بدن کند شده و باعث ضعف، خستگی و بی حالی می گردد.

4. تهوع و کاهش اشتها

از عوارض شایع دوران بارداری حالت تهوع است. معمولا زنان باردار بخاطر تهوع دچار کم اشتهایی می شوند و نمی توانند به قدر کافی غذا بخورند در نتیجه بدن آنها دچار کمبود ویتامین و … می گردد؛همین مسیله بی حالی و ضعف در دوران بارداری را به همراه دارد.

مصرف سرکه سیب در بارداری، برای جلوگیری از تهوع توصیه می گردد.

5. ضعیف شدن سیستم ایمنی

مطالعات نشان می دهد که سیستم ایمنی با شروع بارداری تضعیف شده که این امر باعث می گردد مادر مستعد ابتلا به عفونت ها و بیماری های مختلفی گردد که همین باعث ضعف و بی حالی در مادر می گردد.

6. کم شدن آب بدن

یکی از دلایل احساس ضعف و گرسنگی در بدن کمبود آب است، وقتی بدن با کمبود آب روبرو می گردد با علامت گرسنگی و ضعف خود را نشان می دهد.

7. شاید کربوهیدرات زیادی دریافت می کنید!

در دوران بارداری مصرف کربوهیدرات های ساده، سطح قند خون را به شدت افزایش داده و البته به سرعت قند خون افت پیدا می کند. پایین آمدن ناگهانی قند خون هم باعث احساس ضعف و گرسنگی می گردد.

بنابراین توصیه می کنیم از مواد غذایی سرشار از فیبر مانند بادام، سیب، پسته و … استفاده کنید.

8. چربی و پروتئین کمی مصرف می کنید!

چربی های اشباع نشده نیز همانند پروتئین باعث احساس سیری می شوند. پس با دریافت میزان مناسبی از این گروه های غذایی، اجازه ندهید صعف به سراغ شما بیاید.

ارتباط جنسیت جنین با ضعف در دوران بارداری چیست؟

از ایام دور تا به امروز می گویند زنان بارداری که دچار ضعف و بی حالی بیشتری در سه ماه اول بارداری می شوند، احتمالا فرزندشان دختر است. اما این مسئله فقط یک باور است که درست یا غلط بودن آن ثابت نشده است.

بی حالی و ضعف در سه ماهه اول بارداری

در سه ماهه اول بارداری مادران کمتر احساس ضعف می کنند. اگرچه با تغییر سن بارداری، جنین انرژی بیشتری از مادر می گیرد، اما شدت ضعف تا حدی نیست که از فعالیت های روزمره مادر باردار بکاهد. با تقویت جسم، مادران بادار قادر خواهند بود این دوران را پشت سر بگذارند.

ضعف و گرسنگی در سه ماهه دوم بارداری

در سه ماه دوم بارداری دیگر جنین به اوج رشد خود می رسد و از طرفی مادر بیشترین افت فشار خون را در این ماه ها خواهد داشت. بنابراین احساس ضعف بیشتری خواهند کرد تا حدی که مادر باردار مدام تصور می کند گرسنه است و یا حالت سرگیجه دارد.

بی حالی و ضعف در سه ماهه سوم بارداری

در سه ماه سوم مادر بادار کمترین حالت ضعف و بی حالی را تجربه خواهد. زیرا در این ماه استرس کمتر می گردد؛ از طرفی وزن بارداری در این زمان قابل کنترل تر است. دگرگونی های جسمانی بیشترین تاثیر را خواهند گذاشت.

در این ایام مرکز ثقل بدن مادر تغییر می کند و ماهیچه ها و پیوند ها فشار بیشتری را تحمل می کنند، زیرا دائما مادر، جنین را در جلوی بدن خود حمل می کند.

ضعف بارداری را چگونه درمان کنیم؟

از طریق دو روش ضعف در دوران بارداری قابل درمان است. مادرباردار با مراجعه به پزشک و یا از طریق درمان های خانگی می تواند به این ضعف های ناخوشایند سرانجام دهد.

1. مراجعه به پزشک

اولین کاری که هر زن باردار بعد از احساس کردن ضعف و سرگیجه انجام می دهد، مراجعه به پزشک است؛ مخصوصا مادرانی که اولین تجربه بارداری را دارند. در این شرایط پزشک متخصص بعد انجام چندین آزمایش و اطمینان پیدا کردن از سلامت کلی مادر و جنین، مکمل هایی از جمله ویتامین ها، فولیک اسید و یا آهن تجویز می کند.

توجه داشته باشید که بدون تجویز پزشک از مصرف خودسرانه انواع مولتی ویتامین ها باید بپرهیزید.

2. درمان های خانگی ضعف در دوران بارداری

داشتن یک رژیم غذایی مناسب

طبق توصیه پزشک تغذیه زنان باردار هر هفته باید 450 گرم وزن اضافه کنند. زنان کم وزن باید بیش از 450 گرم وزن اضافه کنند و زنان دارای اضافه وزن باید کمتر از 450 گرم وزن در هفته اضافه کنند. اضافه کردن 300 کالری به غذای روزانه یک زن باردار از ماه چهارم به بعد دارای ضرورت فراوانی است زیرا اضافه کردن این میزان کالری سبب محافظت از رشد جنین و برطرف ضعف و بی حالی مادر می گردد. علاوه بر این زنان باردار باید در رژیم غذایی خود از پروتیین ها، کربوهیدرات ها، مواد غذایی سرشار از آهن، کلسیم و مواد غذایی سرشار از امگا 3 استفاده کنند.

میوه یکی از بهترین گزینه هاست. اول از همه، میوه مزیت های مشابه غلات کامل را دارد. همچنین قند و مقدار زیادی از ویتامین ها را به شما می رساند. منظور ما قند طبیعی است که شما را پرانرژی کرده و به راحتی هضم می گردد؛ پس همیشه میوه ها را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

داشتن خواب با کیفیت و استراحت کافی

بی حالی و احساس ضعف در زنان بارداری که شاغل هستند، بیشتر مشاهده می گردد؛ زیرا آن ها به اندازه کافی استراحت نمی کنند و یا خواب مرتبی ندارند. بنابراین بهتر است مادران باردار از کم خوابی و تا دیر وقت بیدار ماندن بپرهیزند و برای اینکه احساس ضعف نکنند، استراحت کافی در طول روز و در کنار یک رژیم غذایی سالم داشته باشند.

انجام دادن فعالیت های یوگا و پیاده روی

انجام ورزش های سبک مثل پیاده روی و یا یوگا در بارداری می تواند تا حد زیادی در افزایش توان روحی و جسمی مادر اثر بخش باشد. اما توجه داشته باشید در کنار این ورزش ها حتما از مغزهای با ارزش غذایی بالا مثل بادام، پسته و یا فندق استفاده کنید تا انرژی بیشتری برای انجام ورزش داشته باشید.

کلام آخر

در نهایت علت ضعف در دوران بارداری باید مشخص گردد. بسکمک از زنان باردار به تصور اینکه ممکن است علت این ضعف گرسنگی باشد اقدام به خوردن غذاهایی می کنند که باعث افزایش وزنشان می گردد و احساس ضعف برطرف نمی گردد. لازم است که برای حفظ وزن خود و سلامت جنین، برای حل این مشکل به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و با کمک او این ضعف را برطرف کنید.

از آنجایی که استرس یکی از دلایل افت فشارخون است و افت فشار خون موجب ضعف و بی حالی در مادران باردار می گردد، توصیه می کنیم مقاله استرس در دوران بارداری را مطالعه کنید.

آیا در شما نیز در دوران بارداری ضعف و بی حالی را تجربه کرده اید؟ چگونه آن را مدیریت کردید؟ تجربیات و راهنمایی های خود را در مورد مدیریت ضعف و بی حالی در بارداری را با ما اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 7 آبان 1399 بروزرسانی: 7 آبان 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1126

به "ضعف در بارداری چه علت هایی دارد و راه های درمان آن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضعف در بارداری چه علت هایی دارد و راه های درمان آن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید