صنعت آسیب دیده گردشگری به حمایت ملی احتیاج دارد

به گزارش مجله کارنیکان، معاون گردشگری کشور گفت: صنعت گردشگری آسیب دیده از بحران کرونا برای بقا و حیات دوباره نیازمند حمایت ملی است.

صنعت آسیب دیده گردشگری به حمایت ملی احتیاج دارد

بهگزارش خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ولی تیموری روز دوشنبه 20 مردادماه در ملاقات با محمدرضا دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی، گفت: به دنبال حوادث و اتفاقات ناخوشایند نیمه دوم سال گذشته که منجر به لغو سفر گردشگران بین المللی از ابتدای امسال میلادی به کشورمان شد و پس از آن شیوع بیماری کرونا که عملاً صنعت گردشگری کشور را با چالش های اساسی روبه رو ساخت، شاهد افول در سطح ملی، منطقه ای و جهانی بوده ایم.

او اضافه کرد: به منظور احیای دوباره این حوزه به اتخاذ تدابیر مختلف از جمله بخگرددگی مالیات و هزینه های تأسیسات گردشگری آسیب دیده از شیوع کرونا احتیاج است که برای تحقق آن اهمیت حمایت ملی و یاری تمامی نهادهای فرابخشی مرتبط با موضوع سفر معین گردد.

معاون گردشگری کشور یادآور شد: عدم قطعیت موجود و نبود امکان ترسیم دورنمای کلی برای خروج از این شرایط، فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی کشور را به شدت مستأصل نموده است و بیم آن می رود که فرایند تعدیل و اخراج کارکنان و کارشناسان این حوزه فضای کسب و کارهای موجود را بیش از پیش متلاطم کند.

او گفت: متأسفانه تا به امروز حمایت قابل توجهی از بخش گردشگری و صنایع دستی صورت نگرفته و به رغم مکاتبات و گزارش های ارسالی به مراجع مختلف، هیچگونه تمایزی بین فعالان این حوزه نسبت به سایر حوزه ها که زمان بسیار کوتاهی را با این بحران روبرو بودند، قائل نشده اند.

تیموری با برشمردن ویژگی هایی که صنعت گردشگری را از سایر حوزه ها متمایز و در نتیجه ضرورت حمایت متفاوت را دو چندان می نماید، اظهار کرد: عدم امکان ذخیره یا نگهداشت خدمات گردشگری، آسیب پذیر بودن فعالان این حوزه به دلیل نو پا بودن، کوچک و متوسط بودن نوع کسب و کار، سیال بودن ماهیت صنعت گردشگری کشور و نیز تأثیرپذیری از پیامدهای محیطی از جمله ویژگی هایی است که این حوزه را احتیاجمند یاری و نگاه متفاوت می نماید.

او با تشریح شرایط حاکم بر فضای صنعت گردشگری کشور پیشنهاد کرد: تخصیص تسهیلاتی با نرخ کارمزد تک رقمی و دوره تنفس یکساله، برخورداری افراد حقیقی و حقوقی دارای مجوز فعالیت گردشگری و صنایع دستی از تسهیلات سرمایه در گردش، امهال یکساله بازپرداخت تسهیلات دریافتی و بخگرددگی کامل مالیات، عوارض و سایر هزینه های فعالان این حوزه در طول امسال می تواند جانی دوباره به صنعت گردشگری کشور ببخشد.

تیموری در خاتمه تأکید کرد: احتیاج است با توجه به رکود صنعت گردشگری و زیان های واردشده به فعالان این صنعت، خصوصاً در اثر بحران کرونا با ارائه راهکارهای مناسب برای عبور از این بحران به مسائل و مسائل این صنعت در فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی توجه بیشتری گردد.

اولویت اصلی نظام باید به سمت گردشگری باشد

در این ملاقات محمدرضا دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری کشور و رسیدگی به مسائل فعالان این حوزه تاکید نمود: صنعت گردشگری می تواند برای کشور ارزآور باشد، لذا باید این حوزه را جدای از مسائل سیاسی دانست و اولویت اصلی نظام باید به این سمت سوق پیدا کند.

او به رویکرد مثبت مجلس نسبت به مقوله گردشگری اشاره نمود و اضافه کرد: در بودجه سال آینده، باید بخشی برای یاری بلاعوض به فعالان آسیب دیده گردشگری در نظر گرفته گردد که شخصاً این موضوع و پیشنهادات معاونت گردشگری را به وسیله فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهم کرد.

در این ملاقات مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد نیز حضور داشت.

منبع: میراث آریا
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 10 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1070

به "صنعت آسیب دیده گردشگری به حمایت ملی احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت آسیب دیده گردشگری به حمایت ملی احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید