نگاه به تبلیغات گردشگری باید اصلاح گردد

به گزارش مجله کارنیکان، ایسنا/ براساس سخنان وزیر میراث فرهنگی کشور و آخرین خبرهای بدست رسیده، نگاه به تبلیغات گردشگری باید اصلاح گردد.

نگاه به تبلیغات گردشگری باید اصلاح گردد

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ تک برگی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

قضیه چیست؟

علی اصغر مونسان در پاسخ به گلایه مطرح شده از سوی بعضی از فعالان گردشگری و مدیران یزد در خصوص تبلیغات مربوط به شهری جهانی و اختصاص اعتباری مطلوب به این بخش اظهار کرد: با بخشی از این گلایه موافقم ولی با بعضی دیگر از این نقدها نیز مخالف هستم، چرا که صرفاً نگاه به این حوزه و اقدام در این بخش از سوی دولت صحیح نیست و دولت نباید زمام دار همه اقدامات در این خصوص باشد.

وی با بیان اینکه در هیچ کجای جهان همه تبلیغات حوزه گردشگری مربوط به دولت نیست، توضیح داد: دولت باید در این خصوص یاریگر باشد اما از آنجایی که گردشگری هنوز همانند کشاورزی و صنعت در اولویت دولت نیست باید این واقعیت را نیز بپذیریم که مقدار بودجه حوزه تبلیغات آن نیز بسیار اندک است.

مونسان با اشاره به محدود بودن بودجه مربوط به تبلیغات گردشگری در بخش خارجی اعلام کرد: قطعاً با این بودجه ناچیز نمی توان اقدام زیادی انجام داد، چرا که در حال حاضر تمام بودجه تبلیغات خارجی به عددی حدود 10 میلیارد تومان هم نمی رسد و این مبلغ شاید حتی کفاف تهیه دو فیلم و بیلبورد تبلیغاتی در یک شبکه تلویزیونی برون مرزی را نمی دهد.

دولت به تنهایی مسئول تبلیغات گردشگری نیست

وزیر گردشگری پیرامون اینکه نگاه به تبلیغات گردشگری باید اصلاح گردد، گفت: کشورهایی مانند ترکیه با تبلیغات بدون هیچ محدودیتی در خصوص گردشگری به نتایج بسیار خوبی دست یافته اند، اما متاسفانه در کشور ما آن دسته از مسئولان و افرادی که منابعی در دست دارند، تبلیغات را سرمایه گذاری نمی دانند و تصورشان از تبلیغات دور ریختن پول و هزینه کردن بی مورد است.

وی تاکید نمود: تا زمانی که این نگاه به تبلیغات اصلاح نگردد، همچنان شاهد همین اوضاع هستیم، ولی با این وجود نیز اقدامات بسیار خوبی در این زمینه اجرا شده، هر چند باید بیش از پیش در این حوزه سرمایه گذاری کنیم.

مونسان به اقدامات این وزارت خانه در خصوص فراوری محتوا، تهیه و توزیع تبلیغات و بروشورهای متعدد اشاره نمود و با بیان اینکه این اقدامات به تنهایی کفایت نمی کند، گفت: کوشش کردیم از فضای مجازی نیز استفاده قابل توجهی داشته باشیم به عنوان مثال ویزیت ایران که پروتال جامعه گردشگری کشورمان در پنج زبان محسوب می گردد، کار بسیار ارزشمندی برای معرفی کشورمان به جهانیان است.

وی افزود: البته باید خاطرنشان کنم که بودجه حوزه تبلیغات از مبلغی حدود دو تا سه میلیارد تومان به مقدار 10 میلیارد تومان کنونی افزایش یافته است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اهتمام به تبلیغات فضای مجازی در کشورهای جامعه هدف نیز اطلاع داد و توضیح داد: به طور مثال نرم افزار رایج در کشور چین، وی چت است که در خصوص اشنایی و استفاده موثر از این نرم افزار اقدام نموده ایم.

وی به استفاده از فضاها و بسترهای دیگری مانند یوتیوب نیز اشاره نمود و گفت: سفارت ایران در چین در این خصوص برنامه هایی را طراحی نموده و علاوه بر فضای مجازی، فم تورهایی بین کشور ایران و چین برقرار است که در ارتقای آمارهای گردشگری موثر بوده است.

وزیر گردشگری به اقدامات مشابه این وزارتخانه در خصوص عمان نیز اشاره و عنوان نمود: البته کرونا موجب اختلال در این برنامه ها شد اما اقدامات در این خصوص، به افزایش 350 درصدی آمار گردشگران کشور عمان منتهی شد و انتظار داریم این برنامه را به شدت در کشورهای هدف گردشکری دنبال کنیم.

موکول شدن تعطیلی پنجشنبه ها به دولت بعد

مونسان در خصوص پیگیری مسئله تعطیلی پنج شنبه ها به عنوان فرصتی برای گردشگری به نقش استانداران اشاره نمود و گفت: پیگیری های اولیه وزارت منجر به مطرح شدن این موضوع در هیات دولت شد و علاوه بر استانداران، معاونان بعضی استانداران نیز مکاتباتی در این باره داشتند.

وی با اشاره به مخالفت بیشتریت اعضای هیات دولت با این پیشنهاد گفت: در گام اول توجیهاتی مانند مسائل اداری و بار اقتصادی برای دولت مطرح شد و نهایتاً مخالفت با طرح را رقم زد.

مونسان با اشاره به موکول شدن طرح تعطیلی پنج شنبه ها در جهت رونق اقتصاد گردشگری به دولت بعد توضیح داد: استانداران به عنوان اهرم موثر این مسئله می توانند بار دیگر آن را پیگیری نمایند، اما به علت کافی نبودن زمان، به نظر باید این مسئله را در دولت بعد پیگیری کرد.

وی با اشاره به نقش مجلس شورای اسلامی در تصویب تبدیل این طرح به قانون اظهار کرد: مجلس اگر بخواهد این اقدام علمی گردد می تواند آن را به قانون تبدیل کند اما به نظر می رسد که با توجه به نقش دولت در اجرای این طرح، باید آن را از راستا دولت پیش برد و در دولت آینده برای آن برنامه ریزی کرد.

وزیر گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی با بیان این که اجرایی شدن تعطیلی پنجشنبه ها به گردشگری بین استانی منجر خواهد شد، گفت: این فرصت می تواند گردشگری داخلی و بین استانی و استانگردی را رونق دهد و اقتصاد این بخش را تقویت کند.

موعد گشایش اعتبارات تخصیص یافته به یزد

مونسان در خصوص تخصیص نیافتن هیچ بودجه ای برای بافت جهانی یزد نیز اظهار کرد: اخیراً نیز نمایندگان درخواست هایی در این زمینه داشتند، اما پایگاه های میراث فرهنگی تنها یک ردیف بودجه دارند که این ردیف بودجه توسط معاونت میراث فرهنگی به تمام پایگاه ها تزریق می گردد.

وی افزود: البته با توجه به پیگیری های محمدرضا دشتی اردکانی، رئیس فراکسیون گردشگری مجلس در صورتیکه بودجه گردشگری نهایی گردد، بودجه این حوزه در یزد را ارتقا و افزایش خواهیم داد.

مقام عالی وزارت در خصوص میزان افزایش این بودجه، توضیح داد: با توجه به این که هنوز اعداد و ارقام این بخش نهایی نشده است، اجازه بدهید که پس از نهایی شدن آن را اعلام می کنیم.

وی در تکمیل سخنانش افزود: بودجه ای در این خصوص برای توزیع داریم که همواره یزد در اولویت بوده که البته با افزایش بودجه، گشایش بیشتری خواهیم داشت.

مونسان یادآور شد: با این وجود تا به امروز توجه خوبی به یزد شده و اداره کل میراث فرهنگی یزد نیز اقدامات قابل توجهی را در راستای حفظ این میراث انجام داده و استانداری هم اهتمام لازم را به گردشگری و میراث فرهنگی داشته است.

اقدام کم نظیر بازسازی 1000 خانه تاریخی یزد در جهان

وزیر میراث فرهنگی در خصوص املاک چند مالکیتی و مجهول المالک بافت جهانی یزد و پیگیری پس از ثبت جهانی در راستای حفظ این سرمایه ها اعلام کرد: به نظر می رسد حجم چنین مسائلی که در بیشتر بافت های تاریخی کشور وجود دارد، بسیار ناچیز است ولی اقدامات یزد در این خصوص بسیار چشمگیر بوده است.

وی با بیان اینکه بازسازی 1000 خانه تاریخی در این بافت بسیار رقم بالا و کم نظیری در جهانست، گفت: ما حاضر به از دست رفتن حتی یک خانه تاریخی هم نیستیم و لازم است که حجم سرمایه گذاری هم در این باره افزایش یابد اما در صورتی که بخواهیم چنین میراث گسترده ای را یک شبه نو کنیم، به منابع چندین هزار میلیارد تومانی احتیاج است.

مونسان به افزایش مشارکت مردمی در این خصوص اشاره و اعلام کرد: برای افزایش این مشارکت باید مشوق های مربوط به این حوزه را افزایش دهیم که البته در خصوص طرح های مشارکتی و ارائه تسهیلات و اقدامات مشابه اقدامات خوبی شده، ولی مشارکت سایر دستگاه ها در خصوص حفظ این میراث جهانی لازم است.

رعایت مطلوب پروتکل ها در اماکن گردشگری یزد

مونسان در بخش پایانی سخنان خود نیز با اشاره به سفر اخیر خود به یزد، اظهار کرد: در بازدید از اماکن گردشگری، اقامتی و پذیرایی پروتکل های بهداشتی در حد مطلوب ارزیابی شد.

وی با بیان اینکه یزد به عنوان شهر مقصد گردشگری در رعایت ضوابط بهداشتی الگویی برای کشور است، گفت: یزد در بازدیدهای سرزده و در حوزه نظارت، عملکردی مطلوب در حوزه قامت ایمن و گردشگری هوشمندانه داشته است.

منبع: همگردی
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1342

به "نگاه به تبلیغات گردشگری باید اصلاح گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه به تبلیغات گردشگری باید اصلاح گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید