روزانه چند میلیارد تومان بر ارزش کل بازار سهام تهران افزوده می شود

به گزارش مجله کارنیکان، خبرنگاران: تازه ترین محاسبات دنیای اقتصاد نشان می دهد در روزهای آغازین تابستان امسال تعداد شرکت هایی که ارزش آنها از یک میلیارد دلار فراتر رفته، در بازار سهام ایران، شامل بورس تهران و فرابورس، به 62 شرکت رسیده است.

روزانه چند میلیارد تومان بر ارزش کل بازار سهام تهران افزوده می شود

به گزارش خبرنگاران روز سه شنبه مجموع ارزش جاری بازار سهام برای نخستین بار از مرز 300 میلیارد دلار فراتر رفت. رشد ارزش دلاری بازار سهام در شرایطی که نرخ دلار هم رو به رشد بوده، جالب توجه است. طبق آمار، گروه تولیدکنندگان محصولات شیمیایی با 15 شرکت میلیارد دلاری و فلزات اساسی با 8 شرکت میلیاردی در صدر جدول بزرگان بورس جای دارند.

بورس تهران برای ششمین روز متوالی جهت صعودی را طی کرد تا به سریال بی خاتمه رکوردشکنی های خود ادامه دهد. از این رو روز سه شنبه شاخص کل بورس با رشد 7/ 3 درصدی همراه شد. به این ترتیب میانگین بازده بورس از ابتدای امسال تا به امروز از 171 درصد فراتر رفت. همزمان در فرابورس ایران نیز شاخص 5/ 2 درصد ارتقا یافت تا در مجموع شاهد عبور ارزش کل بازار سهام از 300 میلیارد دلار باشیم. در این میان بررسی های دنیای اقتصاد از وجود 62 شرکت با ارزش بازار بیشتر از یک میلیارد دلار حکایت دارد. شرکت هایی که عموما در زمره شرکت های کالامحور بازار قرار گرفته اند.

رکوردهای بی نظیر

پس از ثبت رکوردهای متوالی در کارنامه بورس تهران در سال جدید و 879 کانال شکنی در این بازار، روز گذشته رکورد جدیدی در کارنامه تاریخی بازار سهام ثبت شد و مجموع ارزش کل بازار سهام شامل بورس و فرابورس از 6000 هزار میلیارد تومان فراتر رفت. به این ترتیب با احتساب 60 روز معاملاتی سپری شده از سال 99، روزانه به طور میانگین 65 میلیارد تومان بر ارزش کل بازار سهام افزوده شده که در نوع خود بی نظیر است. همزمان دیروز شاهد ورود دلار به محدوده 20 هزار تومان بودیم. با این حساب ارزش دلاری بازار سهام نیز از 300میلیارد دلار عبور کرد. در این میان صعود افسارگسیخته قیمت ها در بازار سهام سبب شده تا تعداد شرکت های میلیاردر این بازار از 62 شرکت عبور کند.

صنایع میلیاردر بازار سهام

بر اساس بررسی های دنیای اقتصاد در حال حاضر بیشترین سهام میلیارد دلاری جزو زیرمجموعه های گروه محصولات شیمیایی هستند. این صنعت با سهم 20 درصدی از ارزش کل بازار سهام، 15 شرکت میلیاردر را در خود جای داده و از این منظر رتبه اول را در اختیار دارد. فلزات اساسی نیز دیگر گروه بزرگ بورس است، این گروه با سهم 15 درصدی از ارزش کل بازار سهام، 8 شرکت میلیاردر دارد. سه گروه بانک، چند رشته ای صنعتی و فرآورده های نفتی هر کدام با 5 شرکت میلیاردر، به صورت مشترک مقام سوم صنایع با بیشترین تعداد شرکت های بزرگ را در اختیار دارند.

شرکت های میلیارد دلاری کدامند؟

همان طور که اشاره شد 62 شرکت بورس و فرابورس ارزش بازاری بیش از یک میلیارد دلار دارند. در این میان سهام فولاد مبارکه اصفهان و هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر دارند و روزانه شاهد تغییر جایگاه این دو نماد در صدر بزرگان بازار هستیم. در این میان در خاتمه معاملات روز گذشته ارزش بازار فولاد به 296هزار میلیارد تومان رسید و عنوان بزرگ ترین سهم بازار را از آن خود کرد. پس از آن فارس 284 هزار میلیارد تومان می ارزد. فملی دیگر نماد کالایی بورس تهران است که با ارزش بازار 254 هزار میلیارد تومان؛ رتبه سوم جدول بزرگان بازار سهام را به خود اختصاص داده است.

رتبه بعدی این جدول اما در اختیار یکی از تازه واردهای بازار قرار گرفته است. از این رو نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی که فقط 43 روز از حضورش در گردونه معاملات بازار سهام می گذرد، ارزش بازاری معادل 175هزار میلیارد تومان دارد. شاید بدنباشد نگاهی نیز به کوچکترین میلیاردرهای بازار سهام بیندازیم. سهامی که هر چند ارزش بازاری بیش از یک میلیارد دلار دارند اما در میان 62 شرکت منتخب، کمترین ارزش را دارند. سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند به عنوان یکی از عرضه کنندگان برق، گاز، بخار و آب گرم فرابورسی شد. ارزش بازار دماوند تا خاتمه معاملات روز سه شنبه به یک میلیارد و 29 میلیون دلار رسید. بپاس، بترانس و پاکشو دیگر شرکت هایی هستند که به ترتیب کوچکترین میلیاردرهای بورسی هستند.در حال حاضر بورس تهران از نماگری تحت عنوان شاخص 30 شرکت بزرگ تشکیل شده است. این نماگر از ابتدای امسال تا به امروز با رشد 225 درصدی همراه شده است. نگاهی به ارزش بازار سهام در آخرین معاملات روز سه شنبه از تغییراتی در جدول 30 شرکت بزرگ بورس تهران حکایت دارد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 31 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 991

به "روزانه چند میلیارد تومان بر ارزش کل بازار سهام تهران افزوده می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزانه چند میلیارد تومان بر ارزش کل بازار سهام تهران افزوده می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید