روایت تنهایی و عشق در دوردست

به گزارش مجله کارنیکان، به گزارش خبرنگاران ، مراسم رونمایی و جشن امضای رمان دوردست نوشته میثم نبی، با حضور نویسنده اثر و هادی خورشاهیان، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی و محسن حکیم معانی، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی، با اجرای ویدا بابالو در موسسه فرهنگی هنری هفت اقلیم برگزار گشت.

روایت تنهایی و عشق در دوردست

در این نشست، هادی خورشاهیان با اشاره به محتوا و بن مایه های طرح شده در رمان دوردست گفت: از مضامین اصلی رمان مضمون تنهایی است و نویسنده برای این مضمون با تمهید پیش رفته و این تنهایی را با شگردهای مختلف در شخصیت های داستان نشان داده است. هرکدام از شخصیت های رمان تنهایی خاص خودشان را تجربه می نمایند و در عین حال با بیان روایت های مختلف شخصیت ها در جریان روایت انگار با یک تنهایی جمعی روبه رو می شویم . به این بن مایه در بسیاری از آثار ادبی و داستانی پرداخته شده؛ اما در این رمان نویسنده به شکلی درست از آن بهره برده است.

خورشاهیان اضافه نمود: مضمون عشق از دیگر بن مایه های داستان است که به موازات مفهوم تنهایی در جریان ماجرا پیش می رود. عشق ارائه شده در داستان عشق مهیبی نیست که خواننده را به این بهانه ترغیب به پیگیری داستان کند؛ آنچه که ایجاد جذابیت می نماید، فضاسازی های داستان و بهره از خرده روایت های مختلف است.

وی در ادامه با اشاره به جنبه های تاریخی این رمان، گفت: از دیگر ویژگی های دوردست بهره گیری از جغرافیا و تاریخ است . نویسنده با بیان جزئیات خواننده را با موقعیت ها و شخصیت هایی ملموس روبرو نموده و برای خوانندگانی که موقعیت های تاریخی داستان را زندگی نموده اند، ملموس تر نموده است.

در ادامه، محسن حکیم معانی درباره الگوی روایت این رمان گفت: الگوی اصلی این رمان و بهانه روایت پیش از این نیز در بسیاری آثار استفاده شده؛ کوششی که میثم نبی در این رمان داشته، بهره گیری از شیوه روایت در روایت است. این الگو در بسیاری از آثار کلاسیک مثل مثنوی معنوی و نیز هزارویک شب استفاده شده است. بعلاوه از نیمه های قرن گذشته به بعد از این تکنیک در بسیاری از آثار مدرن بهره برده شده؛ با این تفاوت که در رمان دوردست روایت های مختلف و شخصیت های آن و ماجراهایی که هرکدام به شکل فردی دارند، با همدیگر ارتباط پیدا می نمایند و این ویژگی باعث شده که دو روایت اصلی داستان در هم تنیده شده و روایت منسجمی ارائه گردد.

وی در ادامه درباره شخصیت پردازی داستان و نقش کاراکترهای مختلف رمان در بیان ماجرا گفت: نقطه قوت این رمان شخصیت پردازیهای آن است. پرداخت های بسیار خوبی بر روی شخصیت های داستان اجرا شده و کاراکترها و اعمال آنها به درستی جسمیت یافته اند و این باعث شده که خواننده در خواندن متن، کاراکترها را با وضوح بیشتری حس کند.

در پایان این نشست میثم نبی نیز گفت: به واسطه تحصیل در رشته هنر از اوایل سنین جوانی وارد جهتی شدم که به شدت فردی بود. در آن مقطع سنی دسترسی به اطلاعات و مشاوره ها برای ادامه تحصیل در رشته هنر بسیار کم بود. اطرافیان یاری خاصی نمی توانستند بنمایند و حتی در بسیاری از مواقع مانع راه بودند و این فعالیت را به شدت سخت می کرد.

وی درباره نگاه تاریخی رمان گفت : علاقه شخصی من به تاریخ معاصر از جمله دلایلی بود که در دوردست از اتفاقات تاریخی بهره ببرم. در این اثر به نسبت داستان های قبلی سعی داشتم تجربه ها و دغدغه های شخصی را بیشتر سهیم کنم. به مضامین رمان دوردست در آثار دیگر من نیز به نوعی دیگر پرداخته شده و از دغدغه های من در جهت نویسندگی است.

نبی در ادامه در مورد طراحی ایده و مفاهیم طرح شده در رمان گفت: از مواردی که در دوردست با آن روبرو بودم، کوشش برای یافتن شکلی موثر برای به تصویرکشیدن مفاهیم اصیل انسانی بود؛ مضامینی درونی مثل رنج که انعکاس آن در قالب کلمه و جملات بسیار سخت است؛ چراکه در بیان مضامینی از این دست هدف نویسنده، صرفِ بیان و گفتن واقعه نیست، بلکه تمام کوششش را می نماید که خواننده، آن شرایط داستانی را بی واسطه و همراه با شخصیت های داستان زندگی کند.

این رمان پیش از انتشار در سال 98 به عنوان رمان شایسته تقدیر سومین جایزه ادبی بوشهر شناخته شد.

دوردست در 224 صفحه از طریق نشر افراز در پاییز سال جاری وارد بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 20 آذر 1400 بروزرسانی: 20 آذر 1400 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1974

به "روایت تنهایی و عشق در دوردست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت تنهایی و عشق در دوردست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید