رسانه های هند درباره سفر وزیر خارجه این کشور به ایران چه نوشتند؟

به گزارش مجله کارنیکان، ایرنا نوشت: در آستانه سفر سابرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند به ایران، رسانه های هندی اعلام کردند که این سفر نشان دهنده علاقه دهلی نو به گسترش همکاری ها با ایران در چابهار است.

رسانه های هند درباره سفر وزیر خارجه این کشور به ایران چه نوشتند؟

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش نشریه هندوستان تایمز، مقامات هند اعلام کردند: جایشانکار روز سه شنبه و پیش از سفر به روسیه در ایران توقف خواهد نمود تا با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود ملاقات و گفت و گو کند.

جایشانکار با هدف شرکت در سازمان همکاری شانگهای به مسکو سفر می نماید. هند، پاکستان، چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان بخشی از این سازمان هستند. ایران یکی از اعضای ناظر سازمان همکاری شانگهای می باشد.

مقامات هندی اضافه کردند: انتظار می رود وزرای امور خارجه هند و ایران عصر روز سه شنبه در تهران با یکدیگر ملاقات نموده و در مورد روابط دو جانبه و همچنین مسائل منطقه ای گفت و گو نمایند.

این اولین سفر خارجی وزیر امور خارجه هند پس از شروع بحران کووید-19 است و زمانی انجام می گردد که هند به دنبال گسترش همکاری های خود با ایران برای افزایش فعالیت مالی بندر چابهار است.

بندر چابهار ایران به دلایل مختلف برای هند اهمیت زیادی دارد که مهمترین آن موقعیت راهبردی آن است. هند تصمیم گرفته است تا یک جهت جدید برای دسترسی به کشورهای غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود را در افغانستان محصور در خشکی گسترش دهد.

بندر چابهار که در دریای عمان نهاده شده است، دسترسی هند به افغانستان به وسیله دریا را آسان می نماید. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری یک میلیارد و پانصد میلیون دلاری برای ساخت مجموعه ای از جاده ها و راه آهن شده است. در دو سال گذشته هند چندین محموله کالا را به وسیله بندر چابهار به افغانستان صادر کرد. این اقدام با هدف اثبات اعتبار این جهت و گسترش ورود محموله های دنیای پیش از فعال شدن کامل بندر چابهار صورت گرفت.

وزیر دفاع ایران خواهان رویکرد مستقل هند در مسایل دنیای شد

نشریه اکونومیک تایمز نیز در این زمینه نوشت: این دومین سفر یکی از مقامات عالی رتبه هند به ایران در هفته جاری می باشد. راجنات سینگ وزیر دفاع هند که نقش مشخص نماینده ای در دولت نارندرا مودی دارد، پس از خاتمه ملاقات سه روزه از مسکو، روز یکشنبه در سفری اعلام نشده به ایران سفر کرد تا با امیر حاتمی وزیر دفاع ایران ملاقات کند.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت دفاع ایران روز یکشنبه گزارش داد که موضوعات منطقه ای، دوجانبه و مسائل بین المللی در ملاقات وزرای دفاع ایران و هند مورد آنالیز نهاده شد.

دفتر وزارت دفاع هند نیز در بیانیه جداگانه ای در مورد ملاقات وزرای دفاع ایران و هند نوشت: هر دو مقام هندی و ایرانی، روش های موجود برای پیشبرد همکاری های دوجانبه را آنالیز نموده و در مورد مسایل امنیتی منطقه ای از جمله صلح و ثبات در افغانستان به گفتگو پرداختند.

مذاکرات وزرای دفاع هند و ایران همچنین شامل مسائل امنیتی منطقه ای شده است و هر دو طرف توافق نموده اند که امنیت در منطقه تنها با مشارکت کشورهای محلی و منطقه قابل دستیابی است. در این راستا، مقامات هند و ایران نظرات خود را در مورد صلح و ثبات در افغانستان به اشتراک گذاشتند.

ایران و هند پیش از این نیز در افغانستان با یکدیگر همکاری داشتند.

وزارت دفاع هند در بیانیه خود اضافه کرد: دو طرف همچنین در مورد مسائل جغرافیایی و سیاسی به گفتگو پرداختند. در ارتباط با تحریم های آمریکا علیه ایران، امیر حاتمی وزیر دفاع این کشور ابراز امیدواری کرد که هند به عنوان یک کشور مستقل و آزاد، رویکردی عادلانه و بی طرف نسبت به مسائل دنیای در شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ کند.

هند از ماه ژانویه سال 2021 به عضویت غیر دائم شورای امنیت در می آید.

وزرای دفاع هند و ایران همچنین در مورد پروژه بندر چابهار گفت و گو نموده اند و وزیر دفاع ایران در این ملاقات اعلام نموده است که پروژه چابهار یک عامل مهم برای توسعه و رشد افغانستان است.

هند از موافقت ایران با ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در چابهار استقبال نموده است. صادرات کالا از چابهار به مناطق دیگر دنیا از جمله جنوب آسیا و آسیای شرقی با وجود شیوع ویروس کرونا در ماه های اخیر، افزایش یافته است.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 4 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1059

به "رسانه های هند درباره سفر وزیر خارجه این کشور به ایران چه نوشتند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسانه های هند درباره سفر وزیر خارجه این کشور به ایران چه نوشتند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید