خبرنگاران کرونا در آسیای مرکزی ؛ از کریدور سبز چین تا یاری های اتحادیه اروپا

به گزارش مجله کارنیکان، تهران - خبرنگاران - آسیای میانه درگیر موج دوم کرونا و مسائل مالی به عرصه دیپلماسی کرونایی قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای تبدیل شده و در همین ارتباط کشور چین اولین نشست خود با کشورهای منطقه در قالب 1+5 را برگزار کرد.

خبرنگاران کرونا در آسیای مرکزی ؛ از کریدور سبز چین تا یاری های اتحادیه اروپا

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش رسانه های آسیای میانه ، کشور چین روز 16 ژوییه (پنجشنبه 26 تیر ماه) اولین نشست خود را با وزیران خارجه کشورهای آسیای مرکزی در قالب 1+5 برگزار کرد. این نشست به ابتکار پکن برگزار گردید و تمرکز آن بر همکاری در زمینه مبارزه با شیوع کرونا در این منطقه بود.

چین در جریان این نشست آمادگی خود را برای ارائه یک کریدور سبز به منظور انتقال محصولات چینی به منطقه آسیای میانه و خرید بیشتر محصولات کشاورزی منطقه گفت.

نشریه دیپلمات در این زمینه گزارش داد: کشورهای منطقه که در نتیجه موج دوم کرونا و مسائل مالی تحت فشار قرار دارند برای دریافت یاری به چین رو آورده اند. چین جدیدترین کشوری است که در قالب 1+5 به همکاری با کشورهای منطقه می پردازد. پیش از این کشورهای ژاپن ، کره جنوبی و آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا در چنین ترتیباتی برای همکاری با کشورهای آسیای میانه وارد شده اند.

در همین ارتباط ، وزیران بهداشت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای هم روز آدینه در بیانیه ای رسمی بر ادامه همکاری برای مبارزه با کرونا تاکید نمودند.

سومین دور رایزنی های مشترک بصورت مجازی با شرکت وزرای بهداشت قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، روسیه، چین، پاکستان و هند برگزار گردید.

برنامه اتحادیه اروپا برای پاسخ به کرونا در آسیای مرکزی

اتحادیه اروپا نیز هفته گذشته برنامه پاسخ بحران کرونا آسیای مرکزی (CACCR) را شروع کرد که بسته ای 3 میلیون یورویی برای یاری به منطقه آسیای میانه به منظور مبارزه با شیوع کووید-19 است و کشور قزاقستان یکی از طرف های اصلی است که از این برنامه سود خواهد برد.

اسون اولوف کارلسون نماینده اتحادیه اروپا در قزاقستان گفت: شیوع کرونا نشان داد که نظام های درمانی ما تا چه حد آسیب پذیر هستند و تا چه حد بازنگری در روش های برخورد با شرایط اضطراری بهداشتی لازم است.

برنامه دو ساله اتحادیه اروپا برای آسیای مرکزی را سازمان جهانی بهداشت اجرا خواهد نمود.

کارلسون گفت: این یاری بخشی از یک بسته همبستگی 124 میلیون یورویی است که نیازهای فوری قزاقستان و سایر کشورهای منطقه را در نظر می گیرد. این برنامه در عین حال شامل سه مرحله است که در مرحله آخر نیز با هدف تقویت نظام های درمانی اجرا خواهد شد. قزاقستان به عنوان بخشی از این برنامه ، 400 هزار ست تجهیزات محافظتی شخصی و یک هزار کیت تشخیص کرونا دریافت خواهد نمود.

بهبود 63.8 درصدی مبتلایان به کرونا در قزاقستان

به گزارش روز شنبه خبرنگاران به نقل از کازاینفورم ، از شروع شیوع کرونا تا کنون 80 هزار و 226 مورد ابتلا در قزاقستان ثبت شده که تا کنون 51 هزار و 260 نفر کرونا را شکست داده و 585 نفر جان باخته اند. نرخ بهبودی در این کشور به 63.8 درصد رسیده است.

در قرقیزستان نیز تا روز آدینه با اضافه شدن 921 مورد جدید ابتلا به کرونا شمار کل مبتلایان به 31 هزار و 247 نفر رسید. از زمان شروع شیوع کرونا تا کنون همچنین بیش از 19 هزار نفر از این بیماری در قرقیزستان بهبود یافته اند. همچنین با جان باختن 42 نفر دیگر در 24 ساعت منتهی به روز آدینه شمار کل تلفات کرونا در قرقیزستان به یک هزار و 211 نفر رسیده است. از میان مبتلایان 12 هزار و 385 نفر در بیمارستانها و مراکز درمانی تحت درمان هستند.

در همین حال دولت قرقیزستان از مذاکره با وام دهندگان خارجی و توقف موقت بازپرداخت بدهی های این کشور خبر داده است. در حال حاضر مذاکره درباره شرایط تعلیق بازپرداخت ها در حال اجرا است. بدهی دولت قرقیزستان به 4.6 میلیارد دلار از جمله 3.8 میلیارد بدهی خارجی و 745 میلیون داخلی رسیده است.

شمار کل مبتلایان به کرونا در ازبکستان تا روز آدینه با 193 مورد افزایش به 19 هزار و 179 نفر مبتلا رسید. در این کشور در مجموع 10 هزار و 203 فرد مبتلا معادل 53 درصد بهبود یافته اند و 8 هزار و 872 نفر تحت درمان هستند.

در تاجیکستان 82 درصد بیماران درمان شده اند

به گزارش روز شنبه منابع رسمی خبری تاجیکستان ، 45 مورد جدید بیمار کرونا در تاجیکستان گزارش شده است و از 30 آوریل تا 23 ژوئیه این تعداد به 7 هزار و 60 نفر رسیده است.

طبق گزارش وزارت بهداشت و حفظ اجتماعی اهالی جمهوری تاجیکستان، تا به امروز 5 هزار و 793 نفر معادل 82 درصد از مبتلایان به کووید -19 در تاجیکستان درمان شده اند و 58 نفر نیز بر اثر این بیماری جان باخته اند.

وزیر بهداشت تاجیکستان هم اعلام نموده که میزان ابتلا به کرونا در مقایسه با زمان اوج آن در اواسط ماه مه کاهش یافته و شرایط در حال رسیدن به ثبات است. جمال الدین عبدالله زاده همچنین تاکید نمود که تاجیکستان از ذخایر محصولات دارویی برای درمان بیماران برخوردار است و در حال حاضر شرایط در شهر دوشنبه به ثبات رسیده است. وی تاکیدکرد که تا کنون هیچ پزشکی در این کشور بر اثر کرونا جان نباخته است.

این در حالی است که در کشور ترکمنستان هیچ موردی رسمی از ابتلا به کرونا ثبت شده و این کشور به تدابیر و هماهنگی های خود با نهادهای جهانی برای کنترل و پیشگیری از شیوع کرونا ادامه می دهد. سازمان جهانی بهداشت از ترکمنستان خواست به رغم اینکه هیچ موردی از ابتلا به کرونا گزارش ننموده، طوری رفتار کند که گویی موارد ابتلا در این کشور وجود دارد.

هیاتی از نمایندگان سازمان جهانی بهداشت که به ترکمنستان سفر نموده بود، روز چهارشنبه در سرانجام سفر خود از دولت این کشور خواست که اقدام های بهداشتی مانند شناسایی موارد مشکوک به ابتلا، قرنطینه و آزمایش آنان، رهگیری افراد در تماس با آن ها و درمان بیماران را انجام دهد. ترکمنستان تا به امروز هیچ موردی از ابتلا به کووید19 گزارش ننموده، اما سازمان جهانی بهداشت از این کشور آسیای مرکزی خواسته است طوری اقدام کند که گویی مواردی از ابتلا در آن وجود دارد. هیات سازمان جهانی بهداشت نبود موارد ابتلا در ترکمنستان را زیر سوال نبرد، اما تاکید نمود که این کشور باید هرگونه مشاهدات غیرطبیعی را گزارش کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1042

به "خبرنگاران کرونا در آسیای مرکزی ؛ از کریدور سبز چین تا یاری های اتحادیه اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا در آسیای مرکزی ؛ از کریدور سبز چین تا یاری های اتحادیه اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید