راه اندازی بزرگترین گاوداری غرب کشور به همت بنیاد مستضعفان در شهرستان کنگاور

به گزارش مجله کارنیکان، بزرگترین گاوداری غرب کشور به همت بنیاد مستضعفان در شهرستان کنگاور راه اندازی شده و صنعت شیر و دام این شهرستان را پس از ربع قرن فعالیت به شکوفایی رسانده است.

راه اندازی بزرگترین گاوداری غرب کشور به همت بنیاد مستضعفان در شهرستان کنگاور

به گزارش از ، رودباری مدیرعامل شرکت شیر و دام کنگاور گفت : شرکت شیر و دام کنگاور در سال 1376 با پیگیری استانداری کرمانشاه و پاسخ مثبت بنیاد مستضعفان در زمینی به مساحت 24 هکتار در روستای سلطان آباد شهرستان کنگاور شروع به کار کرد و 250 هکتار زمین این شرکت مختص به امور کشاورزی است.

او گفت : شرکت شیر و دام کنگاور جزو اولین طرح های مدرن دامپروری کشور بود و تمامی امکانات آن از جمله مدیریت، وسایل مورد استفاده مانند دستگاه شیردوش و خوراک ریز براساس آخرین دستاورد های روز دنیاست.

مدیرعامل شرکت شیر و دام کنگاور اضافه نمود: این گاوداری با ظرفیت پرورش سه هزار راس گاو مولد شروع به کار کرد که در حال حاضر چهار هزار و 800 گاو مولد و گوساله در آن نگهداری می گردد و یکی از بزرگترین گاوداری های غرب کشور است.

او اضافه نمود: از این دامداری روزانه 65 تا 70 تن شیر فراوری می گردد که برای کارخانه لبنیات مانیزان و بیستون در استان و چند کارخانه لبنیات کشور فرستاده می گردد.

او با اشاره به اینکه در این گاوداری بیش از 140 نفر مشغول به کار هستند، ادامه داد: تعداد استاندارد نیروی انسانی در این گاوداری باید نهایتا 80 نفر باشد که بخاطر محرومیت منطقه سعی نموده ایم بیشترین نیروی انسانی با پرداخت حقوق تقریبا دو برابر قانون کار و مزایای بسیارخوب داشته باشیم.

رودباری گفت: این گاوداری برای یک هزار نفر به طور غیرمستقیم (برای عملیات زراعی) ایجاد اشتغال نموده و تحرک مالی خوبی در منطقه بوجود آورده است.

رودباری با بیان اینکه 250 هکتار از اراضی اطراف گاوداری را به کشت یونجه اختصاص می دهیم، اضافه نمود: سالانه بین هفت تا هشت هزار تن یونجه برای گاوداری احتیاج است که با سایر علوفه ها سالانه 30 هزار تن علوفه ذخیره می گردد.

او گلایه ای از گرانی قیمت مصوب نهاده های دامی کرد و گفت: به اسم مثال با افزایش قیمت یونجه از 2 هزار و 700 تومان پارسال به چهار هزار و 500 تومان در سال جاری، قیمت شیر هیچ افزایشی نداشته و این فرایند گاوداری ها را در سال 1400 دچار خسارت و زیان فراوان خواهد نمود .

د

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1860

به "راه اندازی بزرگترین گاوداری غرب کشور به همت بنیاد مستضعفان در شهرستان کنگاور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی بزرگترین گاوداری غرب کشور به همت بنیاد مستضعفان در شهرستان کنگاور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید