دود سیگار چه بلایی سر بچه ها می آورد؟

به گزارش مجله کارنیکان، دود دست دوم بر سلامت بچه ها و نوجوانانی که در معرض آن قرار می گیرند، اثرات زیان باری دارد. به علاوه، سرب برای بچه ها بسیار مضرتر از نوجوانان و افراد مسن تر است چراکه بدن بچه ها در حال رشد سریع است و تاثیر نامطلوب این ماده بر بچه هاِ در حال رشد می تواند تشدید گردد.

دود سیگار چه بلایی سر بچه ها می آورد؟

متخصصان در آمریکا داده های ملیِ این کشور در خصوص میزان سرب خون و قرار گرفتن بچه ها و نوجوانان 6 تا 19 ساله در معرض دود سیگار را از سال 2015 تا 2018 میلادی آنالیز و تحلیل کردند.

آن ها میزان سرب و متابولیت نیکوتین را در گروه های تحت آزمایش میزان گیری کردند. هنگام استنشاق دود تنباکو، در فرایندی شیمیایی، ماده ای به نام کوتینین در بدن فراوری می گردد. میزان کوتینین در بدن نشان می دهد که چه میزان در معرض دود تنباکو بوده ایم.

با توجه به نتایج تحقیق مزبور در گروه هایی که بیشتر در معرض دود سیگار قرار داشتند، میانگین سرب خون نیز بیشتر از گروهی بود که کمتر در معرض دود سیگار بودند.

چرا جلوگیری از جذب سرب در بدن مهم است؟

برخلاف بسیاری از سموم دیگر در صورت کاهش میزان قرار گرفتن در معرض سرب، میزان این ماده در بدن رقیق نمی گردد. بعلاوه بدن به طور طبیعی نمی تواند این سم را دفع کند. سرب در استخوان ها جمع و در خون ترشح می گردد و تنها راه از بین بردن آن مصرف دارو های خوراکی است.

قرار گرفتن در معرض سرب سبب ایجاد مسائل عصبی متعدد و شدیدی از جمله آسیب اعصاب، مسائل شناختی و از دست دادن هوش و ضعف حافظه می گردد و ممکن است موجب اختلالات مغزی مانند بیماری آلزایمر و اسکیزوفرنی گردد.

از دیگر عواملی که ممکن است میزان سرب در خون بچه ها را افزایش دهد برخی لوازم خانگی روزمره از جمله برخی ظروف سرامیکی است. برخی از ادویه ها، اسباب بازی ها، محصولات رنگ مو و لوازم آرایشی نیز حاوی سرب هستند.

محققان می کوشند با ارائه یافته های پژوهش های تازه، خطر قرار گرفتن در معرض سرب را گوشزد نمایند و کاهش دهند. آن ها با تحقیق در منطقه ها محلی می کوشند در این مورد آگاهی رسانی بیشتری نمایند. به نظر آن ها، پژوهش هایی از این دست به درک بهتر از خطر قرار گرفتن بچه ها در معرض دود سیگار یاری می نماید.

منبع: همشهری

منبع: فرارو
انتشار: 20 شهریور 1402 بروزرسانی: 20 شهریور 1402 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2379

به "دود سیگار چه بلایی سر بچه ها می آورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دود سیگار چه بلایی سر بچه ها می آورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید