در بازار مسکن سرمایه گذاری کنیم یا نه؟

به گزارش مجله کارنیکان، از آذر سال گذشته تا به امروز اولین بازار سودآور بازار خودرو بود و مسکن، رتبه دوم بازدهی اقتصادی را داشت. اما در ماه گذشته بازدهی بازار مسکن فقط یک درصد بود. برای همین بسیاری معتقدند که بخش مسکن هم وارد دوره رکود شده است.

در بازار مسکن سرمایه گذاری کنیم یا نه؟

به گزارش بلاگ خبرنگاران، تا ماه گذشته، بازار مسکن دومین بازار سودده بود. اما ظرف یک ماه این بازار رتبه دوم سوددهی را از دست داد و از سکه و طلا و خودرو عقب ماند. حالا این سوال مطرح شده که آیا رکود بازار مسکن جدی است و آیا در این شرایط باید در بازار مسکن سرمایه گذاری کرد یا نه؟

همه بازارها زیان ده هستند!

نکته مهمی که درباره اقتصاد ایران باید اعلام نمود این است که تورم 43 درصدی سبب شده که بازدهی همه بازارها از تورم جا بماند. به عبارتی اگر قرار باشد فردی در اقتصاد ایران سود کند، بازدهی بازاری که در آن سرمایه گذاری می نماید باید بیش از 43 درصد تورم باشد.

اما این در حالی است که ظرف یک سال گذشته، بازدهی بیشتر بازارها از این رقم کمتر بوده است. بر این اساس اگر مبنا نرخ تورم باشد، باید گفت سرمایه گذاری در هیچ کدام از این بازارها صرفه ندارد.

به گفته برزو حق شناس، احتمالا نرخ تورم تا سرانجام سال در ایران به 45 درصد می رسد اما بازدهی بخش مسکن احتمالا بین 25 تا 30 درصد باشد.

نکته دیگری که این کارشناس تاکید می نماید این است که بازار مسکن همپای دیگر بازارها رشد ننموده و در مواقعی، جا مانده است. او می گوید چون بازار ملک، همگام با دیگر بخش ها افت ننموده است، پس در دوره رشد بعدی نیز همپای آنها افزایش را تجربه نمی نماید. به همین علت این کارشناس می گوید شاید برای کوتاه مدت ورود به بخش مسکن درست نباشد.

رکود سه ساله در بازار مسکن!

میلاد صادقی، کارشناس اقتصادی دیگری است که تاکید می نماید بازار مسکن وارد دوره رکود خود شده و احتمالا تا سال 1403 این رکود ادامه داشته باشد. به گفته این کارشناس قیمت مسکن در این بازه زمانی سه ساله احتمالا در محدوده 28 تا 31 میلیون تومان در نوسان باشد.

اما این کارشناس می گوید احتمالا از سال 1403 به بعد رشد دوباره بازار مسکن آغاز گردد و حتی می توان انتظار میانه قیمت 55 میلیون تومانی ملک را پیش بینی کرد.

پیش از این هم کارشناسان اقتصادی و اقتصادی دیگری تاکید نموده بودند که بازار مسکن فعلا وارد دوره رکود خود شده و حداقل دو تا سه سال زمان می برد که بازار از رکود خارج گردد.

وارد بازار مسکن نشوید، مگر به یک شرط!

محمد شاهرخی، کارشناس بازارهای اقتصادی هم چند روز پیش در تبادل نظر با تجارت نیوز اعلام نموده بود که احتمالا بازار مسکن وارد دوره رکود گردد. ممکن است قیمت ها تغییر نکند اما نقدشوندگی مسکن سخت مس گردد.

این کارشناس گفته بود که در این شرایط رکودی ورود و سرمایه گذاری در بازار مسکن مجذوب کننده نیست، مگر برای طرح های پیش فروش.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2195

به "در بازار مسکن سرمایه گذاری کنیم یا نه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در بازار مسکن سرمایه گذاری کنیم یا نه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید