جایزه بوکر بین المللی 2020 به نویسنده 29 ساله هلندی رسید، جوان ترین برنده تاریخ بوکر

به گزارش مجله کارنیکان، به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، ماریکه لوکاس رینولد، نویسنده هلندی با کتاب ناراحتی شب پیروز شد پنج نویسنده دیگر حاضر در فهرست نهایی را پشت سر بگذارد و عنوان برنده جایزه بوکر بین المللی در سال 2020 را به دست آورد و جوان ترین نویسنده ای گردد که برنده این جایزه معتبر شده است.

جایزه بوکر بین المللی 2020 به نویسنده 29 ساله هلندی رسید، جوان ترین برنده تاریخ بوکر

با تور هلند از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید و در شهر زیبای آمستردام گشت و گذار کنید.

قرار بود برنده بوکر بین المللی اواخر ماه می میلادی (اردیبهشت) اعلام گردد اما بنا بر مسائل ناشی از همه گیری کوید 19 مراسم به امروز منتقل شد. هیئت داوران کار این نویسنده کتاب اولی را ماهرانه و عمیق خواندند.

جایزه 50 هزار پوندی بوکر بین المللی، که طبق قانون باید به طور مساوی بین نویسنده و مترجم اثر برنده تقسیم گردد، پیش از این به نویسندگانی چون اولگا توگارچوک، نویسنده لهستانی و نوبلیست سال 2018 و هان کنگ، نویسنده کره ای رسیده است.

شش نویسنده و مترجم به فهرست نهایی جایزه بوکر بین المللی 2020 راه یافتند که نام شکوفه آذر، خانم نویسنده اهل ایران نیز در این فهرست وجود داشت. اسپانیایی ها با دو کتاب بیشترین نماینده را در این فهرست داشتند و پس از آن ایران فرانسه، آلمان، ژاپن، و هلند هر کدام با یک اثر در میان نامزدهای نهایی بوکر بین المللی در سال 2020 قرار داشتند.

اشراق درخت گوجه سبز نوشته شکوفه آذر و مترجم ناشناس، ماجراجویی های آهن چینی نوشته گابریلا کابزون کامارا و ترجمه آیونا مکینتایر و فیونا مکینتاش از اسپانیایی، تیل نوشته دانیل کِلمان و ترجمه راس بنجامین از زبان آلمانی، فصل طوفان نوشته فرناندو ملچور و ترجمه سوفی هیوز از زبان اسپانیایی، پلیس حافظه نوشته یوکو اوگاوا و ترجمه استفن اشنایدر از زبان ژاپنی، ناراحتی شب نوشته ماریکه لوکاس رینولد و ترجمه میشل هاچیسون از زبان هلندی در میان نامزدهای نهایی قرار داشتند.

هیئت پنج نفره داوران برای انتخاب نامزدهای اولیه 124 کتاب را مورد آنالیز قرار دادند. جنیفر کرافت، مترجم کتاب پروازها نوشته اولگا توگارچوک و برنده جایزه بوکر بین المللی در سال 2018 در میان هیئت داوران سال جاری بود. علاوه بر کرافت، والری لوئیزلی ، برنده جایزه فولیو 2020 در میان اعضای هیأت داوران بود. جیت تاییل، نویسنده، تد هاجکینوسن، مدیر مرکز ادبی لندن، لوسی کامپوس، مدیر مرکز بین المللی نویسندگان در فرانسه دیگر اعضای هیئت داوران سال جاری جایزه بوکر بین المللی بودند.

هاجکینسن، رئیس هیئت داوران سال جاری گفت: در این دوره انزوا و سخت توجه و دیدن آینده پس از فاجعه سخت است اما با وجود این ترجمه های جذاب با شخصیت هایی روبه رو می شویم که تأثیر عمیقی در زندگی افراد دارند.

جایزه بوکر بین المللی هر سال برگزار و به آثاری تعلق می گیرد که به زبان انگلیسی ترجمه و در بریتانیا و ایرلند منتشر شده باشد. کوشش بنیاد بوکر ترغیب و تشویق آثار داستانی در سراسر جهان و ارتقای کار مترجمین است. رمان ها و مجموعه های داستان کوتاه اجازه حضور در این رقابت عظیم و مهم را دارند. جایزه پنجاه هزار پوندی بین نویسنده و مترجم اثر برنده به طور مساوی تقسیم می گردد. سال گذشته اجسام آسمانی نوشته جوخه الحارثی و ترجمه مریلین بوث به عنوان برنده معرفی گردید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 26 مهر 1399 بروزرسانی: 26 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1106

به "جایزه بوکر بین المللی 2020 به نویسنده 29 ساله هلندی رسید، جوان ترین برنده تاریخ بوکر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایزه بوکر بین المللی 2020 به نویسنده 29 ساله هلندی رسید، جوان ترین برنده تاریخ بوکر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید