فراوری سوخت زیستی خودرو از باکتری

به گزارش مجله کارنیکان، به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، ژن وانگ بیوشیمی دان از دانشگاه بوفالو در آمریکا و سرپرست محققان در این مطالعه در یک بیانیه مطبوعاتی خاطرنشان کرد: ساخت سوخت های زیستی از منابع تجدیدپذیر مانند گلوکز پتانسیل زیادی برای پیشرفت فناوری انرژی سبز دارد.

فراوری سوخت زیستی خودرو از باکتری

وی اضافه کرد: آنچه را که زیست شناسی می تواند به برترین شکل ممکن انجام دهد با آنچه شیمی می تواند انجام دهد، ترکیب کردیم و برای ایجاد این فرآیند دو مرحله ای کنار هم قرار دادیم.

محققان از مهندسی ژنتیک برای تبدیل میکروب های E. coli به مجموعه ای از چهار آنزیم استفاده کردند که گلوکز را به اسیدهای چرب 3-هیدروکسی تبدیل می نماید.

وانگ گفت: این باکتری ها حتی بیشتر از بچه ها عاشق مصرف قند هستند.

در مرحله بعد، محققان از ترکیب معدنی نیوبیوم پنتوکسید به عنوان کاتالیزور برای قطع قسمت های ناخواسته اسیدهای چرب استفاده کردند و نوعی هیدروکربن به نام الفین فراوری کردند. الفین ها یکی از انواع مولکول هایی هستند که بنزین را می سازند.

وانگ گفت: با استفاده از این روش، توانستیم الفین ها را بطور مستقیم از گلوکز بسازیم. گلوکز به وسیله گیاهان به وسیله فتوسنتز فراوری می گردد که دی اکسید کربن و آب را به اکسیژن و قند تبدیل می نماید. بنابراین کربن موجود در گلوکز - و بعداً الفین ها - در واقع از دی اکسید کربنی است که از جو بیرون کشیده شده است.

این مطالعه نو نشان دهنده پیشرفت در کوشش برای ایجاد سوخت های زیستی پایدار است، اما محققان می گویند برای مشخص اینکه آیا این روش نو می تواند به طور کارآمد برای استفاده گسترده عملی گردد، به فعالیت بیشتری احتیاج است.

پیش از این نیز از قندها برای ایجاد سایر گزینه های سوخت سازگار با محیط زیست استفاده می شد. در سال 1978میلادی، بر اساس معافیت قانون هوای پاک، مجاز شد بنزین حاوی 10 درصد اتانول مشتق شده از ذرت به نام گازوئیل یا E10 باشد. طبق اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا، با گذشت زمان، بیشتر ترکیبات گازی به E10 تبدیل شده اند.

سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا در سال 2011 یک ترکیب 15 درصدی به نام E15 را تحت شرایط خاص برای مصرف خودروهای سواری مدل 2001 و خودروهای نوتر و کامیون های سبک تأیید کرد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی نیز در سال 2015، سوخت جت را از زیست توده نیشکر فراوری کردند.

مشروح این مطالعه در مجله Nature Chemistry منتشر شده است.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 24 دی 1400 بروزرسانی: 24 دی 1400 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2015

به "فراوری سوخت زیستی خودرو از باکتری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری سوخت زیستی خودرو از باکتری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید