برای سفرهای ضروری در زمان شیوع کرونا، چه نکته هایی را رعایت کنیم؟

به گزارش مجله کارنیکان، با وجود شیوع گسترده ویروس کرونا، نمی توان از بعضی سفرهای ضروری اجتناب کرد؛ اما با رعایت یک سری اصول ساده امکان پیشگیری از مسائل احتمالی وجود دارد.

برای سفرهای ضروری در زمان شیوع کرونا، چه نکته هایی را رعایت کنیم؟

ویروس کرونا یا کووید-19 (Covid-19) در حال تبدیل شدن به ویروسی فراگیر در سراسر دنیا است و حتماً می دانید که در حال حاضر برای پیشگیری از مبتلاشدن به این ویروس باید سفرهای غیرضروری خود را لغو کنید؛ اما بعضی از افراد در همین شرایط نیز مجبور به سفر هستند که باید با احتیاط کامل عمل نمایند و برای جلوگیری از وقوع مسائل فاجعه بار، اقدام هایی را انجام دهند.

در این مقاله از خبرنگاران قصد داریم، 10 مورد از این اقدامات ضروری را بیان کنیم که با انجام آن ها می توانید از بسیاری از اتفاق های ناخوشایند در این شرایط بحرانی جلوگیری کنید. بی توجهی به بعضی از این اقدام ها می تواند عواقب جبران ناپذیری، به خصوص در سفرهای خارجی، برای شما به همراه داشته باشد.

1. آنالیز سایت های ارائه دهنده اطلاعات ضروری و هشداردهنده

در حال حاضر در بسیاری از کشورهای درگیر این ویروس، سایت هایی ایجاد شده است که در بعضی از آن ها اطلاعات و توصیه های مربوط به لغو سفرها به صورت مرتب به روزرسانی می گردد. در کل توصیه می کنیم از انجام هرگونه سفر ضروری و غیرضروری به چین اکیداً خودداری (البته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا یا CDC، سفرهای ضروری به این کشور را بلامانع می داند) و به کشورهای مغولستان و کره جنوبی نیز تنها درصورت ضرورت سفر کنید؛ زیرا در این دو کشور خطر ابتلا به ویروس افزایش یافته است و هیچ اقدام لازمی برای محافظت از مسافران در برابر این ویروس نیز انجام نمی گردد.

درمورد سفر به ژاپن، هنگ کنگ، ماکائو، ایتالیا و سایر کشورهایی که ویروس هنوز به صورت گسترده در آن ها فراگیر نشده است نیز باید با احتیاط کامل عمل کنید؛ البته در شرایط کنونی ممکن است شرایط سریع تغییر کند؛ بنابراین در صورتی که قصد سفر دارید، حتماً دوباره اطلاعات لازم را آنالیز کنید.

ضمناًً در وب سایت مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا نیز هدایت های جامعی برای آنالیز شرایط سفر به نقاط مختلف دنیا ارائه شده است و در صورت تسلط به زبان انگلیسی می توانید از این اطلاعات نیز بهره ببرید. طبق اطلاعات این وب سایت، در شرایط کنونی از سفرهای غیرضروری به چین و کره جنوبی بپرهیزید و در صورت سفر به کشورهای ایتالیا و ژاپن، با احتیاط کامل عمل نموده و تمام اصول بهداشتی لازم را رعایت کنید؛ البته افراد مسن و مبتلا به بیماری های حاد باید از سفر به این دو کشور خودداری نمایند.

در صورتی که قصد سفر به هنگ کنگ را دارید، احتیاجی به کنسل کردن سفرتان نیست. در کل توصیه های ارائه شده برای سفر یا لغو سفر به نقاط خطرناک دنیا، به چهار دسته سطح یک (عدم احتیاج به لغو سفر)، سطح دو (سفر با احتیاط کامل و انجام تمام اقدامات ایمنی و بهداشتی با دقت بالا)، سطح سه (لغو سفرهای غیرضروری و رعایت اصول بهداشتی معمول) و سطح چهار (لغو تمام سفرهای ضروری و غیرضروری) می گردد. این توصیه ها با توجه به عوامل مختلفی ارائه شده اند؛ بنابراین در شرایط کنونی قبل از سفر به نقاط مختلف دنیا، باید حتماً به این توصیه ها عمل کنید.

2. آنالیز وب سایت های اطلاع رسانی کشورهای مقصد

زمانی که قصد سفر به کشورهای درگیر ویروس را دارید یا در حال بازدید از آن ها هستید، علاوه بر اینکه در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار می گیرید، ممکن است با مشکل های بزرگی همانند تأخیر در حرکت وسایل نقلیه ی عمومی و بازرسی ها برخورد کنید یا پس از بازگشت به کشورتان یا سفر به کشوری دیگر، قرنطینه شوید؛ به عنوان مثال دولت انگلستان مدتی پیش گفت از این پس، گردشگرانی که از قسمت شمالی شهر پیزا ایتالیا بازدید نموده اند، باید پس از ورود به انگلستان، خود را 14 روز قرنطینه نمایند. بنابراین قبل از سفر به هر کشوری ابتدا باید قوانین وضع شده مرتبط با شیوع ویروس کرونا در آن کشور را آنالیز کنید. ضمناًً محتمل است که این قوانین متناسب با شرایط، به سرعت تغییر نمایند.

3. آنالیز شرایط فعلی شرکت هواپیمایی که قصد سفر با آن را دارید

در شرایط فعلی، شرایط و محدودیت های شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی مدام در حال تغییر است. قبل از پرواز حتماً باید از کنسلی یا تاخیر پرواز موردنظرتان مطمئن شوید. بسیاری از شرکت های هواپیمایی، پروازهایشان به کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن را لغو نموده یا کاهش داده اند.

بعضی از شرکت های هواپیمایی، قیمت بلیط به شهرها و کشورهای درگیر با کرونا را تغییر داده و تعدادی از آن ها امکان کنسلی سفر و بلیط را بدون هیچ گونه هزینه ای برای مسافران امکان پذیر نموده اند؛ البته این قانون نو تنها برای نقاط خطرناک اعمال می گردد. توصیه می کنیم برای اطلاع از قوانین و شرایط نو حتماً اطلاعات ارائه شده در سایت شرکت های هواپیمایی را آنالیز کنید.

چنانچه برای رسیدن به مقصد اصلی تان باید دو یا چند پرواز داشته باشید و در جهت توقف دارید، حتماً اطلاعاتی از فرودگاه های جهتتان به دست آورید تا از بازرسی ها و نظارت های اجباری احتمالی که می توانند ادامه ی سفرتان را به تأخیر بیندازند، آگاه شوید.

4. تماس با هتل

در شرایط فعلی اگر در کشورهای درگیر با کرونا، هتل رزرو نموده باشید؛ به خصوص در نقاطی که در حال حاضر قرنطینه هستند، در صورت لغو سفر یا به تأخیرانداختن آن ممکن است هزینه کامل اتاق هتل به شما بازگردانده گردد یا بتوانید رزروتان را به زمان دیگری موکول کنید؛ البته این قانون نیز تنها شامل شهرهای درگیر ویروس کرونا می گردد.

در صورتی که می خواهید به چند مقصد مختلف سفر کنید، قبل از سفر مطمئن شوید که در هتل های موردنظرتان، قرنطینه نخواهید شد. ضمناًً با مراجعه به سایت هتل ها یا تماس با آن ها به وسیله ارسال ایمیل یا هر روش دیگری می توانید از شرایط فعلی مقصدتان آگاه شوید.

5. کسب اطلاعات لازم از آژانس های مسافرتی و یاری گرفتن از آن ها

مسئولان آژانس های مسافرتی می توانند با استفاده از اختیاراتی که شرکت های بیمه برای آن ها معین نموده اند، تورها، پروازها و رزرو هتل ها را لغو نمایند؛ حتی در صورتی که شرکت هواپیمایی حاضر نباشد سفرتان را بدون جریمه لغو کند یا آن را به تأخیر بیندازد، آژانس های مسافرتی در بعضی از موارد به راحتی می توانند این کار را انجام دهند. چنانچه مایل به لغو سفرتان نیستید، حتماً درمورد مشکل ها و خطرهای احتمالی که می توانند سفرتان را تحت تأثیر قرار دهند و بعلاوه چگونگی بازگشت هزینه ها و جبران خسارت های ناشی از این مشکل ها، از آژانس های مسافرتی سؤال کنید.

6. تماس با شرکت های ارائه دهنده خدمات مربوط به سفر با کشتی

توسعه ویروس کرونا در سراسر دنیا، سفرهای دریایی را نیز تحت تأثیر قرار داده است؛ بنابراین قبل از سفر با کشتی، برای اطلاع از کنسلی یا تاخیر سفرها، به سایت شرکت موردنظر مراجعه کنید؛ زیرا این شرکت ها نیز خود را برای هرگونه شرایط بدی آماده نموده اند. کشتی تفریحی بسیار معروف دیاموند پرنسس (Diamond Princess) نیز پس از شیوع گسترده کرونا قرنطینه شده است که اتفاق بسیار بدی در صنعت گردشگری دریایی محسوب می گردد.

7. آنالیز قوانین و سیاست های بیمه مسافرتی

بسیاری از مواردی که تا به امروز بیان شده است تا حدودی به بیمه سفر (بسته به نوع بیمه) مربوط می گردد. اگرچه بسیاری از تعهدات بیمه شامل موارد مربوط به لغو سفر به علت شیوع و توسعه ویروس کرونا نمی گردد؛ اما شرکت های بیمه بر اساس تعهدات مربوط به لغو سفر، موظف هستند خدماتی را برای جبران هزینه ها یا خسارت ها به شما ارائه دهند. برای اطلاعات از این خدمات، باید تعهدات بیمه خود را آنالیز کنید یا با مسئولان تماس بگیرید.

8. آنالیز شرایط و قوانین احتمالی مرتبط با سفرهای آینده

اگر قصد دارید چند هفته یا حتی چند ماه آینده سفر کنید، حتما با مراجعه به منابع موثق و معتبر، از شرایط و قوانین احتمالی در آینده نزدیک آگاه شوید و قبل از ایجاد تغییرهای اساسی در برنامه سفر، همه احتمال ها را به دقت آنالیز کنید. البته ممکن است همه شرایط یک شبه تغییر نمایند؛ به همین علت اصلاً نمی توان پیش بینی کرد که ویروس کرونا در چند ماه آینده با دنیا چه خواهد نمود.

9. اتخاذ تصمیم های معقول و منطقی

بدون تردید در حال حاضر هیچ توصیه و پاسخ معینی جهت لغوکردن یا نکردن سفرها وجود ندارد؛ بنابراین باید با توجه به آسیب ها و خطر های جدی ای که شما را تهدید می نمایند و بعلاوه شرایط جسمانی و شرایط مقصد، تصمیم مناسبی درمورد این موضوع بگیرید. طبق اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان کنترل و پیشگیری بیماری، خطر ابتلا به کرونا تنها افراد مسن و گردشگران منطقه ها خطرناک را تهدید می نماید؛ اما بسیاری از پزشکان معتقدند این ویروس برای تمام افراد با هر سن و شرایط جسمی، تهدیدی جدی محسوب می گردد؛ بنابراین قبل از انجام هرگونه کاری حتماً با پزشک تان مشورت کنید.

اگر در طول سفر، علائمی مثل تب یا سرفه های شدید مشکوک به کرونا یا حتی علائم آنفولانزا یا هر بیماری دیگری داشته باشید، محتمل است در شهر یا کشور مقصد با دقت آزمایش یا قرنطینه شوید. به این ترتیب، چنین مسائلی می تواند سفر شما را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

10. توجه به اقدامات لازم و رعایت احتیاط

چه قصد سفر داشته باشید و چه بخواهید در خانه بمانید، باید حتماً اصول بهداشتی را رعایت کنید، مثل شست وشوی مرتب دست ها و ضدعفونی محل هایی که دست تان با آن ها تماس دارد. ضمناًً از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید و اقدمات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا را در دستور کار خود قرار دهید. از حضور در مکان ها یا شرایطی که زمینه ساز ابتلا به ویروس هستند، به شدت بپرهیزید.

اغلب افراد معمولاً از سلامتی خود غافل هستند. همین موضوع می تواند آن ها را دچار مشکل کند؛ بنابراین با داشتن رژیم غذایی مناسب، خواب خوب و کافی، تقویت سیستم ایمنی، پرهیز از کار زیاد و رعایت درست اصول بهداشتی، خود را در مقابل بیماری های زیادی از جمله ویروس کرونا، مصون نگه دارید.

منبع: کجارو / cntraveler.com
انتشار: 2 فروردین 1401 بروزرسانی: 2 فروردین 1401 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2087

به "برای سفرهای ضروری در زمان شیوع کرونا، چه نکته هایی را رعایت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای سفرهای ضروری در زمان شیوع کرونا، چه نکته هایی را رعایت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید