ارز 4200 باید حذف گردد ، بهبود معیشت اولویت اول اصلاحات مالی

به گزارش مجله کارنیکان، عضو کمیسیون مالی مجلس گفت: اینکه قرار است بخشی از عواید ناشی از حذف ارز ترجیحی برای جبران کسری بودجه دولت هزینه گردد، به معنای زدن از سفره مردم است. باید بهبود معیشت مردم اولویت اول اصلاحات مالی باشد.

ارز 4200 باید حذف گردد ، بهبود معیشت اولویت اول اصلاحات مالی

گروه مالی خبرنگاران، در شرایط فعلی کشور، حذف ارز 4200 تومانی یک امر انکارناپذیر است، اما اینکه این اتفاق چه طور رخ دهد و با حذف آن، معیشت مردم آسیب نبیند، موضوع مهمی است. شواهد نشان می دهد که متاسفانه سازمان برنامه و بودجه نه برای مقابله با فساد ها و بهبود معیشت مردم، بلکه برای جبران کسری بودجه دولت اقدام به حذف ارز 4200 تومانی نموده است. شواهد موجود در لایحه بودجه نیز این موضوع را کاملاً تأیید می نماید. این شرایط نگران نماینده است و به زعم بعضی به معنی کوچک تر شدن سفره مردم و اعمال فشار اضافی بر خانواده های ایرانی است که در حال حاضر نیز با مسائل فراوانی دست و پنجه نرم می نمایند. در این ارتباط با علی رضایی؛ عضو کمیسیون مالی مجلس به تبادل نظر نشستیم که در ادامه تقدیم می گردد.

رضایی با اشاره به مضرات ارز ترجیحی 4200 تومانی بیان نمود: در عمل شاهد بهبود شرایط معیشت مردم بر اثر اجرای قانون ارز ترجیحی 4200 تومانی نیستیم و بنابراین می توانیم بگوییم که این سیاست در عمل به اهدافش نرسیده و شکست خورده است. با توجه به مسائلی که ارز ترجیحی به وجود آورده، بهتر است آن را حذف کنیم. اما مهم است که با حذف کردن آن معیشت مردم لطمه نخورد. اگر به روش درستی این کار انجام گردد، از آن استقبال می کنیم. متاسفانه ارز ترجیحی فقط بستری برای فساد و رانت مهیا می نماید و به بهبود معیشت مردم نمی انجامد. به همین علت تک نرخی شدن ارز به نفع مردم است.

وی ادامه داد: متاسفانه مجلس رویکرد تدوین شده و مناسبی در مورد ارز ترجیحی ندارد و فقط شعار می دهد. حرف زیاد زده می گردد، اما عملی نمی بینیم. تورم روز به روز در حال بیشتر شدن است و اقتصاد قابل کنترل نیست؛ و تقریبا تعیین نیست که چه کاری در کشور در حال اجرا است.

این عضو کمیسیون مالی مجلس اعلام نمود: آنچه مشاهده می کنیم، این است که هر روز از سفره مردم زده می گردد. اینکه قرار است از سال بعد کارتخوان ها مالیاتی شوند هم یک نمونه از همین سیاست هاست. نفت فروخته می گردد و ارز وارد کشور می گردد، اما شاهد بهبود شرایط مردم نیستیم و هیچ چیزی عوض نمی گردد و هر روز شاهد کوچک تر شدن سفره مردم هستیم. با وجود تمام شعار هایی که برای بهبود شرایط مردم داده می گردد، آنچه می بینیم این است که افراد بدبخت بدبخت تر می شوند و ثروتمندان ثروتمندتر. در شرایط مردم قشر میانه بهبودی حاصل نمی گردد. در همه زمینه ها در کشور شرایط بدی داریم، مثلاً در بخش خودروسازی فشار زیادی بر مردم تحمیل می گردد. متاسفانه در سیاست گذاری ها آن طور که شایسته است، شرایط مردم در نظر گرفته نمی گردد. در شعار حرف هایی زده می گردد، اما در عمل به فکر معیشت مردم نیستند.

عضو کمیسیون مالی مجلس گفت: نظر من این است که باید به فکر ثبات مالی در کشور باشیم و عایدی مردم را بالا ببریم. باید به فکر افزایش حقوق کارمندان جزء باشیم نه اینکه حقوق کارمندان رده بالا را افزایش دهیم. اینکه قرار است بخشی از عواید ناشی از حذف ارز ترجیحی برای جبران کسری بودجه دولت هزینه گردد، به معنای زدن از سفره مردم است. متأسفانه در حال حاضر واقعیت های موجود مربوط به مسکن، کالا های اساسی مورد احتیاج و... نشان دهنده این است که مردم شرایط بدی دارند. اگر می خواهیم شرایط سامان پیدا کند باید ارز تک نرخی داشته باشیم و از طرف دیگر واقعاً به فکر معیشت مردم باشیم نه اینکه در شعار حرفی بزنیم و در عمل کار دیگری انجام دهیم. متاسفانه هر روز از زندگی مردم زده می گردد و شاهد کوچک شدن سفره آن ها هستیم.

به گفته رضایی، وقتی سیاست های دولت به این منجر شد که مردم به آرامش برسند و زندگی آرام و به دور از دغدغه های مالی داشته باشند، می توانیم ادعا کنیم که در راستای بهبود معیشت مردم گام برداشته ایم. الان یک عده خاص در کشور خوب زندگی می نمایند و مابقی تحت فشار های شدید مالی قرار دارند.

وی در انتها اعلام نمود: به طور کلی، نظر من این است که ارز تک نرخی گردد، تمام کوشش ما در راستای بهبود معیشت مردم در عمل و نه در شعار باشد و به سمت ایجاد ثبات مالی حرکت کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 تیر 1401 بروزرسانی: 7 تیر 1401 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2167

به "ارز 4200 باید حذف گردد ، بهبود معیشت اولویت اول اصلاحات مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارز 4200 باید حذف گردد ، بهبود معیشت اولویت اول اصلاحات مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید